• Altruism

Får sina barn lägga sig hungriga om de inte äter det som serveras eller om se beter sig illa?

Jag vill att de hör tråden ska vara saklig och utan påhopp, tack! Hur gör ni om barnet inte vill ha den middag du lagat (som är dagens "sista mål")- lagar/fixar du något annat eller får barnet lägga sig hungrigt? Om barnet skulle bete sig väldigt illa (i brist på bättre ord) nära inpå läggdags- skulle du då kunna tänka dig att lägga barnet utan mat? Jag har tre barn och min syster två barn och vi har väldigt olika syn på det här...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-13 09:29
    Stavar som en kratta på telefonen ser jag, sorry!

• Svar på tråden Får sina barn lägga sig hungriga om de inte äter det som serveras eller om se beter sig illa?
  • obZen

Angående din första fråga så beror det på hur gammalt barnet är. Skulle barnet bara vara exempelvis 2 år skulle jag valt att servera något annat, om hen däremot var kanske 9 år skulle hen få äta det som serverades.

Angående din andra fråga så är svaret nej. Oavsett hur illa barnet betedde sig skulle jag aldrig låta hen gå och lägga sig hungrig.

The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
  • maximum

Äter han inte det som serveras får han äta en macka innan han lägger sig och hur illa han än bettet sig så ska han inte behöva lägga sig hungrig.
    Likaså hotar jag aldrig någonsin med sängen. Hör många föräldrarsäga till sina barn att dom ska skärpa sig annars får dom gå och lägga sig.
    Varför säger man så? Varför ska sängen vara ett hot? Ska det inte vara trevlig och mysigt att lägga sig?  

• Altruism

Som svar på "hot om sängen" så är det faktiskt något jag gör. Inte hotar men talar om att nu får ni snart lägga er om ni inte lugnar ner er. Men... Det är uteslutande vid tillfällen då man barn är uppe långt efter läggdags och uppenbart är väldigt trötta för att de blir överaktiva och då förklarar jag också det. Så sängen är ju absolut inget straff utan mer något som mina barn är i behov av men inte förstår själva och då får jag som vuxen vägleda dem...

• Altruism

obZen: varför får han inget annat? Han kanske inte tycker om maten?

• Vickan I

Vi erbjuder annat. Sonen är tre år. Kanske skulle vara annorlunda om han alltid skippade middag för att få macka senare istället. Men de gånger han inte vill äta skulle han få ngt annat senare. Dock säger han aldrig att han är hungrig trots utebliven middag ibland. Skulle aldrig straffa ett barn och särskilt inte med att inte ge mat vid hunger. Finns ingen logiskt samband där alls.

• Altruism

Håller med men skulle vilja att de som väljer att inte erbjuda något annat också kom in i tråden. Som sagt, hur tänker man? En syster till mig la sin son utan middag/kvällsmat en kväll, två timmar innan läggdags, visst- han hade betett sig väldigt illa för sin ålder och var fullt medveten om att han gjort fel men ändå...

• lövet2

Nej, hos oss får barnen alltid kvällsfika innan de lägger sig, så om de inte äter av middagen får de ändå i sig något innan de lägger sig. Mindre barn får alltid något vid middagen även om de inte gillar det som serveras. Ett par gurkskivor eller en hårdbrödbit slinker alltid ner ...

• Altruism
    lövet2 skrev 2012-07-13 10:06:26 följande:
    Nej, hos oss får barnen alltid kvällsfika innan de lägger sig, så om de inte äter av middagen får de ändå i sig något innan de lägger sig. Mindre barn får alltid något vid middagen även om de inte gillar det som serveras. Ett par gurkskivor eller en hårdbrödbit slinker alltid ner ...

Precis. För ett par år sedan var ett av mina barn inne i en fas där all varm mat/middagsmat var äckligt. Jag kände inte att alternativet att hon fick äta mackor istället för mat var ett bra alternativ men samtidigt var middagen det sista målet (19.00) och de lägger sig vid 20.00 så därför bytte jag helt enkelt plats på mellanmål och middag. Middag kl. 16.00 (vilket hon inte åt) och kvällsmat klockan 19.00 och fick en win-win situation. Och precis som dina barn så slank ju typ mjölk och nån paprikabit ner vid middagen kl 16 ändå...
  • Minza83

vill de inte ha middag så tvingar jag dem inte, men de får inget annat just där och då.
    de får alltid sen en kvällsmacka/gröt/yoghurt etc, innan läggning oavsett ändå och då äter de mer av det om de inte ätit middag av någon anledning. 

sköter de sig illa vid middagsbordet så brukar vi säga "sköter du dig inte så får du gå från bordet" och det brukar fungera.

våra barn är 2 och 3år gamla, och jag tycker det är viktigt att inte ge dem chansen att sätta det i system att vägra äta av det som serveras för att ha chans att få något annat istället. (jag var själv så som liten och min mamma gav ALLTID med sig.. skitdumt tycker jag!) 

vår bvc ssk sa något väldigt vettigt " det är ert ansvar som föräldrar att ställa fram näringsrik och nyttig mat, men det är barnets ansvar att äta av maten".. och menade att vi INTE skulle ge andra alternativ om de matvägrade.
    utan då får de äta mer vid nästa mål istället.
    vi äter frukost,lunch,mellis,middag och kvällsmat. frukt finns alltid! så det går knappast någon nöd på dem :)) 

• adaeze

Jag gör inte annan mat om inte barnen gillar maten, men de får välling innan de ska sova så de får ändå i sig nt, nu äter ju dock bebisen inte så mkt mat än och han får såklart mjölk näör han inte vill ha sina smakportioner. Men med dottern så ger jag inte alternativ, men hon får som sagt kvällsvälling och oftast äter hon alltid nåt i maten, gör ju inte mat som jag vet att hon gillar helt och gillar hon inte maten så kan hon alltid äta pasta och ris och sånt som man gjort till. Fast aslltså hon gillar allt jag lagar egentligen bara att hon ibland är lite tvär och vägrar bara för att hon inte känner för att äta just det jag gjort även om hon inte ogillar det egentligen

Svar på tråden Får sina barn lägga sig hungriga om de inte äter det som serveras eller om se beter sig illa?