• Trollbarnet

Måste ta bort kattmamman! När kan jag skilja dem?

Ganska känsligt ämne. Ber er att inte göra påhopp utan bara försöka förstå situationen som jag befinner mig i.

Såhär är det, min katt har fått kattungar för 7 veckor sedan. Saken är den, att jag har haft problem med denna katt sedan hon var liten med att hon kissar inne. Hon var inte lådvan när hon flyttade hit, mest beroende på att det var 12 kattungar hos uppfödaren och jag antar att denna hamnade mellan stolarna och inte riktigt fick lära sig själv.

Nu är det så, att när hon inte får gå ut så kissar hon inne. Hon går givetvis på lådan också men hon går till dörren och skriker, släpper man inte ut henne sätter hon sig och kissar någonstans inne. Det har hon gjort i HELA SITT LIV. Nu har det blivit extremt. Nu får hon absolut inte gå ut för att hon har ungarna att ta hand om.

Har haft henne hos veterinär tidigare för att kolla om det kan vara UVI, det var det inte. Veterinären sa att det kan vara ett jävligt beteende som helt enkelt inte går att få bort till 100%.

Förra veckan kissade hon i min säng, hon har kissat på golvet. Igår kväll när jag kom hem hade hon kissat i min säng igen och nu idag satte hon sig mitt på golvet - igen och kissade. Jag orkar inte mer! Katten har under sitt liv kissat på allt jag äger, i stort sett. Kökssoffan, mina kläder, tvättkorgen, mitt på golvet, rumssoffan, sängen.. Som värst har hon kissat på min kille då han låg och sov.. Satte sig bara på han och kissade..

Nu orkar jag helt enkelt inte mer så jag har bestämt mig för att hon ska få somna in för vad jag är gör och hur jag än vrider och vänder på det, kan jag inte skura kattpiss i hela mitt liv och jag är skiträdd att kattungarna ska börja med det. Dom går på lådan och är jätteduktiga nu så vill inte att dom ska ta beteende efter sin mamma..

Det är jättesynd och jag är väldigt ledsen över beslutet då det är världens finaste katt i övrigt.

Så min fråga är, nu är de 7 veckor, vet att man inte ska separera dem förns 12 veckor egentligen, men det här är en extrem situation, så hur länge måste jag vänta innan jag kan ta bort kattmamman?

• Svar på tråden Måste ta bort kattmamman! När kan jag skilja dem?
  • IceJossan
    nemo1 skrev 2012-07-18 19:23:54 följande:
    Jag vet att jag kan bli ilsken när det kommer till vissa saker och då bla att släppa ut en katt med ungar. När man suttit ett antal gånger med kattungar som dött i famnen på en eller har fått åka in och avliva pga oansvariga ägare så blir jag så jäkla ledsen på hur en del tänker runt sina katter. 
    Katter ska behandlas som de familjemedlemmar dom faktiskt är. Och alla bör läsa på om djuret dom skaffar INNAN dom skaffar det.
    Absolut, och du vet att jag helt delar dina åsikter. Men försök hålla tonen eftersom informationen gör mer nytta om tonen är saklig än om den är arg :/
  • Snakeheart
    Snakeheart skrev 2012-07-17 00:07:08 följande:
    Annars vänd Dig gärna till Kattjouren på fb ... De kämpar hårt för att omplacera katter i tillstånd liknande dessa och hälsar att det vore både olagligt såsom oetiskt att skilja dem av innan 12 veckors ålder och att de ordnar hem åt dem ... Med Vänliga Hälsningar /// Emmylou
    https://www.facebook.com/#!/Kattjouren
    Jag har skaffat plus (för första gången, så tacksam för alla tips & hjälp )
  • Lilia
    nemo1 skrev 2012-07-17 16:43:16 följande:
    Självklart släpper man inte ut en okastrerad katt med ungar. Katter kan bli dräktiga omedebart efter en förlossning. Och jag vet inte hur många kattungar jag tagit hand om där ägaren släppt ut honan som antingen blivit överkörd, dragit eller blivit dräktig och då struntat i ungarna. Så kom inte med dina idiotiska förslag när du inte vet hur det faktiskt kan gå.

De jag känner som har haft katt med ungar har inte blivit det pga att de inte vill para sig sålänge de diar ungarna.
  • PumpkinQueen
    Lilia skrev 2012-07-19 23:36:47 följande:
    De jag känner som har haft katt med ungar har inte blivit det pga att de inte vill para sig sålänge de diar ungarna.
    Och? Det är ju bara tur att det inte hänt för just den katten. Det betyder ingenting.

