• kakmonstret123

Varför är det olagligt att knarka?

Jag förstår mig inte på detta förmynderi. Bör det inte vara upp till var och en att göra vad de själva vill med sina egna kroppar?

Vore det inte bättre att legalisera vissa droger såsom cannabis, avkriminalisera droganvändande, samt flytta alla resurserna från polisverksamheten till vården istället?

Tomtar som Maria Larsson hävdar att dagens drogkrig är effektivt. Fel! Det är ett misslyckade som kostar skattebetalarna ofantliga summor och många människor livet varje år, samtidigt som det stimulerar en organiserad brottslighet.

Våga tänka utanför lådan, plz.

• Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?
  • loki
    snelhest skrev 2012-11-18 10:45:43 följande:
    Varför ska staten lägga sig i åtgärder som endast är till för att skydda mig? Trafiken är väl därtill lika stor del av tvånget som drogpolitiken?
    Ingen tvingar dig att köra bil.

ALLA blir däremot tvingade till att konsumera alkohol eller så ....

Ser du skillnad?

• snelhest
    loki skrev 2012-11-18 11:02:52 följande:

Ser du skillnad?

Blir alla tvingade att konsumera alkohol? 
  • Quickman
    loki skrev 2012-11-18 11:02:52 följande:

Ser du skillnad?

Jag förstår inte heller hur du menar. Brukar det dyka upp en snubbe hemma hos di, sätta en pistol mot ditt huvud, korka upp en flaska whisky och skrika "Drick nu för i helvete" i ditt öra?
  • Quickman
    Quickman skrev 2012-11-18 11:41:27 följande:
    Jag förstår inte heller hur du menar. Brukar det dyka upp en snubbe hemma hos di, sätta en pistol mot ditt huvud, korka upp en flaska whisky och skrika "Drick nu för i helvete" i ditt öra?
    Inlägget ovan var menat till snellhest och inte till Loki. Jag citerade fel.
  • loki
    snelhest skrev 2012-11-18 11:26:55 följande:
    Blir alla tvingade att konsumera alkohol? 
    Med tanke på att alla andra droger innebär dystra konsekvenser så ja, hur man än ser på saken så försöker man indirekt tvinga folk att konsumera alkohol.

Dom allra flesta om inte alla har ett behov att mellan varven bara koppla av och ta sig en paus, dom flesta använder droger till det ändamålet, ända skillnaden är att om man nu tar sig nått glas vin på kvällen så anses man vara en bra medborgare, om man sedan skulle få för sig att byta ut alkohol mot en joint eller två så anses man vara en knarkare som ska bestraffas till ett bättre liv.
  • Tom Araya
    loki skrev 2012-11-18 09:49:11 följande:
    Jag ser inte riktigt sambandet. trafiklagar är för allas säkerhet.
    Knarklagen är rena motsatsen, den skyddar ingen och skadar alla.

Vilka skadas av lagar mot narkotika?

Att jag kan sätta dit någon som försöker sälja narkotika till mina barn tycker jag utgör ett slags skydd.
    Det utgör även ett preventivt skydd mot bruk/missbruk då de flesta känner att lagen är en tydlig gräns att hålla sig inom eller överskrida.
  • Tom Araya
    loki skrev 2012-11-18 10:33:08 följande:
    Det finns en liten skillnad  ingen tvingar dig att köra bil, när du väl tar körkort så godkänner du reglerna inom trafiken och dom är till för allas säkerhet, dig inkluderat.

Ingen har däremot godkänt nuvarande politik vi föds i och tvingas med våld att följa.

