ZsaZsa skrev 2012-07-09 15:26:48 följande:
Det är nog tyvärr troligt att det tar några veckor. Det är semestertider och domstolarna har generellt ganska mycket att göra.
I första hand blir det en pappersexcercis där hon uppmanas att överlämna barnet enligt dom. Man kan sedan begära handräckning från polisen om överlämning ändå inte sker, men det är mycket ovanligt. Det är då civilklädda poliser som tar kontakt med modern i det här fallet och försöker förhandla så att barnet lämnas över under lugna former. Att med våld släpa ut ett barn från sin mor är ingen bra åtgärd, så får jag säga vad jag tycker så ska du inte driva det dit.
Försök istället att få tag i ditt ombud och håll dig lugn tills du får vettiga råd av denne.
Fem veckor är kanske en alldeles för lång tid för övrigt? Då måste det röra sig om äldre barn som är vana att vara ifrån respektive föräldrar under lite längre tid än över en helg. Annars är det en helt galen dom om du frågar mig. Så långa umgängen har vi först nu när vi har barn i tonåren och då har vi föräldrar ett mycket gott samarbete och det råder fred och lugn.
Ofta är kriget om umgänge något som beror på en svår konflikt, som du skriver om. Att då driva igenom det till vilket pris som helst gör inget bättre. Särskilt inte för barnen. Jag hoppas att du kan göra ditt yttersta för att försöka hantera konflikten istället och få det att fungera på sikt. Kanske inte helt smärtfritt, men man kan hitta en slags rutin som funkar även om man avskyr varandra. Lägg ner vapnen och dra inte genast igång med exempelvis kompensationsdagar. Det är att driva konflikt. Svaret är också nej, det får man inte. Barn är inga handelsvaror.
Ta det lugnt och lycka till!
varför tror alla att det är mamman som bråkar. och vägrar lämna ut barn...
i detta fall är det pappan!!
JAG är mamman.
barnet börjar årsk5 så ett utökat umgänge är egentigen helt i linje med barnets egna önskningar.
jag har försäkt skära av alla vägar så att mer konflikut uppstår... blockat på mobilen... stänger dörren om exet kommer... svarar endast på mail och vissa sms.. efter mail om total tystnad annars begär jag kontaktförbud gav mig och barnet lugn på umgänget. jag gör allt för att det ska lugna ner sig och exet gör alt för att bygga upp det.
Ringer det ser jag på avside samtal.. villkorar körandet mm..
Kommunicera funkar inte men ändå försöker exet till varje pris och om jag inte svarar tillfredställande ställs umänget in trots ett domslut som gäller.
NU är i alla fall ansökan om verkställighet inskickad.