När ska folk lära sig att ett enstaka exempel inte är det samma som bevis? Jag blir så himla trött på alla som skriver att "jag gjorde så här, det gick jättebra, alltså är det inte alls farligt att göra så". Kräks
  • nemo1

Denna lilla flickas mamma släpptes ut och blev dräktig när lillflickan var EN vecka gammal. Mamman kom tillbaka efter två veckor och ville inte veta av sina ungar. Detta var den enda överlevande.
  • pluvdo
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 09:04:26 följande:
    Och? Det är ju bara tur att det inte hänt för just den katten. Det betyder ingenting.

När ska folk lära sig att ett enstaka exempel inte är det samma som bevis? Jag blir så himla trött på alla som skriver att "jag gjorde så här, det gick jättebra, alltså är det inte alls farligt att göra så". Kräks
    På er låter det ju som att det ALLTID går illa istället. Släpper man ut en katt blir den på-/överkörd. Släpper man ut en mamma som har ungar så blir hon dräktig igen och skiter i de nyfödda ungarna. Jag tror snarare att det är ganska ovanligt.

Jag har haft tre honor som fått sammanlagt minst tio kullar med kattungar och det har aldrig hänt att mamman blivit dräktig igen och övergett sina ungar. Jag har heller aldrig hört talas om att det hänt några katter till vänner och släktingar till mig som fått kattungar. Trots det så låter det alltid på nemo1, dig och co. att det jämt händer. Att det är helt oundvikligt om man väljer att släppa ut en katt som fått ungar.

Likväl så verkar ni tycka att man är dum i huvudet som släpper ut en katt eftersom den kan dö. Risken att en utekatt dör är faktiskt INTE stor utan snarare liten. De flesta katter som går ute dör inte. Visst, om någon väljer att släppa ut sin katt mitt inne i stan så tycker jag att denne är en idiot, men de flesta har faktiskt såpass bra koll att de bara släpper ut sin katt om de anser att det är säkert. Alltså, om de bor relativt långt bort från vägar och om katten verkar hålla sig undan från bilar och dylikt. Men ja... som sagt, återigen så låter det alltid på er som att det är en garanti att en utekatt dör. Inte bara en liten möjlighet, utan en säkerhet.
  • nemo1
    pluvdo skrev 2012-07-20 19:44:03 följande:
    På er låter det ju som att det ALLTID går illa istället. Släpper man ut en katt blir den på-/överkörd. Släpper man ut en mamma som har ungar så blir hon dräktig igen och skiter i de nyfödda ungarna. Jag tror snarare att det är ganska ovanligt.

Jag har haft tre honor som fått sammanlagt minst tio kullar med kattungar och det har aldrig hänt att mamman blivit dräktig igen och övergett sina ungar. Jag har heller aldrig hört talas om att det hänt några katter till vänner och släktingar till mig som fått kattungar. Trots det så låter det alltid på nemo1, dig och co. att det jämt händer. Att det är helt oundvikligt om man väljer att släppa ut en katt som fått ungar.

Likväl så verkar ni tycka att man är dum i huvudet som släpper ut en katt eftersom den kan dö. Risken att en utekatt dör är faktiskt INTE stor utan snarare liten. De flesta katter som går ute dör inte. Visst, om någon väljer att släppa ut sin katt mitt inne i stan så tycker jag att denne är en idiot, men de flesta har faktiskt såpass bra koll att de bara släpper ut sin katt om de anser att det är säkert. Alltså, om de bor relativt långt bort från vägar och om katten verkar hålla sig undan från bilar och dylikt. Men ja... som sagt, återigen så låter det alltid på er som att det är en garanti att en utekatt dör. Inte bara en liten möjlighet, utan en säkerhet.
    Vet du vad, om du tar och ringer runt till katthemmen runt dig och ställer frågan hur vanligt det är. Yttra dig inte om sånt du inte har en aning om. Vi som jobbar med detta och får se det på nära håll vet nog vad vi pratar om. Som sagt...det är inte alla rökare som får lungcancer..men dumt att chansa va?
  • pluvdo
    nemo1 skrev 2012-07-20 21:29:21 följande:
    Vet du vad, om du tar och ringer runt till katthemmen runt dig och ställer frågan hur vanligt det är. Yttra dig inte om sånt du inte har en aning om. Vi som jobbar med detta och får se det på nära håll vet nog vad vi pratar om. Som sagt...det är inte alla rökare som får lungcancer..men dumt att chansa va?
    Självklart upplever ni det som vanligt eftersom det är de fallen som ni får ta hand om. Men sett till hur många katter och kattmammor det finns så tror jag knappast att det är så vanligt för då hade det väl hänt någon av mina katter eller åtminstone någon jag känner.
  • PumpkinQueen
    pluvdo skrev 2012-07-20 19:44:03 följande:

Så om det inte händer varje gång behöver man inte ta in det i beräkningen? Jag tycker det är ett så himla konstigt sätt att resonera. Om man VET att olyckor kan inträffa om man gör på ett sätt, men inte inträffar om man gör på ett annat, varför väljer man då att göra på det riskabla sättet?

