GladaFrun skrev 2012-07-17 08:34:02 följande:
Vi har fyra barn och har inga problem med att servera lite olika rätter, för mig handlar det om respekt för barnen och deras olikheter
Inget gnäll, tjat eller sura miner utan trevliga måltider och ingen behöver gå hungrig.
Uppfostran sköter vi på annat sätt än genom mat

samma här!
middagen är för oss den tid då vi alla sätter oss ner tillsammans, och det ska vara lika trevligt för alla- inte bara den som valt och lagat maten! Tvingar aldrig mina barn att äta, precis som jag inte gillar allt så är de också olika. Det enda krav vi har är att man smakar på maten- och det gör de alltid- däremot är det ju absurt att kräva att de ska gilla allt som lagas och dessutom äta upp allt på tallriken. Skulle någon tvinga mig att äta mat jag inte gillar skulle det kännas som världens kränkning- herregud man kan ju inte gilla allt.
Kan tillägga att när jag var liten var jag hos min kompis farmor- hon hade lagat nåt med banan i (hatar banan och har aldrig i livet kunnat lära mig äta det). Hon sa att man skulle äta det som var på tallriken- och jag var väluppfostrad och minns hur jag kämpade med varje tugga medan det bara växte i munnen. Slutade med att jag spydde rakt över bordet. Rätt åt tanten att hon fick torka spya från matbordet tycker jag idag.