Ingen tvingar någon att syssla med droger heller och lagar om droger har ingen negativ påverkan för oss som håller oss borta från dem.
  • Tom Araya
    loki skrev 2012-11-18 13:13:57 följande:
    Med tanke på att alla andra droger innebär dystra konsekvenser så ja, hur man än ser på saken så försöker man indirekt tvinga folk att konsumera alkohol.
    Det är helt fritt att låta bli alla rusmedel, även alkohol. Den som ser det som ett tvång att supa har redan där ett missbruksproblem.
  • Tom Araya
    Quickman skrev 2012-11-18 11:41:27 följande:
    Quickman skrev 2012-11-18 11:43:06 följande:
    Inlägget ovan var menat till snellhest och inte till Loki. Jag citerade fel.
    Hur tänkte du nu när du ändrade från att rikta frågan till den som kom med påståendet till att rikta den till den som också frågade, precis som du?

• loki
    Tom Araya skrev 2012-11-19 01:13:49 följande:
    Vilka skadas av lagar mot narkotika?

Att jag kan sätta dit någon som försöker sälja narkotika till mina barn tycker jag utgör ett slags skydd.
    Det utgör även ett preventivt skydd mot bruk/missbruk då de flesta känner att lagen är en tydlig gräns att hålla sig inom eller överskrida.
    Alla, om inte direkt så indirekt genom att vi belastas med kostnader och drabbas av nedskärningar.

Om nån försöker? Du menar du skulle sätta dit en oskyldig person för att dina ungar skulle få för sig att köpa, ja det är ganska vanlig företeelse, du ser hur lagar skadar och folk tar sig friheten att skada för att dom helt enkelt kan.
    Nej, dom allra flesta skiter stort i lagar som är i vägen för en, det är först när man går över en sann gräns och är på väg att verkligen skada nån med sin handling som man stannar upp.

Tom Araya skrev 2012-11-19 01:16:57 följande:
    Ingen tvingar någon att syssla med droger heller och lagar om droger har ingen negativ påverkan för oss som håller oss borta från dem.

Som sagt, det finns ingen som skonas, knarkkriget belastar hela samhället.
    sen kan man se hur många det är som verkligen är nykterister, dom få procenten kan vi titta på som på nått exotiskt i bur och inse att människan har använt droger sen vi hittade dom och så kommer det att förbli.

Tom Araya skrev 2012-11-19 01:19:39 följande:
    Det är helt fritt att låta bli alla rusmedel, även alkohol. Den som ser det som ett tvång att supa har redan där ett missbruksproblem.
    Kommer inte att hända, samtidigt som kampen mot en oupnåerligt utopi dödar.

• Tom Araya
    loki skrev 2012-11-19 17:52:48 följande:
    Alla, om inte direkt så indirekt genom att vi belastas med kostnader och drabbas av nedskärningar.

Missbruk kostar naturligtvis inte samhället något...eller?

Kriminaliteten runt droger lär ju inte försvinna heller, lika lite som för alla andra varor som faktiskt är lagligt att köpa, sälja och bruka.

Om nån försöker? Du menar du skulle sätta dit en oskyldig person för att dina ungar skulle få för sig att köpa, ja det är ganska vanlig företeelse, du ser hur lagar skadar och folk tar sig friheten att skada för att dom helt enkelt kan.
    Någon som begår ett brott är väl knappast oskyldig.

Tycker du det är att ta sig friheter när man sätter dit någon som begår ett brott....har du rökt, eller?Obestämd
    Nej, dom allra flesta skiter stort i lagar som är i vägen för en,

Tala för dig själv!
    Nej, dom allra flesta skiter stort i lagar som är i vägen för en, det är först när man går över en sann gräns och är på väg att verkligen skada nån med sin handling som man stannar upp.

För gränslösa människor finns inga gränser, inte ens mänskligt liv.

Förövrigt kan väldigt många lockas eller manipuleras för att tänja på gränserna, hot, pengar och droger har fungerat bra hittills.
    Kommer inte att hända, samtidigt som kampen mot en oupnåerligt utopi dödar.
    Folk kommer att dö av droger, även om det är legalt liksom av alkohol, tobak, olyckor mm.

En något omänsklig och kall fråga men ändå lite intressant är om vi kommer att sakna de som dör av droger?

Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?