• EmmAhh

Nån som kan tipsa om nån bra sida med info om reflux eller som själv kan berätta om det?

Jag skulle vilja läsa om reflux hos bebisar/barn. Finns det någon som vet en bra sida om det? Om någon själv har/haft barn/bebis med reflux, berätta gärna vad som är typsikt för reflux och hur ni uppfattade era barn.

• Svar på tråden Nån som kan tipsa om nån bra sida med info om reflux eller som själv kan berätta om det?
  • Carolines Secrets

Nu har vi kommit hem från läkaren med våra två-månaders tvillingpojkar.

Pylorusstenos som ena pojken hade för tre veckor sen och opererades för kan vi helt utesluta även på andra pojken.

Det verkar som om de har refluxsjukdom.

Följande symptom beskrev jag för läkaren:

-Kräks efter maten och flera ggr emellan matningarna (20-30 ggr per dygn).
    -Vaknar i sömnen och störs av kräkningarna. Blir då gnälliga och grinar illa och gråter.
    -Hickar ofta och man hör hur det klunkar i strupen.
    - det rosslar när ena pojken dricker och även en stund efteråt.
    -ofta kommer kräksen med tryck men ibland så rinner det bara ut.
    -bvc-sköterskan tyckte det kom för mycket och med för stort tryck för att ha varit 1,5 h efter maten.
    -kräks DIREKT när de läggs plant efter maten och kräks vid blöjbyte och påklädning och annat "bök".
    -kräks inte mindre med tiden utan snarare mer.
    -problem med nedre magmunnen borde väll indikera problem med övre magmunnen dvs reflux?
    -färgen varierar. Ibland vitt och ibland genomskinligt.
    - sätter i halsen flera ggr när de äter.
    - pipljud i pauserna när man matar.
    - jämt blöta på axlar och nacke.

Vi ska få enfamil på recept och ska ha uppföljningssamtal om två veckor.. Någon medicin ville han avvakta med och skriva ut.
    Vad tycker ni? Är enfamil det bästa att börja med?

• EmmAhh

Idag kom tiden till barnkliniken!! 11 oktober ska vi dit! Känns bra att vi fått en tid, men känns som en evighet dit. 
    Nattetid kan jag tyvärr inte få nån avlastning, då det endast är JAG som kan lugna lillsnuttan när det är som mest oroligast för henne. På dagarna kan jag väl få det, men man ber ju typ bara om hjälp om man verkligen behöver det. Och oavsett så fixar jag ytterst sällan att sova på dagen. :/ Jag lägger mig hellre kl 19 på kvällen. Men sedan åker jag väl iväg minst 1 gång i veckan på nån egen aktivitet utan barn, typ tjejträff. Så då "släpper" jag barnen för en stund.
    Idag var det 9e gången på 10 dagar som dottern vaknade och gjorde morgon 4.30! Gäsp! Inte nog med att hon bökar på natten, så ska hon vakna supertidigt också. Men hon behöver visst göra i blöjan då...  

Vad är enfamil? Hade du skrivit ner på en lapp innan vad du skulle berätta eller? Jag har tänkt tanken på att jag borde det så jag inte missar att berätta nåt under de kommande viktiga korta stunden då man får träffa en läkare.

Hur upplever ni att era refluxbarns magar funkar? Kan henne knepiga mage nattetid bero på det?  

• Cicci8001

För tillfället känns det som att lillan mår bättre, hoppas verkligen att det håller i sig. Hon har nu ätit neocate i 3 veckor, läkaren från gastro sa ju att det kunde ta ett par veckor innan förbättring. De senaste dagarna har faktiskt varit riktigt bra om man jämför med tidigare. Måste fortfarande bära henne en hel del på dagarna men gnället har minskat. Ska prata med läkaren igen nästa vecka om hur vi ska fortsätta. Tänkte höra om vi kan börja med lite gröt, det kanske kan hjälpa mot refluxen lite när det kommer ner fast föda i magsäcken.

Lycka till hos läkaren, det kommer säkert att gå jättebra.

• JhjärtaK

Vi ger ingen medicin längre då läkaren inte trodde att hon hade ont av refluxen då hon inte krånglade vid bröstet på natten och åt gröt med god aptit. Hon har slutat att krångla vid bröstet helt nu så antar att det bara var en fas, om än en jäkligt jobbig sådan. Hon får inte så mycket uppstötningar längre så kanske har magmunnen börjat att mogna mer på henne, hon är 6,5 månad nu.

Hoppas att det går bra för er andra!

• EmmAhh

Skönt att det går bättre för er!

JA vi ska ju till barn idag, är så himla nervös!! Vi är inne i en dålig fas, och bra är väl det egentligen. Så man inte är i en bra fas när man kommer dit. Men jag är helt slutkörd, går och lägger med barnen på kvällarna. :( Orkar ingenting! Lillsnuttan skriker i princip så fort man lägger ner henne, kämpar emot nåt fruktansvärt när hon ska sova trots att hon är så trött så trött, hon har haft en fas där hon ätit sämre men senaste 2-3dagarna har det gårr lite bättre med det. Hon är vaken stunder varje natt där ingenting typ hjälper. O magproblem nattetid har hon haft/har igen. :( Också kräks hon i vanlig ordning ca 20-30 kräkor per dag. Ja jag är rätt bitter... :/ Och ännu bittrare nblir jag om jag kommer hem från barnkliniken utan stöd därifrån...

