Rådjur skrev 2012-07-09 18:54:14 följande:
Tack så mycket för alla svar! Blir glad av att läsa att ingen fått världens finnutbrott av att trappa ner på tvättandet!
Jag antar att ni tjejer som bara tvättar med vatten inte använder foundation/smink i ansiktet och sådär ??
Jag tycker det är svårt att gå helt osminkad när jag har massa röda finnar i ansiktet, och det skapar väl ett behov av just rengöring - för att få bort sminket.
Ska verkligen försöka låta bli att använda concealer och sådant, så jag slipper rengöra med annat än vatten!!
Jag ser ej OCM som "tips på produkt"

Tänkte typ mest att jag inte vill ha massa tips såsom "köp xx-produkten från garnier, den tog bort alla mina finnar!!!" - har testat så himla många produkter och jag vet att t.ex. rengöringar med tvålämnen bara gör min hy ÄNNU flottigare!!
Jag har precis börjat med OCM faktiskt, för typ tre dagar sen .... Höll på med det när jag var 17 och hade alltid bra hy då. Sedan tror jag att jag fick nån hormonell obalans av mina p-piller som sabbade huden totalt ...
Men tänkte att jag kan ge OCM en ärlig chans igen!
Körde du OCM både morgon och kväll i början, eller bara en gång om dagen ?
Jag har försökt hålla det till en gång om dagen för att det inte ska bli för mycket, brukar göra det på kvällarna! Dock måste jag typ alltid tvätta ansiktet på morgonen eftersom jag använder Differin-kräm mot finnar som måste sköljas av

Men ska försöka använda vatten till att ta bort det i fortsättningen
Det var nog faktiskt så att jag började med morgon och kväll. Det blev i helt bra på ca två veckor! Sedan var det nog så att jag minskade på tvättarna och trappade ner när jag upptäckte att det började återkomma finnar, det blev ju för mycket ;) ca 2-3 gånger i veckan är lagom tycker jag. Brukar massera i duschen t.ex.
Kul att du har positiva erfarenheter också! :)