Tack så mycket för alla svar! Blir glad av att läsa att ingen fått världens finnutbrott av att trappa ner på tvättandet!
Jag antar att ni tjejer som bara tvättar med vatten inte använder foundation/smink i ansiktet och sådär ??
Jag tycker det är svårt att gå helt osminkad när jag har massa röda finnar i ansiktet, och det skapar väl ett behov av just rengöring - för att få bort sminket.
Ska verkligen försöka låta bli att använda concealer och sådant, så jag slipper rengöra med annat än vatten!!
faithfully skrev 2012-07-09 18:02:29 följande:
Om du tycker att detta är att tipsa om ny produkt så skit i vad jag skriver bara ;)
Min tanke är att vatten är uttorkande i sig och att din hud kanske reagerar med att överproducera talg/fett för att du egentligen blir torr (som att ju oftare man duschar desto fortare blir håret fett). En tumregel är egentligen att vatten löser vatten. Fett löser fett. Den smuts du har i ditt naturliga fett kan vara svår att lösa med vatten, så det krävs starkare rengöring. Men börjar du med det blir huden ännu torrare förstås.
Nu har ju alla så olika hud att det säkert fungerar bra för vissa att tvätta med vatten men inte för alla.
Jag har haft stort problem med finnar och fet hy en period. Har alltid ogillat rengöringsprodukter då man bara torkar ut sig själv som 17 och sedan kletar på en mask med något fejk-mjukt som sedan ska tvättas bort igen... Jag läste på om OCM (oil cleansing method) och körde på det ett par veckor, månader, sedan år. Fungerade skitbra! Och det spelar ingen roll om man har torr eller fet hy. Det ska passa alla.
Jag tvättar ansiktet med en blandning på 70% solrosolja och 30% ricinolja (masserar in ett par minuter, blöter en handduk i hett vatten och lägger på ansiktet 3-4 gånger så oljan "ångas" bort. Efter detta behöver jag inget mjukgörande. I början när jag hade problem med huden körde jag varje dag i typ två veckor sedan trappade jag ut det till varannan dag och nu tvättar jag så vid behov ungefär. Blev av med finnarna och problemet att huden var torr fläckvis och fet fläckvis. Bra också att inte känna att man gnider in en massa kemikalier... Ett hett tips!
Jag ser ej OCM som "tips på produkt"

Tänkte typ mest att jag inte vill ha massa tips såsom "köp xx-produkten från garnier, den tog bort alla mina finnar!!!" - har testat så himla många produkter och jag vet att t.ex. rengöringar med tvålämnen bara gör min hy ÄNNU flottigare!!
Jag har precis börjat med OCM faktiskt, för typ tre dagar sen .... Höll på med det när jag var 17 och hade alltid bra hy då. Sedan tror jag att jag fick nån hormonell obalans av mina p-piller som sabbade huden totalt ...
Men tänkte att jag kan ge OCM en ärlig chans igen!
Körde du OCM både morgon och kväll i början, eller bara en gång om dagen ?
Jag har försökt hålla det till en gång om dagen för att det inte ska bli för mycket, brukar göra det på kvällarna! Dock måste jag typ alltid tvätta ansiktet på morgonen eftersom jag använder Differin-kräm mot finnar som måste sköljas av

Men ska försöka använda vatten till att ta bort det i fortsättningen