• Rådjur

Sluta tvätta ansiktet ?

Finns det någon här som har testat att bara tvätta ansiktet med vatten, alltså inga rengöringar och dylikt ?

Hur upplevde ni resultatet isåfall ?

Sitter här med helt flottglansig och finnig hud ...
    Tvättar med de mildaste rengöringarna som går att hitta (Naturligt, inga tvålämnen i) och smörjer med fuktkräm utan mineraloljor/silikoner. Lika fan fortsätter min hud att jävlas, och jag börjar undra om det inte är lika bra att lägga ner med rengöringen. 
    Flottet kanske försvinner då ?

Orkar inte mera Obestämd
    Ber er vänligen att ej rekommendera mig nya produkter att testa, vill endast ha min fråga besvarad av er som kan svara!
    Tack på förhand             

• Svar på tråden Sluta tvätta ansiktet ?
  • faithfully
    Rådjur skrev 2012-07-09 18:54:14 följande:
    Tack så mycket för alla svar! Blir glad av att läsa att ingen fått världens finnutbrott av att trappa ner på tvättandet!

Jag antar att ni tjejer som bara tvättar med vatten inte använder foundation/smink i ansiktet och sådär ??
    Jag tycker det är svårt att gå helt osminkad när jag har massa röda finnar i ansiktet, och det skapar väl ett behov av just rengöring - för att få bort sminket. 
    Ska verkligen försöka låta bli att använda concealer och sådant, så jag slipper rengöra med annat än vatten!!

Jag ser ej OCM som "tips på produkt" Flört Tänkte typ mest att jag inte vill ha massa tips såsom "köp xx-produkten från garnier, den tog bort alla mina finnar!!!" - har testat så himla många produkter och jag vet att t.ex. rengöringar med tvålämnen bara gör min hy ÄNNU flottigare!!
    Jag har precis börjat med OCM faktiskt, för typ tre dagar sen .... Höll på med det när jag var 17 och hade alltid bra hy då. Sedan tror jag att jag fick nån hormonell obalans av mina p-piller som sabbade huden totalt ... 
    Men tänkte att jag kan ge OCM en ärlig chans igen! 

Körde du OCM både morgon och kväll i början, eller bara en gång om dagen ? 

Jag har försökt hålla det till en gång om dagen för att det inte ska bli för mycket, brukar göra det på kvällarna! Dock måste jag typ alltid tvätta ansiktet på morgonen eftersom jag använder Differin-kräm mot finnar som måste sköljas av Obestämd Men ska försöka använda vatten till att ta bort det i fortsättningen      
    Det var nog faktiskt så att jag började med morgon och kväll. Det blev i helt bra på ca två veckor! Sedan var det nog så att jag minskade på tvättarna och trappade ner när jag upptäckte att det började återkomma finnar, det blev ju för mycket ;) ca 2-3 gånger i veckan är lagom tycker jag. Brukar massera i duschen t.ex.
    Kul att du har positiva erfarenheter också! :)
  • En struts

Jag tvättar ansiktet bara då jag sminkat mig och det är faktiskt mycket sällan numera. Då kan jag ta med lite tvål kring mascaran och ögonen bara. Jag har aldrig haft problem med hyn.
    Tror dock så där fettig hy har med hudtyp att göra.
    Då jag vaskat ansiktet så tar jag lite Propyless i ansiktet, för jag blir bara torr efter tvätt. Inget annat.

• Virus85

Tvättar alltid ansiktet på morgonen med bara vatten har aldrig använt någon tvål eller kräm

• m0desty

Jag har en slags fet-torr hy som jävlas med mig speciellt på vintern. Då blir jag torr och fnasig på ytan samtidigt som jag får pormaskar. Det är kanske inte samma som ditt problem, men det som hjälper för mig är att inte använda tvål eller rengöring med alkohol samt återfukta ordentligt två gånger om dagen. 

• Mamma Bondesson

Jag har alltid upplevt min hud som problemhud som är vansinnigt torr men även finnig ibland. Jag slutade med all rengöring och sköljer bara med ljummet vatten morgon och kväll och smörjer med mandelolja. Vill jag lyxa till det så lägger jag en mask med bara honung eller skrubbar med bikarbonat. Min hud är helt fantastiskt fin numera.