• moruppgren

Lycka till på barn idag! Håller tummarna för dig/er!

Kämpa på!
    Massa styrkekramar

• EmmAhh

Igår var vi på barnkliniken och jag är faktiskt rätt nöjd med besöket. Jag tycker att jag blev "trodd". Läkaren vi träffade var jättebra. Han rådfrågade även med en annan läkare. Och båda läkarna konstaterade det samma, att det låter som min dotter har komjölksallergi/intolerans så nu ska vi sluta med medicineringen och ge komjölksfritt i 6 veckor istället. Jag hoppas verkligen detta vill fungera! Jag vill att min lilla flicka ska bli bra och kunna sova på nätterna.

Läkaren konstaterade även att min dotter hade sitt blåsljud kvar på hjärtat, vilket flera läkare missat... Därför blev även en 3e läkare inblandad (kardiolog?) och han lyssnade också på min dotters hjärta. Men blåsljudet var så litet så det skulle inte vara någon fara. 
    Jag är lite skeptiskt till läkare som missar blåsljud, min sons blåsljuds missades i 10mån trots att många läkare lyssnat på honom. 

Hur går det för er moruppgren?`

• moruppgren

Vad skönt att höra att det gick bra!
    Hoppas det hjälper med mjölkfritt och att din dotter får må bra så ni alla får återhämta er.
    Väldigt slarvigt att missa blåsljudet. :/
    Håller tummarna för er nu!

För oss vet jag inte hur det går. Sonen har varit förkyld och jätte snorig sedan vi slutade med medicinen. Så kan liksom inte utvärdera hur det påverkat honom.
    Ska till läkaren senare idag för att lyssna lite på honom eftersom han hostar.

• Carolines Secrets

Nu har min andra tvillingpojke på 12 veckor (kallar honom B) börjat kräkas mycket mer! 5-6 ggr efter måltid (håller på fram till nästa mål) både vitt och genomskinligt. Dessutom sätter det sig i halsen och han får knappt luft ibland. Kan ta ett tag innan han kan andas igen efter en uppstötning!! :/ lyfter upp honom och klappar på ryggen. Det är ju det enda jag kan göra.. Enfamil verkar inte hjälpapå honom. Han började få det 50/50 igår.

Vad ska vi göra? Har en dietist till pojken (A) som enfamil fungerat för. Kanske borde jag prata med henne om B också?

• mammatill2st

Min son är 7 år nu o har haft reflux sedan födseln. Han har ätit losec samt zantac sedan 6 månaders ålder,det har nyligen bytts ut mot omeprasol. Detta medför att han i perioder mår väldigt dåligt, magsmärtor o kan vissa veckor kräkas fler gånger per dag. För att andra veckor vara nästan helt symptomfri.Men han har åxå ett bråck som gör problemen värre.
    Vid varje förkylning kräks han, eftersom han får så svårt att hålla tillbaka kräkningarna o de försvåras när det blir slem i luftvägarna. Även vid kraftigare ansträngningar kan han må dåligt. Nu när han blivit så stor så börjar han tycka att det är pinsamt och det påverkar det hela psykiskt då rädslan för att kräkas offentligt triggar igång det hela.

Vi tycker att vi har fått dålig hjälp mot detta av barnmott i Umeå. Det känns som om de inte varit riktigt kunniga inom området.

• EmmAhh

JA prata om tvilling B också.

Min dotter kräks mycket mer nu sedan vi slutade med zantac som läkaren tyckte vi skulle göra och istället köra mjölkfritt... ingen förbättring alls än så länge och kört mjölkfritt en vecka nu. Bara vänta och se... vi har inte hört något om provsvar heller för gluten och mjölkprotein, väntar spänt på det! Inatt hade dottern ont i magen en timme, andra gången det sedan vi började med mjölkfritt så hjälper inte mot magonda än så länge heller... Denna väntan, att avvakta... blääää!   

• EmmAhh

Nu hoppas jag verkligen att vi får reda på provsvaren i veckan som nu kommer!
    Vi har nu kört mjölkfritt i 1,5 vecka. I fredags råkade hon dock få i sig lite av misstag (hela den dagen gick fel för mig men det är en annan historia...). Och på natten fre-lö var hon väldigt orolig i magen, var dålig i magen på natten och under lö-fm. Men känns för tidigt att avgöra om det skulle kunna berott på mjölken...
    Natten till idag sov hon faktiskt ganska bra. Har haft en helvetesmånad så 5 snabba uppvak kändes underbart. :) Nu har lillsnuttan hunnit sova 1 timme utan uppvak så nu hoppas jag att vi har bättre nätter att vänta. :)

• Lina542

Hej! Ser att detta är en gammal tråd men kanske finns det någon kvar som läser o kan hjälpa mig? Min dotter på snart 4 månader har fått nexium utskrivet. Får 2,5 ml morgon och 2,5 ml kväll. Ingen skillnad ännu. Hon lider av tyst reflux. Hur lång tid tog det innan ni såg resultat av nexium? När växte det bort? Tack för svar

• Igeln

Hej Lina, tyvärr har jag inget svar men blir nyfiken på var du vände dig för att få läkarhjälp och hur den tysta refluxen yttrar sig för din dotter?

