Vi hade en lite udda lösning med vår son. Men den var klockren för oss!
Jag ville samsova första månaderna, så länge han nattammades. Men vår säng var för mjuk, så det kändes obehagligt. Han rullade in så tajt mot mig.
Så vi la en madrass på golvet bredvid vår säng och på den samsov jag och sonen i ca 2-2,5 månader. Sambon vältrade sig ensam i dubbelsängen... 
Men runt 2 månader så sov han allt längre och längre mellan amningstillfällena, och när han sov runt 6 timmar så brukade jag flytta upp i sängen och lämna honom på madrassen, med en filt rullad runt sig så det var ombonat.
Och han sov allt längre och längre. Vid 3 månaders ålder sov han 12 timmar utan uppvak, och då samsov vi inte längre. Men jag ammade honom till sömns och låg med honom på madrassen tills han somnade och när han vaknade på morgonen så hoppade jag ner och ammade igen.
På det sättet behövde vi aldrig flytta på honom, utan det var jag som flyttade på mig.
Han sov så, på madrass bredvid vår säng, tills han var 13,5 månader och vi flyttade. Då fick han eget rum där han idag, 21 månader gammal, sover gott på samma madrass. 
Men visst...svärmor tyckte att vi var dö-konstiga som inte använde spjälsäng utan hade ett spädbarn på madrass på golvet...