• Mini Léonie

Fått annan patients medicin utskriven efter besök hos läkare?!

För att göra historien kort.

Jag var hos läkare pga misstänkt UVI. Man får sällan recept i handen och jag gick därför direkt till sjukhusapoteket för att hämta det som skrivits ut åt mig.

Apotekaren frågade om jag skulle ha TVÅ mediciner och jag svarade såklart att jag inte har en aning. Är båda för detta? UVI?

Ja säger hon och ger mig påsen.

Hinner äta 3x400mg tabletter i nästan 5 dagar innan en läkare igår ringer för att säga att odlingen på urinen var ok och medicinen jag fått skulle jag fortsätta med.
    När jag då frågar om jag ska äta båda säger läkaren?

"Båda? Det är bara en medicin"

Då uppdagades att jag fått även den patient som var inne hos läkaren innan mig, dennes medicin!!!!

OCH ÄTIT!!

Efter att ha frågat runt säger många "anmäl" men jag vill veta hur andra har gjort OM det finns någon som råkat ut för liknande?

Medicinen jag fick (läste på bipacksedeln) ska inte tas av gravida "om inte sjukdomen påverkar mamman mer än vad medicinen påverkar fostret" eller hur man nu säger.
    Men jag har inte ens i närheten av någon sådan "åkomma" och blev helt matt när jag läste.

Min BM lugnar mig och vi har fått extra UL imorgon men ändå. (Vecka 18 nu)

• Svar på tråden Fått annan patients medicin utskriven efter besök hos läkare?!
  • Sixxty

Vad bra att du fått svar TS och vad skönt att läsa att det finns människor som hanterar sånt här lugnt och sansat utan att haka på ANMÄL tåget.

Gissningsvis var det så att läkaren blev avbruten när något av recepten skulle skrivas och därför hade fel patient uppe.

• snällochgla
    Sixxty skrev 2012-07-20 18:31:33 följande:
    Vad bra att du fått svar TS och vad skönt att läsa att det finns människor som hanterar sånt här lugnt och sansat utan att haka på ANMÄL tåget.

Gissningsvis var det så att läkaren blev avbruten när något av recepten skulle skrivas och därför hade fel patient uppe.
    hahahahahahahaha ja en baggis!!! Varför tjafsa om sådant trams!!? Men "Sixxty" nu bidrog du (och jag) till att denna tröstlösa tråd levde en stund till. Hoppas den dör NU.
  • Sixxty

snällochgla (!?): Absolut inte en baggis. Och eftersom TS gått rätt väg kommer det också att utredas och förhoppningsvis leder det till förbättrade rutiner för att undvika samma misstag igen. Att på till kvällspressens leder bara till att onödig tid ödslas överallt i vården på att försvara sig istället för att faktiskt kunna använda tiden till att vårda sina patienter.