• sextiotalist

Min hud blev riktigt bra när jag började endast använda vatten. Ja, jag sminkar mig ytterst sällan, vid de tillfällena tar jag en tvättlapp till hjälp

• Rådjur
    m0desty skrev 2012-07-10 08:19:24 följande:
    Jag har en slags fet-torr hy som jävlas med mig speciellt på vintern. Då blir jag torr och fnasig på ytan samtidigt som jag får pormaskar. Det är kanske inte samma som ditt problem, men det som hjälper för mig är att inte använda tvål eller rengöring med alkohol samt återfukta ordentligt två gånger om dagen. 

Jag har typ också sådär :<< Fast i grunden har jag så kallad "Blandhy", kinderna och ovanför munnen är torra, medan pannan, näsan och hakan är feta som fan! Det är svårt att hitta något som hjälper när man har det så!
  • m0desty
    Rådjur skrev 2012-07-10 22:43:56 följande:
    Jag har typ också sådär :<< Fast i grunden har jag så kallad "Blandhy", kinderna och ovanför munnen är torra, medan pannan, näsan och hakan är feta som fan! Det är svårt att hitta något som hjälper när man har det så!
    Det finns en sak som hjälper: Att bli gravid. Jag har aldrig någonsin haft så bra hy som nu! Tyvärr är det inte någon permanent lösning och det finns vissa biverkningar. :)
  • tinis77

Tvättar med vatten på morron, och om jag sminkar mig på dan så tvättar jag bort det med mandelolja på kvällen.
    Kör ocm ibland när jag orkar. Har jättefin hy utan finnar.
    Har inte använt tvål i ansiktet sen jag var typ 14, är 35 nu.

• tantS

Jag använder bara vatten och ibland lactacyd runt ögonen. Använder aldrig produkter med sulfater på någon del av kroppen (förutom händerna, som ju måste tvättas ofta och utanför hemmet). Sen jag slutade med sulfater och silikoner har jag mindre torr hud och mycket snyggare hår. Finnar får jag bara när jag använt täckande smink eller ibland vid mens.

• chokladochmaränger

Prova Nutriganics foaming facias wash från TBS. Den har räddat mig från kvisslor (småfinnar) och överdrivet fettig hy. Kanon Skrattande

• CinnamonMai

Mitt ansikte var också alldeles flottigt. Tills jag slutade tvätta så mycket. Tydligen är jag väldigt torr (lite motsägelsefullt) och det är det som leder till en överproduktion av fett när jag tvättar för mycket.

Jag skvätter lite vatten i ansiktet på morgonen, tvättar mig typ två gånger i veckan/eller då jag haft smink med ACOs rengöringslotion. Sedan smörjer jag med ACOs ansiktskräm bara då jag tvättat.

• Gussen

Av praktiska skäl så slutade jag med alla kroppsprodukter och började tvätta med bara vatten en gång om dagen. Huden blev upprörd i början och min feta hud blev ännu fetare. Tills jag även slutade med vattnet. Huden lugnade ner sig, slutade tokproducera talg och nu är den stabil förutom när jag äter dåligt eller innan min mens. Nu tvättar jag i regel bara ansiktet när jag duschar, vilket blir två-tre gånger i veckan. Om jag skulle känna mig smutsig i ansiktet så blöter jag bara en frottétrasa och torkar av ansiktet. Jag upplever att när jag inte tvättar varje dag så blir huden lite skrovlig tids nog, gissar att det är hudavlagringar och smuts. Då brukar jag använda samma trasa och skrubba huden lite så försvinner det. Min hud är inte perfekt, ibland får jag finnar och jag har pormaskar, jag är ju människa! Men jag tänker såhär; jag går inte omkring och synar andra människors hy med lupp, så jag utgår från att andra inte bryr sig om mina porer och finnar heller.

• ninalinnea81

Har bara läst TS.

Min mamma har rosacea och slutade tvätta sig för några månader sedan och är toppennöjd!

• monstermagnet1

Dottern hade otroligt oljig hud och acne i några år. Till slut fick hon Roaccutanbehandling och den ströp det mesta av oljeproduktionen. Tuff behandling som inte passar alla. Tidigare hade hon även provat att undvika produkter helt i ansiktet men fick bara mer besvär av det.

Nu använder hon Maria Åkerbergs naturliga produkter ( förlåt för tipsande!????)

• JohannaAlex

Ja, har inga finnar, men testa med vanlig tvål först, det torkar ut lite. Sen alltid bara vatten

Svar på tråden Sluta tvätta ansiktet ?