• Anonym (Foten)

Någon som opererat Hallux Valgus?

Halloj!

Är det någon som vill dela med sig av sin operation av Hallux Valgus (dvs sne storstå som gör så att man får en knöl som sticker ut).

Jag har detta besvär på båda fötterna, men är lite rädd för att göra en operation, och vet egentligen inte vart jag ska vända mig.

Min mamma opererade ena foten och fick gå med kryckor i 6 veckor. Hon valde sedan att inte operera andra foten. Detta var 15 år sedan, så kanske är det enklare idag?

Jag har små fötter, men kan inte ha vissa skor eftersom min framfot blivit för bred.

• Svar på tråden Någon som opererat Hallux Valgus?
  • Anonym (Rädd)

Är det ngn som opererat sig i Göteborg? Med vem? Var? Metod? Gick det bra?

• ninnicecilia

Jag opererade mig i Göteborg på Lundby sjukhus, fick remiss via vårdcentral först. De knackade bort en bit av benet under lokalbedövning. Det gick bra och kunde gå rätt snart. Tyvärr hjälpte inte min operation då de inte tog bort så mycket ben. Men själva operationen var smärtfri.

• Anna Hbg

Jag tycker att den foten jag opererade har blivit bredare än innan och den är deffinitivt störra än min andra fot. Någon annan som fått det likadant efter sin op?

• roshi

Jag opererade foten för Hallux Valgus för exakt en månad sedan. Jag blev sövd vilket jag tyckte var jätteskönt. op. tog 45 minuter. Jag fick varken gips eller skruv!
    utan bara bandage (förband). Blev sjukskriven i 6 veckor. Förra veckan var jag hos läkaren som hade opererat mig och hon tyckte att foten hade läkt bra och såg bra ut. Jag själv tyckte faktiskt också att foten såg finare ut än före operationen :) inte svullen alls.
    De tog bort stygnen, la ett nytt bandage som jag själv kan ta bort i slutet av v. 6. Som smärtstillande fick jag ta en Oxycotin 5 mg 2 ggr/dag och 2 Alvedon  550mg 3 ggr/dag.
    Än så länge har jag inte belastat hela foten utan bara gått på hälen och är väldig försiktig att inte belasta framfoten. Första två veckorna använde jag kryckor men sedan har jag bara haft stödskon jag köpt på lasarettet.
    Idag sa min läkare när jag frågade om hur mycket jag fick belasta foten nu (med tanke på att jag inte har några skruvar i foten) att jag skulle kunna belasta foten bara lite grand men efter 6 veckor var det fritt fram att belasta hela foten, alltså om två veckor.
    Är det någon här som har opererat foten utan gips och skruvar? Nyfiken på resultatet :)

• passatv5

Jag ska op den 27 okt och kommer bli sövd.

Frågade om smärtstillande och läkaren sa att alvedon räcker.gör det verkligen det.har sytt 3-4 styng uder stor tån en gång och när den bedövningen gick ur trodde jag att jag skulle dö.(då fick jag alvedon jag skulle ta)har aldrig haft sånn smärta nånn gång.kommer sätta nått stift pratade de om är det nånn annan som satt stift och hur var det eftet op.

• snartsnart
    passatv5 skrev 2014-10-15 22:36:22 följande:

Jag ska op den 27 okt och kommer bli sövd.

Frågade om smärtstillande och läkaren sa att alvedon räcker.gör det verkligen det.har sytt 3-4 styng uder stor tån en gång och när den bedövningen gick ur trodde jag att jag skulle dö.(då fick jag alvedon jag skulle ta)har aldrig haft sånn smärta nånn gång.kommer sätta nått stift pratade de om är det nånn annan som satt stift och hur var det eftet op.

Konstigt nog så räckte faktiskt alvedon tillsammans med ipren! Trodde att det skulle behövas något starkare... Kolla maxdos på ipren och alvedon, och ta det så ofta du kan -- även i förebyggande syfte, dvs innan smärtan sätter igång när bedövningen släpper.
  • Fegg92

Jag blev opererad för min hallux valgus för 1/2 år sedan.

Varken gips eller skruvar, blev sövd under själva ingreppet och allt gick perfekt.

De gick bra hemma och bra med kryckorna och bra att linda om bandaget och tån som tidigare låg under pektån var nu rak och ingen knöl mer.

Men när stygnen åkte bort så började tån sakta men säkert böja tillbaka sig.

Läkaren sa att tån skulle "sätta sig på sin rätta plats" och jag kunde använda tåseparerare, vilket jag gjorde.

Nu är tån tillbaka under pektån, kanske inte fullt lika mycket men ändå där. Knölen är tillbaks, fast ännu sjukare och jobbigare än den var innan..

Läkaren har sagt att operationen inte fick ett resultat han hoppades på och att vi ska ses igen nu när ett halv år gått.

Så får se vad som händer men troligtvis en ny op...

• Anonym (Nöjd med foten)
    Anonym (Foten) skrev 2012-07-10 09:58:27 följande:
    Någon som opererat Hallux Valgus?

Halloj!

Är det någon som vill dela med sig av sin operation av Hallux Valgus (dvs sne storstå som gör så att man får en knöl som sticker ut).

Jag har detta besvär på båda fötterna, men är lite rädd för att göra en operation, och vet egentligen inte vart jag ska vända mig.

Min mamma opererade ena foten och fick gå med kryckor i 6 veckor. Hon valde sedan att inte operera andra foten. Detta var 15 år sedan, så kanske är det enklare idag?

Jag har små fötter, men kan inte ha vissa skor eftersom min framfot blivit för bred.

Jag har opererat ena foten för 2.5 veckor sedan. Har knappast haft ont. Foten känns inte svullen heller. visst är det besvärligt att använda den speciella sandalen och kryckor men jag står ut. Har varit och fått stygnen borttagna för några dagar sedan. Foten såg rak och bra ut. Fick ny gipsskena och bandage och ska ha det nu 2.5 veckor till. Jag kommer nog bli nöjd med resultatet och nu är det inte så lång tid kvar med gips och sandalen. Gjordes med lokalbedövning och gick jättebra.

Duckan skrev 2014-06-04 08:44:53 följande:

Ang min egen tå så är jag så rädd för ingrepp och vill abslout inte vara vaken, men gillar heller inte tanken på att bli sövd. Hm. Min fot är inte alls så illa däran som många er beskriver eller som ex kändisars är när man kollar, men ont gör det. Kan ibland inte vila den mot madrassen när jag sover ens för att det ömmar. Jag ska helt klart överväga ett ingrepp.

Var inte rädd för operation. Jag gjorde med lokalbedövning och det gick hur bra som he. Kändes inte. 

Svar på tråden Någon som opererat Hallux Valgus?