PolyPond skrev 2012-07-21 17:35:46 följande:
Just de här raderna tycker jag var intressanta, liksom dem om att inte våga låta barnen ha tråkigt. Många gånger tycker jag att man, exempelvis här på fl, anses vara en dålig förälder om man inte hela tiden underhåller sina barn. Jag tror att man växer i kreativitet om man har tråkigt ibland och jag anser inte att man som förälder behöver vara lektant. De gånger mina föräldrar lekte med mig kan man räkna på ena handens fingrar. Visst var det ett otroligt uppskattat inslag när det väl hände, men det är inget jag känner som att det saknades i barndomen. Jag tror vuxna gärna får vara just det. Ibland dricker de kaffe med sina vänner och då får man vara med och lyssna på vuxensamtal om man vill och andra gånger diskar de, varpå man på sin höjd kan vara med och torka disken (men sannolikt väljer att leka istället), man man behöver nog inte ha barnet i händelsernas centrum hela tiden.
"För några generationer sedan var barn måna om att uppträda så att de blev omtyckta av sina föräldrar. I dag är i stället många av oss föräldrar ängsligt och överdrivet måna om att alltid vara älskade och omtyckta av våra barn. Vi styrs mer av våra behov än vad som är bäst för barnen. Det ingår i jobbet som förälder inte bara att villkorslöst älska sina barn utan också att stå ut med att inte alltid vara populär och omtyckt. "
Det talar jag om för mina barn flera ggr i veckan när de gnäller över att de har tråkigt, att de får leka själva. Ordagrant brukar jag säga "Det är inte mitt jobb som mamma att underhålla dig, leka får du göra själv. Det är mitt jobb att se till att du mår bra, har mat, har något som tröstar om du är lessen eller rädd och en massa andra saker. Men det är inte mitt jobb att se till att du har något att leka med, det får du lösa själv" Sen brukar jag komma med en massa förslag på saker barnen kan göra och de brukar sura och gå därifrån och tycka att jag är uttråkig. Men det kan jag leva med.
I allmänhet tror jag artikeln har många rätt, får man saker för lätt är det inte alltid så lätt att lägga om vanor och beteenden när livet går emot en. Därmed inte sagt att man aldrig ska få skämmas bort eller slippa städa eller få det man vill. Men jag tror att det är svårt att värdesätta det som är extra om man är van att få allt man pekar på och svårt att acceptera det som man inte kan få som inte är nödvändigt om man är van att få allt man vill.
När jag gick i femman skulle jag få ny cykel och mina föräldrar talade om för mig att jag skulle tänka nog för det var den sista cykeln de skulle betala åt mig. Det var en 28-tummare så jag skulle helt enkelt inte behöva byta upp till någon större utan kommande cyklar skulle isf vara bara för att jag ville och det hade de inte tänkt sponsra och så blev det också. Visst var jag sjukt sugen på en ny cykel många ggr framförallt på högstadiet men nödvändigt var det inte och jag hade själv inga pengar så det fick vara och det är jag glad för idag. Inget hade eg blivit bättre med en ny onödig cykel, jag hade ändå velat ha något ännu nyare 2 år senare om jag fått som jag velat. Min plan är absolut att köra samma med mina barn och det kommer säkert tjata som f-n de också men så får det bli.