• Stockholmsinnerstad

    Vi singlar som ska göra IVF hösten 2012

    Hej!

    Jag tänker göra mitt andra IVF försök som singel till hösten. Är vi flera så låt oss följas åt. :) 

  • Svar på tråden Vi singlar som ska göra IVF hösten 2012
  • cff

    I Danmark (både på Storken och Vitanova) får man akupunktur på kliniken om man vill (på Vitanova är det flera som kan, så det har alltid fungerat så att jag fått det, även om jag inte kommit ihåg att boka in det - till och med en av grundarna till kliniken har utbildat sig i det eftersom efterfrågan funnits). Får man inte akupunktur på de svenska klinikerna?
    Min mamma är utbildad i akupunktur så de gånger hon har kommit med har jag haft lyxen att ha fått det av henne :) 

  • cff

    Spännand - längtar själv efter att komma igång med själva stimuleringen. Håller tummarna för att dina folliklar växer bra.
    Går du på akupunktur i Sverige? Jag bor också i Stockholm och går till Marietta som har klinik vid Norra Banktorget (www.akupunktur.se). (nej, hon är inte min mamma - även om man är utbildad i akupunktur jobbar hon inte med det och vill helst inte behandla oss barn :)

  • An onym

    CFF
    Får jag fråga varför hon inte vill ge er barn akupunktur?

    Vet ni andra vad skillnaden mellan Gonal-f och tex Menupur är?

  • Stockholmsinnerstad

    Hej igen!
    CFF, Tack så mycket och ja jätteskönt att vara i gång igen :) Jag går inte på akupunktur men vet en jättebra akupunktör från kina vid odenplan som jag testat en gång och funderar på att kanske kontakta igen. Provade en svensk med men det var inte alls lika bra som den första jag provade. Anonym jag har bara erfarenhet från Gonal-F. Hur går det för dig? 

  • An onym

    Hej

    Får jag fråga vilken akupunktör det är vid Odenplan. Dr Ma på Tulegatan?

    Hur vet man vem som är bra och inte? Är det att man snuddar vid plus eller går ni bara på känslan? Har provat en del men den som gjort att jag snuddat vid gravidetet är hon på Storkkliniken.

    Hoppas verkligen komma igång med IVF nu i Danmark. Tror det blir Trianglen. Tycker fortfarande det är konstigt att inga har erfarenhet av Dansk fertilitetsklinik, danfert. Fick några träffar från Danmark/Norge som avrådde. De båda verkar ju ligga i samma prisläge.

    Har också bara (bra) från Gonal F. Både av praktiska skäl och resultat skulle jag vilja fortsätta.

    Hur går ni i Danmark, köper ni er sperma på kliniken eller själv (så ni får mer info)?

  • cff

    Hej Anonym - att mamma inte gillar att behandla familjen (med akupunktur) är förmodligen samma obehag som läkare känner inför att behandla släktingar (vet inte om alla känner så, men mina två systrar behandlar iaf inga släktingar, inklusive sina egna barn) - förmodligen är de rädda för att göra något fel. Trots det ger mamma mig akupunktur om jag inte har tillgång till någon annan som kan göra det.

    Jag har tidigare använt en kombination av Puregon (Follitropin beta) och Menopur (Menotropin). Gonal F är en substans som heter Follitropin alfa. Menopur utvinns från urin från kvinnor efter klimakteriet och innehåller både LH och FSH (Gonal-f innehåller bara FSH). Det verkar som läkarna går lite på känsla och provar sig fram när de väljer stimuleringshormon (en del amerikanska kliniker verkar välja det som kliniken fått bäst ”deal” på den månaden). Menopur verkar man framför allt ge till kvinnor som är lite mer svårtstimulerade (och/eller ”äldre”, 35+). Själv skall jag denna gång testa Fostimon, verkar populärt i USA för äldre kvinnor, men min gynekolog här i Sverige är tveksam till Fostimon, de har tydligen inte haft någon vidare erfarenhet av det. Någon annan som testat Fostimon?

  • KickiHH

    Hej hej igen. Nu är jag ruvare på dag 7. Fick två fina ägg insatta och hoppas på det bästa ska ta blodprov den 5/9 som är bim datum
    Jag har mycket mer mediciner denna gång crinone x 2 och progenyn x 3 och är det positivt ska jag ta det till v 12
    Håller tummarna för mig :)
     

  • cff

    Härligt Kicki! Vet du varför du skall ta 3x progynon - själv brukar jag bara ta två per dag?

  • KickiHH

    Nej men jag märker från väninnor som gjort det i sverige att det verkar som danska läkarna möjligtvis har något högre dos med längre behandlingsperiod.
    Jag har även endometrios men jag tror inte att dosen är beroende på detta efter det att äggen väl är insatta 

  • cff

    Imorgon kväll bär det av till köpenhamn igen (om jag räknat rätt är det min 21 tripp på den här resan... 16 inseminationer, eller är det 12?, och nu femte IVF-försöket). Tisdag morgon äggplock. Alltid lika läskigt - tänk om det inte blir något ägg. Ena äggstocken verkar sova, men den andra hoppas jag på upp till fem ägg ifrån. Fick dock en järngrej mycket hårt i magen häromdagen och jag är rädd att den skall ha skadat äggblåsorna.
    Någon annan som gör IVF på Vitanova? 

  • Bambi2

    Hej, jag hoppar in här. Jag är en 40årig singelkvinna med lågt AMH (0,7) och en lång väntan och mycket funderingar bakom mig. Tidigare i år genomförde jag och en vän en iinsemination på Storken, sen heminseminationer i 3-4 cykler. Nu måste jag gå över till IVF om jag ska ha chans att lyckas. Om allt ser ok utpå fredag denna vecka ska jag börja spruta på måndag.
    Nu verkar det dock som att min vän inte orkar vara med längre, så jag måste skaffa donatorssäd.
    Min fråga primärt gäller alltså sädbanker som används av Danska kliniker samt val av donator.
    Jag skulle vilja kunna välja donator utifrån barnbilder på donatorn. Vilka sädbanker erbjuder detta och har någon erfarenhet av det? Det kan låta konstigt men eftersom jag inte har skandinaviskt ursprung (är liten brunett med europeiskt utseende) så skulle jag helst vilja undvika storväxta, urdanska, blonda donatorer, som inte alls liknar mig. Hur lång tid innan äggplock bör man beställa säden?
    Hur har det gått för er sedan september förresten? Var går ni? Om stimuleringen fugerar bra blir det IVF på CFC för min del.

Svar på tråden Vi singlar som ska göra IVF hösten 2012