• Humsebumsen

    Några Gbg:are som är gravida efter IVF? BF slutet -12 början -13

    Hade varit kul att höra eran resa till plusset och hur ni mår, vad ni funderar över=)

    Själv har jag och min sambo försökt i ca 1 år innan vi sökte hjälp. Visade sig vid undersökning att min sambos spermier inte var så många så vi fick hjälp med IVF på Sahlgrenska. Vi  gjorde första försöket i februari som fick avbrytas innan äggplock för att min kropp inte hade svarat på sprutorna, för låg dos gissade de. Men det var ju standard vilken dos de började med så de kunde ju inte veta.
    I april började nästa försök som blev äggplock och insättning av två ägg. Plussade 26e maj, BF 31 jan -13. VUL på sahlgrenska 21 juni visade ett litte hjärta som slog. Hade varit häftigt att få tvillingar men jag är glad att det funkade över huvudtaget=)

    Har mått rätt illa till och ifrån, måste äta hela tiden och brösten ömmar rejält vissa dagar.
    Är nu i vecka 11+1 och min oro är fortfarande att jag skall få missfall även om jag gått såhär långt. Känns rätt overkligt att vara gravid när man kämpat så länge och är där nu...men det är UNDERBART=)

    Vi har inte berättat för alla ännu men det blir väl efter nästa helg man kan säga det högt, blir lite nervös när jag tänker på det=)

  • Svar på tråden Några Gbg:are som är gravida efter IVF? BF slutet -12 början -13
  • Humsebumsen

    Nu är du ju i mål så att vänta förstår jag e rätt så seeegt! Har du inget du kan sysselsätta dig med som t.ex. en hobby? Jag har tänkt att jag skall sy lite när jag är hemma och väntar=)

    Det går riktigt snabbt nu att köra 45an. Allt e i princip klart upp till Älvängen. Så från att ha stått i kö i över en timme för ngt år sen när jag skulle hälsa på kompis så tar det nu minder än 30 min till Älvängen från stan=)

    Har kännt mig både trött och irriterad idag. Stackars kille som jag lär upp på jobbet får ta mina suckar och stön...inte lätt för honom att förstå ibland. Man e ju lite kass på att förklara, men skyller på gravid hjärnan Skönt att få sova snart. Har du problem med att sova? Jag har haft det bra tycker jag men det sista har det blivit jobbigare, går upp flera ggr på toa och oftast mitt i natten vid tre har jag svårt att somna om...har du mkt kuddar och sånt i sängen? Jag har bara mellan benen och tycker det funkar bra.

    Nja, ridskolan i Älvängen är nog inget jag rekommenderar. Har dock inte gått där själv men hört mkt om det som inte var bra.

    Blev Fastighetsbyrån till försäljningen av lght. Så på torsdag kommer stylisten och skall tipsa lite om uppfräschning. Skall bli intressant och se vad de säger! Vi lär ha lite att göra i mellandagara iaf
    Typiskt nog så pajade persiennen i sovrummet igår, e det alltid så när man skall flytta att allt raserar???=) 

  • Dunlaoghaire

    Hej!
    .
    Vår son kom 121218 med en väldig fart, kom in vid 20.30 i måndags och var öppen 3 cm, 10 min efter undersökningen gick vattnet och 02.25 var han ute!

    Kom hem från BB idag. Återkommer med lite mer info om ett tag =)

    Hoppas att allt är bra med dig!

  • Dunlaoghaire

    Hej!

    Nu har det lugnat ned sig lite =) . Är hemma och myser med vår underbara son som blir två veckor i morgon. Väldigt omvälvande när hela ens liv plötsligt handlar om en liten oskyldig varelse som antingen skriker, äter eller sover =).