• snällochgla
    Sixxty skrev 2012-07-20 18:56:58 följande:
    snällochgla (!?): Absolut inte en baggis. Och eftersom TS gått rätt väg kommer det också att utredas och förhoppningsvis leder det till förbättrade rutiner för att undvika samma misstag igen. Att på till kvällspressens leder bara till att onödig tid ödslas överallt i vården på att försvara sig istället för att faktiskt kunna använda tiden till att vårda sina patienter.
    Hihihi hrm jo jag instämmer. Men lite orolig blir jag nu när det är semestertider och jag har arbetat i den offentliga sektorn så jag vet hur långsamt kvarnarna dras när det är högsäsong. Men det blir säkert uppstramade rutiner nu när TS anmält. Inte idag eller i morgon eller om tre månader men när anmälan hamnar på skrivbordet hos "hen som har hand om det". Jag hoppas det blir under 2012.
  • Sixxty
    snällochgla skrev 2012-07-20 19:05:29 följande:
    Hihihi hrm jo jag instämmer. Men lite orolig blir jag nu när det är semestertider och jag har arbetat i den offentliga sektorn så jag vet hur långsamt kvarnarna dras när det är högsäsong. Men det blir säkert uppstramade rutiner nu när TS anmält. Inte idag eller i morgon eller om tre månader men när anmälan hamnar på skrivbordet hos "hen som har hand om det". Jag hoppas det blir under 2012.
    ....och på vilket sätt skulle kvarnarna mala snabbare av en artikel i aftonbladet? Ibland kan det vara bra att sansa sig och göra en bedömning av vad som faktiskt hänt innan man gormar om att "gå till pressen". Kvällstidningarna vill sälja lösnummer på rubriker som skrämmer människor helt i onödan. TS har sansat tagit reda på hur hon ska gå till väga vilket är precis vad man ska göra innan man skriker ANMÄL:
  • snällochgla
    Sixxty skrev 2012-07-21 02:53:12 följande:
    ....och på vilket sätt skulle kvarnarna mala snabbare av en artikel i aftonbladet? Ibland kan det vara bra att sansa sig och göra en bedömning av vad som faktiskt hänt innan man gormar om att "gå till pressen". Kvällstidningarna vill sälja lösnummer på rubriker som skrämmer människor helt i onödan. TS har sansat tagit reda på hur hon ska gå till väga vilket är precis vad man ska göra innan man skriker ANMÄL:
    Nej kvarnarna mal lika långsamt. Men det kan vara viktig samhällsinfo. att man ska vara uppmärksam och inte börja äta en medicin i god tro bara för att läkare skrivit ut den och Apoteket lämnat ut den. 
  • Sixxty
    snällochgla skrev 2012-07-21 06:46:46 följande:
    Nej kvarnarna mal lika långsamt. Men det kan vara viktig samhällsinfo. att man ska vara uppmärksam och inte börja äta en medicin i god tro bara för att läkare skrivit ut den och Apoteket lämnat ut den. 
    Samhällsinformation lämnas inte via kvällspressen och är inget man gör efter En incident. Självklart ät det TS beskriver allvarligt och måste utredas men inte av media som bara vill sälja lösnummer.
  • Revelations

Angående media:

Förra året gjorde vi en anmälan till Socialstyrelsen angående en grov felbehandling av en nära anhörig. Döm om vår förvåning när vi några dagar efter att vi skickat in anmälan får läsa en notis i tidningen om just detta fallet och den berörda vårdcentralen. Ringde upp tidningen och frågade var dom hade fått uppgifterna ifrån. Det visar sig att dom har journalister som sitter och går igenom anmälningar (som ju är offentliga handlingar) som kommit in till t ex Socialstyrelsen. Tycker dom fallet är tillräckligt intressant/ viktigt väljer dom att skriva om det.

Med andra ord: i dom flesta fall som tas upp i media tvivlar jag på att anmälarna själva har ringt till tidningen och gråtit ut.

• snällochgla
    Revelations skrev 2012-07-21 14:08:50 följande:

Angående media:

Förra året gjorde vi en anmälan till Socialstyrelsen angående en grov felbehandling av en nära anhörig. Döm om vår förvåning när vi några dagar efter att vi skickat in anmälan får läsa en notis i tidningen om just detta fallet och den berörda vårdcentralen. Ringde upp tidningen och frågade var dom hade fått uppgifterna ifrån. Det visar sig att dom har journalister som sitter och går igenom anmälningar (som ju är offentliga handlingar) som kommit in till t ex Socialstyrelsen. Tycker dom fallet är tillräckligt intressant/ viktigt väljer dom att skriva om det.

Med andra ord: i dom flesta fall som tas upp i media tvivlar jag på att anmälarna själva har ringt till tidningen och gråtit ut.

OK va bra!! Är detta något som allmänheten bör känna till snabbt så står det i kvälls eller lokalpress.
  • ica
    Sixxty skrev 2012-07-20 18:31:33 följande:

Vitsen med en anmälan är inte att sätta dit läkaren. Utan att hitta bristande rutiner, dåliga datasystem mm. Så att det inte händer igen med en kanske allvarligare konsekvens.
  • Sixxty

ica: Precis vad jag har skrivit. Det jag menar med änmältåget är de som tycker att man ska ringa pressen och inte accepterar att TS gått rätt väg. Hon har pratat med vårdcentralens chef som i sin tur ska utreda.

Svar på tråden Fått annan patients medicin utskriven efter besök hos läkare?!