Min son på 3 månader har också besvär av vad jag tror är tyst reflux men det är svårt att få gehör när man beskriver problemen på BVC tycker jag.

Hoppas att din tjej snart blir hjälpt av läkemedlen, lycka till!

• Lina542

Hej!

Jag och min sambo blev en kväll helt enkelt så ledsna och trötta på att ALLTID få vagga våran lilla tjej på pilatesbollen här hemma för att hon inte skulle tokskrika. Vi ringde 1177 som tyckte vi skulle åka in till barnakuten, vilket vi gjorde. Där fick vi träffa en barnläkare som lyssna på hennes symtom och undersökte henne. Efter det fick vi en remiss via akuten och då en läkarkontakt :) symtomen är att hon mer eller mindre alltid var ledsen.. vi såg hur hon grimasera ofta och vakna ledsen då det hände, bränner antagligen i halsen.. ville inte äta under en period och kasta sig ofta vid bröstet. Hickar ofta, blöta rapar, ofta. Hoppas ni får den hjälp ni behöver!

Igeln skrev 2018-04-10 22:16:02 följande:

Hej Lina, tyvärr har jag inget svar men blir nyfiken på var du vände dig för att få läkarhjälp och hur den tysta refluxen yttrar sig för din dotter?

Min son på 3 månader har också besvär av vad jag tror är tyst reflux men det är svårt att få gehör när man beskriver problemen på BVC tycker jag.

Igeln skrev 2018-04-10 22:16:02 följande:

• Igeln

Tack för svaret! Usch så tufft för er o er dotter :( Skönt att ni fått hjälp!

Vår kille har inte såna allvarliga besvär utan är ofta glad. Ibland fastnar det dock syra i halsen när han skriker o då drar han igång ett skrik som inte är av denna värld. Öronproppar i o total ångest tills vi lyckats trösta,

Jag är mest orolig för att det kan bli värre med tiden. Han hickar flera gånger om dagen och luktar kräks ur munnen hela tiden. Det kommer upp magsyra i halsen och ur munnen ofta men verkar inte ha gjort skada (ännu...) för han gråter inte alltid då utan grimaserar mest. Han sover halvsittande vilket börjar bli besvärligt då han glider neråt under natten. Sådana saker funderar jag mycket över. Men kanske har BVC rätt i att det är normala besvär som växer bort när det inte tar sig värre uttryck än såhär. Vet ju att man kan ha slapp magmun utan att det innebär att det klassas som GERD.

• Lina542

Google har varit min bästa vän ;) och påverkar det honom inte mer så växer det säkerligen bort. Har förstått att det oftast blir bättre o bättre med tiden efter 4-6 månader. Tror att det är väldigt vanligt men är man som mig (hönsmamma) så oroar man sig för det mesta. Haha! Min dotter äter nu medicin och rapar och hickar fortfarande mycket men hon är inte alls lika ledsen längre. Men ändå funderar jag över om hon har ont av dom. Det kommer försvinna :)

Igeln skrev 2018-04-14 09:49:53 följande:

Vår kille har inte såna allvarliga besvär utan är ofta glad. Ibland fastnar det dock syra i halsen när han skriker o då drar han igång ett skrik som inte är av denna värld. Öronproppar i o total ångest tills vi lyckats trösta,

Jag är mest orolig för att det kan bli värre med tiden. Han hickar flera gånger om dagen och luktar kräks ur munnen hela tiden. Det kommer upp magsyra i halsen och ur munnen ofta men verkar inte ha gjort skada (ännu...) för han gråter inte alltid då utan grimaserar mest. Han sover halvsittande vilket börjar bli besvärligt då han glider neråt under natten. Sådana saker funderar jag mycket över. Men kanske har BVC rätt i att det är normala besvär som växer bort när det inte tar sig värre uttryck än såhär. Vet ju att man kan ha slapp magmun utan att det innebär att det klassas som GERD.

Igeln skrev 2018-04-14 09:49:53 följande:

• Igeln

Tack för peppen! Jag är också en mästare på att oroa mg o inte så sällan oroa mig i onödan... :)

Lina542 skrev 2018-04-14 14:33:28 följande:

Google har varit min bästa vän ;) och påverkar det honom inte mer så växer det säkerligen bort. Har förstått att det oftast blir bättre o bättre med tiden efter 4-6 månader. Tror att det är väldigt vanligt men är man som mig (hönsmamma) så oroar man sig för det mesta. Haha! Min dotter äter nu medicin och rapar och hickar fortfarande mycket men hon är inte alls lika ledsen längre. Men ändå funderar jag över om hon har ont av dom. Det kommer försvinna :)

Svar på tråden Nån som kan tipsa om nån bra sida med info om reflux eller som själv kan berätta om det?