    Första veckan var ganska jobbig eftersom jag inte kunde kissa efter förlossningen och fick kateter på BB, tog ut den innan vi åkte hem då jag kunde kissa själv. Sedan under först natten hemma kunde jag plötsligt inte kissa igen och vi fick åka in till förlossningen kl 4 på morgonen så jag kunde bli tappad. Hade 1.3 l i blåsan (800 ml är max innan man får kateter) så jag fick kateter igen så att blåsan skulle kunna återhämta sig. Sedan fick vi åka in till sjukhuset igen varje dag första veckan för det var antingen återbesök för sonen eller så var det något med katetern. Jobbigt och oroligt att ta ut en nyfödd varje dag i minusgrader =(, men det gick bra. Nu är jag fri från kateter och mår bra =).

    Förlossningen var väldigt snabb och (nu vill jag inte skrämma dig) men smärtan var ... obeskrivlig. Nu funkade inte lustgas för mig och när jag väl fick EDA så var jag redan öppen 8-9 cm och krystvärkarna hade börjat komma så edan hjälpte inte mot trycksmärtan. Min barnmorska sa att jag hade exceptionellt kraftiga värkar som var väldigt effektiva, dessutom var ca varannan "tvillingvärkar" där en värktopp förjdes av en till värktopp utan paus emellan... jobbigt!! Kommer ihåg att jag tänkte när jag låg där att detta gör jag aldrig mer.. den känslan är helt borta nu (precis som alla säger att den kommer att vara) .
    All smärta vägdes upp av den sista värken då jag på tredje krysten kände att han gled ur mig med sparkade fötter =) vilken känsla!!!! Han skrek direkt och både bajsade och kissade =).
    Fick upp honom på bröstet och han tittade på mig och började sedan suga direkt och slutade inte på 3 timmar =) Då somnade han och vi fick ett rum på BB.

    Hur mår du? Vad har hänt sedan sist?

  • Humsebumsen

    Åhh, va roligt att höra från dig

    Men det lät jobbigt att inte kunna kissa. Har jag inte hört förut, vad kommer det sig? Har man så ont så man inte kan???

    Låter som en bra förlossning iaf. Kan tänka mig att det inte är så skönt dock Men samtidigt så känner jag just nu att man vet ju varför man har ont och att det kommer gå över. Låter sååå mysigt med bebben på bröstet mmmm. Du tyckte inte att det gick för fort så du inte hängde med?

    Längtar själv till det är dax. Just nu kan jag säga att jag ångrar mig att jag inte gick från jobbet tidigare. Men nu är det som det är och det är jobb som gäller imon och sen drygt två veckor till.
    Jag mår för övrigt bra. Varit skönt att ej jobba i mellandagarna för man blir trött av alla julfester och sånt socialt Sen har vi röjt i lght för den skall ju läggas ut till försäljning i slutet av nästa vecka. Vi hoppas verkligen att det går bra!

    Nu är det filmtajm här

  • Humsebumsen

    Hej hej,

    Nu har jag slutat jobba. Eller tja, skall in på jobbet på fredag och göra det sista.

    Sitter här hemma och redan efter två dgr är man uttråkad...suck! Men jag var ute en sväng idag och skulle handla, det gick inte snabbt kan jag säga, men jag har ju all tid i världen:) Tänktr jag skulle baka imon. E såå sugen på morotskaka av ngn konstig anledning....
    Skall oxå be mannen ta ner sysakerna från vinden så jag kan sy lite:)

    Har inte kännt ngt mer än lite mensvärk och typ som håll, när jag är ute och går. Så det dröjer nog inna det bli bebis. 9 dgr till BF idag iaf. Vi får se när bebisen behagar komma:)

    Hur går det för dig/ er? Kommit in några rutiner?

  • Dunlaoghaire

    Hej!

    Hur går det för dig, har bebisen tittat ut än?

    Full rulle här hemma, lillen har blivit så stor redan. Sex veckor i tisdags och han ler och har ögonkontakt, jollrar och kan hålla upp huvudet ganska länge själv. Sedan så väger han redan 6,1 kg så han känns inte direkt som en nyfödd längre.

