HUR får jag honom att sluta spotta??! *blir tokig*
Jag har en liten en, Elmer, som fyller 3 år i september. För en tid sedan fick han för sig att börja spotta. Hela tiden.Så fort han blir sur, men också helt random. Spott spott spott. Jätteroligt tycker han. Säger man ifrån så blir det naturligtvis ännu roligare.
Storebrorsorna gör inte direkt saken bättre heller, då de reagerar kraftigt, gnäller, klagar, skäller på honom, ropar på mig. Då blir det plötsligt en fantastiskt rolig lek tycker Elmer och spottar ännu mer, helst springa efter och jaga bröderna och spotta och skratta. jag har sagt till bröderna tusen gånger att INTE liva upp Elmer och förvandla det till en lek, men det är ju inte så lätt.
Själv försöker jag göra en så liten sak som möjligt av det hela. Ignorera helt när det går att göra det och bara lugnt informativt säga ifrån, när det inte finns utrymme att ignorera. Säger jag till ordentligt blir det 1000 gånger värre.
Det börjar bli ordentligt (läs: JÄVLIGT) jobbigt och han verkar inte ha några planer på att sluta.
Han har INTE brist på uppmärksamhet, tvärt om står han för det mesta i centrum. Han är INTE understimulerad.
Tankarna snurrar vad som kan vara fel. VARFÖR håller han på?!
När han var 0-18 månader hade han kronisk sekretorisk otit (tjockt klet bakom trumhinnorna) som orsakade en dubbelsidig hörselnedsättning och påverkade talutvecklingen. Då hade han en lång period där han skulle bitas hela tiden. Naturligtvis berodde det på att han var frustrerad över att inte kunna kommunicera och förmedla vad han ville och kände.
Problemet löste sig när han fick rör insatta i öronen när han var 1,5 år och talet kom igång.
Rören sitter fortfarande bra och han pratar mycket bra, så han har inga kommunikationsproblem. DET kan alltså inte heller vara anledningen ...tror jag?
Vad är det för feeeeel???
Att nedsatt hörsel kan framkalla ett sådant beteende (bita, slåss, spotta mm) vet jag ju med säkerhet, men andra saker då?? (förutom uppmärksamhet, understimulans och andra uppenbart SJÄLVKLARA saker, som INTE är anledningen i detta fallet).
Dålig syn? nej, va? Det låter som ett dumt förslag :-/ ...eller?
HUR får jag honom att sluta?! Om det finns en bakomliggande orsak (babblet här ovan) så måste ju DET åtgärdas, men om vi antar att det inte beror på något annat än att det är roligt, en "fix-idé", så måste det ju finnas något sätt att få honom att sluta???