Barbamamah skrev 2012-07-16 13:54:44 följande:
Om man ska hålla diskussionen på en vettig nivå så ska barnets behov vara vägledande i bedömningar gällande boende och umgänge i största möjliga utsträckning. Jag tror att vi kan vara överens om det i alla fall. Barn har behov av båda sina föräldrar. Barnet har ett behov av att föräldrarna ska vara både kroppsligen och känslomässigt friska och att vårda barnet och lägga barnets behov före sina egna. Barnet har ett behov av en tät och regelbunden kontakt med båda föräldrarna och ju yngre barnet är desto viktigare är det. Barnet har ett behov av en konfliktfri uppväxtmiljö och föräldrar som försöker samarbeta på ett konstruktivt och fredligt sätt. Barnet behöver ha föräldrar som förstår dess kroppsliga, känslomässiga och mentala behov och klarar av att tillfredsställa dem på utvecklande och respektfyllt sätt. Alla föräldrar fallerar väl på någonting även om de flesta gör sitt bästa och man får då göra det bästa av situationen och ge det näst bästa. Med det menar jag att det bästa för barn vore att få växa upp i en hel familj med båda föräldrarna lyckliga med varandra och med livet och ständigt närvarande i sina barns liv på ett kärleksfullt sätt. Separerade föräldrar har redan misslyckats med detta och då får de försöka göra det bästa möjliga för barnet under omständigheterna. Vad det näst bästa är för barnet är det vi inte riktigt är överens om. Det näst bästa skiljer sig med all säkerhet beroende på de inblandade och rådande omständigheter. Barn är olika med vitt skilda behov och en lösning fungerar inte för alla. Men det är vi också överens om.
Jag förstår inte vad vi argumenterar om. Du tycker att båda föräldrarna är lika viktiga och att barnet ska bo med pappan. Jag tycker också att båda föräldrarna är lika viktiga och att barnet ska bo med mamman.
Du påstår att jag har personliga skäl att vara av den åsikten. Det kan ju lika väl vara du som har det problemet. Du vore ju hemskt för dig att börja ifrågasätta ditt beslut gällande ditt eget barn (ni fattade säkert rätt beslut under omständigheterna).
Jag utgår från det hela tiden, barnets behov.
det jag inte håller med om är att det bästa för barn är att bo i en kärnfamilj, tvärt om. Många barn mår dåligt för att föräldrar håller ihop. Det bästa för barn är föräldrar som mår bra och är harmoniska, som kan tillgodose sina barns behov. Att kärnfamiljen är en norm och det bästa är en gammal föreställning.
En separation innebär inte ett misslyckande i sig, inte ens i relationen behöver det vara ett misslyckande. Åter är det här en gammal föreställning om att det är tvåsamhet som är norm och allt annat är en anormali som kan åtgärdas på något sätt (nytt parföhållande i kärnfamiljsliknande situation)
Jag kan nästan tänka mig det att du inte förstår diskussionen. Jag argumenterar mot din syn som mamman som automatiskt den mest lämpade föräldern och att pappan automatiskt spelar ut sin lämplighet.
Jag påstår inget av det utan
tar fasta på det du själv säger (inlägg 116). Ja du, möjligt att jag skulle kunna ha problem med mina egnaa fördomar och föreställningar men när det gäller barn och deras situation frågar jag mig ständigt varför jag tycker som jag tycker, vad det beror på, vilka föreställningar har jag som bygger på det jag tycker osv osv. Jag ägnar mig således åt mycket självreflektion när det gäller det här. Jag gör det inte för att det är så roligt utan det går av gammal vana eftersom jag övergav" mitt barn och lät" det bo hos pappan. Så starkt kritiserad och ifrågasatt som mamma, kvinna och människa har jag aldrig någonsin varit och det tvingade mig till att börja reflektera över mig själv helt enkelt för att jag var tvungen att veta inför mig själv varför jag beslutade som jag gjorde. För enligt i princip alla andra var jag så värdelös att jag knappt hade rätt att leva.
Men visst kan det vara personliga problem som gör att jag hävdar att mamman inte automatiskt är bättre för att hon är primär anknytningsperson. Visst kan det vara personliga problem som gör att jag hävdar att pappan är lika bra som mamman och att vh inte har ett smack med bättre/sämre förälder att göra. Visst kan det ha det men jag tror personligen inte att det är så därför att hur jag än "dömer" så dömer jag mig själv som sämre
eller bättre eftersom jag har erfarenhet av alla roller. Som ensamstående, som boförälder, som vh-förälder, som vv-förälder, som bitter osv Och jag har erfarenhet av att vara barn till skilda föräldrar.
Reflekterar du själv över varför du säger, tycker och tänker som du gör och vad bygger du detta på?
Vilka fördomar och erfarenheter har du?