    Han sover ganska bra på natten, men bara på/brevid mamma... ska ge mig på att försöka vänja honom vid att sova själv snart.

    Stor förändring att inte hinna ta hand om mig själv på samma sätt som förut, toalettbesök och dusch får klämmas in enligt hans schema och man går omkring med nedspydda/kissade kläder hela tiden =) men det är härligt ändå!

  • Humsebumsen

    Hejsan,

    Jodå, nu känns det segt. BF var i torsdags och på fredagen hade jag lite känningar som gick över=(
    Så idag har varit en depp-dag. Tur att jag köpt ny symaskin och tyg så jag har ngt att fördriva tiden med=)

    Låter underbart med lillen! Förstår att det är mkt nytt och mkt överhuvudtaget som man behöver fokusera på. Var hos en kompis förra veckan som fått dina andra 21 jan. Vilken plutt, hur söt som helst. Man fattar liksom inte att det är det som ligger i magen...så verkligt=) 

  • Humsebumsen

    Hejsan,
    Jodå det har varit en tuff start på familjelivet. Förlossningen tog för lång tid så det blev akut kejsarsnitt. Lille William kom 14 feb. I början behöll han inte maten och så fick han gulsot så han var tvungen att ligga i en solsäng.
    Nu har vi varit hemma i nästan en vecka (låg på BB i 8 dgr!) och det börjar ordna upp sig med vikten. Dock har han blivit skrikig, tror det är magen då han får en del ersättning så idag har vi köpt magdroppar och hoppas det skall bli bättre. Ammar oxå men det är svårt när han skriker så.

    Hur går det för dig? Fått ngn rutin än?

  • Dunlaoghaire

    Oj, vilken start för er! Skönt att ni är hemma nu iallafall. Hur mår du efter snittet? Fint namn med William! Min son heter Killian så liknande =)
    Min lille var också skrikig de första veckorna (är ifs fortfarande det, men då märkte man att han hade ont efter maten) Vi körde minifom i några veckor och började sedan med magdroppar, vet inte om det funkade eller om magontet bara växte bort...försvann efter drygt 4 veckor iaf. Förstår att det blir jobbigare om amningen försvåras av att han skriker, min skrek bara efteråt.

    Svårt med rutiner tycker jag, vet inte riktigt när man ska börja med vad. Han har sovit i egen säng nu i ca 3 veckor iallafall... funkade jättebra med samsovning (på min mage/vid sidan om mig) men blev för skraj för PSD så när han kändes lite mer självständig fick han gå över i egen säng, men öppen mot min säng brevid. Funkar ganska bra. Han går fortfarande och lägger sig samtidigt som oss, funderar lite på när vi ska börja med läggning kl 7.. han är ju bara 10 veckor men hade vart skönt.
    Sova på dagen får han göra när han vill, har ingen aning om när man ska börja med att sova middag.

    Ska börja med babymassage om två veckor och tänkte gå på babyrytmik nästa vecka, har inte vart ute "bland folk" med honom ännu pga rs virus, men nu känns det lite mer ok.

    Hur går det med sömnen för din lille?

  • Humsebumsen

    Jodå, snittet är bra. Hade såklart rätt ont i början men nu känner jag ingenting. Kan klia lite men det tyder väl på att det läker bra

    Vi har inga rutiner alls här. I början väcktevi honom var tredje timme och gav mat gör att han skulle gå upp i vikt. Nu går han sova så länge han vill och matas därefter Han sover i liggdelen till vagnen som står i hans säng. Vill inte lägga honom i sängen än, tycker den är för stor.

    Vi har ju flyttat nu oxå så det är nytt hus och nya omgivningar. Känner ju till Älvängen lite eftersom min man är härifrån och hans föräldrar bor härfortfarande. Så om jag vill kan jag gå till dem på dagarna. Ifall msn behöver avlastning och sova extra

Svar på tråden Några Gbg:are som är gravida efter IVF? BF slutet -12 början -13