Om man bryr sig om sina djur så tar man hand om dem och utsätter dem inte för risker i onödan. Det är helt enkelt inte okej, tycker jag.

De flesta som röker får inte lungcancer. Innebär det att det är bra att röka? Självklart inte.
  • PumpkinQueen
    pluvdo skrev 2012-07-21 00:13:47 följande:
    Självklart upplever ni det som vanligt eftersom det är de fallen som ni får ta hand om. Men sett till hur många katter och kattmammor det finns så tror jag knappast att det är så vanligt för då hade det väl hänt någon av mina katter eller åtminstone någon jag känner.
    Fast det fungerar ju inte så, pluvdo. Man kan inte ta sitt eget umgänge och utgå ifrån att det som hänt där är representativt för hur det ser ut i det stora hela. Underlaget är helt enkelt för litet för att det ska bli vetenskapligt relevanta reslutat om man gör så.

Jag känner ingen som blivit påkörd av en rattfull person. Betyder det att rattfulla kör bra och att vi inte behöver lagar mot rattfylleri? Nej. Självklart inte. Man kan inte utgå från bara sina egna erfarenheter.
  • Lilia
    PumpkinQueen skrev 2012-07-23 15:22:45 följande:
    Så om det inte händer varje gång behöver man inte ta in det i beräkningen? Jag tycker det är ett så himla konstigt sätt att resonera. Om man VET att olyckor kan inträffa om man gör på ett sätt, men inte inträffar om man gör på ett annat, varför väljer man då att göra på det riskabla sättet?

Om man bryr sig om sina djur så tar man hand om dem och utsätter dem inte för risker i onödan. Det är helt enkelt inte okej, tycker jag.

De flesta som röker får inte lungcancer. Innebär det att det är bra att röka? Självklart inte.

Men hur försiktig ska man vara. Ska man inte gå ut själv heller eftersom det finns en risk att man blir våldtagen, kidnappad, mördad eller dylikt. Man kan inte rulla in hela världen i bubbelplast eller sluta leva.
  • PumpkinQueen
    Lilia skrev 2012-07-24 21:03:52 följande:
    Men hur försiktig ska man vara. Ska man inte gå ut själv heller eftersom det finns en risk att man blir våldtagen, kidnappad, mördad eller dylikt. Man kan inte rulla in hela världen i bubbelplast eller sluta leva.
    Nej, självklart ska man inte behöva linda in sig själv i bubbelplast och aldrig lämna hemmet för att det skulle kunna ske en olycka. Man får göra en avvägning, helt enkelt. Är den eventuella konsekvensen som kan ske värd det? Och hur stor är RISKEN att något händer? Kan jag minska risken på något vis? Just när det gäller katter är det inte så svårt: Det är vanligt att katter förolyckas när de springer ute vind för våg. Alltså låter man dem inte kuta omkring ute på det viset, speciellt inte om katten har ungar som är beroende av den.

Man måste ju liksom inte rulla in sig i blod och hoppa ner i hajbassängen... Obestämd (Om vi nu ska ta extrema exempel, vilket du ju själv gjorde i ditt inlägg.)
  • annadll

Kattmamman behöver få gå ut emellanåt men ser man hon är borta för ofta o länge är kanske då man ska hålla henne inne. Haft två katter med ungar och dom gått ut korta stunder för dom vill inte vara ifrån sina ungar för länge.

• TreFantastiskaBarn

Det där är inte en extrem situation, det är lathet. Lär kattmamman att gå på lådan istället. Och absolut ingen desperation innan 12 v.

• nemo1
    annadll skrev 2014-07-27 09:56:03 följande:
    Kattmamman behöver få gå ut emellanåt men ser man hon är borta för ofta o länge är kanske då man ska hålla henne inne. Haft två katter med ungar och dom gått ut korta stunder för dom vill inte vara ifrån sina ungar för länge.
    Då hoppas jag du har kastrerat dina katter nu!
Svar på tråden Måste ta bort kattmamman! När kan jag skilja dem?