• rosagubben

Döende i cancer, tips på FETTrik mat?

Hejsan!

Min svärmor är döende i bukspottköretelcancer, och nu de senaste veckorna har hon börjat få problem med att äta mat(svårt att svälja), och dessutom äter hon typ mini-mini-portioner, t.ex. tre pommesfrites + en droppe sås. Inget kött av något slag(kan ej svälja det), men ibland kan hon äta lite, lite, lite fisk och en liten klick(typ en tsk) potatismos.
    Sen varma koppens räksoppa brukar hon "äta" ofta, och citronvatten. 
    Men hon BEHÖVER få i sig närig på något sett. Det är hemsk att se hur kilona bara rasar iväg, och huden börjar hänga allt mer på henne.
    Har ni några tips på fettrik, men "barnvänlig" mat?

Jag funderar på att köpa hem barnmatsburkar av olika slag och prova att servera det, för det innehåller väl ganska mycket fett och näring i förhållande till mängden mat? eller? 

Från hemsjukvården får hon näringsdrycker, men dem tycker hon inte om, och dessutom tror jag hon ljuger lite om ifall hon dricker dem eller inte, och det kan jag förstå för det blir nog ganska ensidigt att dricka chokladdricka hela tiden. 

Jag är otroligt tacksam på alla tips och råd ni kan ge.

• Svar på tråden Döende i cancer, tips på FETTrik mat?
  • Aniiee

Har nästan varit i din sits, min mammas sista tid åt hon väldigt lite, ville inte ha osv... (hade också cancer). Jag vara bara tonåring, men fick lära mig en del av dels hemsjukvården och dels min egen mamma! När jag lagade mat åt henne gällde det att fundera ut vad hon tyckte var gått, gärna sånt hon åt när hon var barn/ung..... en gammal kokbok från min mormor var jättebra att ha till hands. Mina tips till dig/er:

Läste att hon gärna tog dropp. Men glöm inte att fixa mat ändå, min mamma blev till och med  hungrigare sen hon fick sitt dropp.

Som sagt, mat "från förr" kan vara bra. Byt ut mjölk i recepten mot grädde.

Improvisera! Kan ni göra soppa av >valfri maträtt< ist? Helst slät. 

Avocado! Nu var ju min mamma tokig i avokado, men det kan vara nåt att testa. Man kan göra avokadoglass, mixa en avokado med yoghurt osv....  

• MickeN1973

Tja det är knappast begåvat att server pommes till någon som har svårt att svälja.

Det måste vara mat som är lätt att äta, så att man inte behöver skära upp det innan man stoppar in det i truten.

Och när det gäller fett, är det bara att hälla i grädde och använda rikligt med smör. 

• LiLoLaLa
    rosagubben skrev 2012-07-21 12:46:21 följande:
    Bukspottkörtelcancer har hon, hon har haft det i 4år, och nu kan läkarna inte lägre göra något för henne, inga strålningar, inga behandlingar öht. Så detta blir troligtvis vårt sista år med henne, nu får hon bara massa smärtstillande mediciner i princip. 
    Hon pratade med hemsjukvården och de ska skicka hit dietisten, så ska hon försöka fixa fram näringsdrycker med andra smaker än choklad. 
    Måste bara fråga, eftersom en i min närhet har samma typ av cancer, har hon opererats för denna cancern? En sån där "whippels operation"?
  • Sixxty

Vad bra att hon ska få träffa en dietist. Näringsdrycker finns som någon skrev i massor med smaker och konsistenser. Tänk på att man om man har svårt att äta lätt blir illamående av allt för fettrik mat så tyvärr är det inte alltid så enkelt som att hälla i en massa fett. Många har lättare att få i sig tex saftsoppa eller andra kalla saker. Då finns det berikningspulver att blanda i för extra näring
    Sen är det viktigaste att man får i sig något, att den som är sjuk får bestämma vad han eller hon vill ha.

• rosagubben
    LiLoLaLa skrev 2012-07-21 19:45:14 följande:
    Måste bara fråga, eftersom en i min närhet har samma typ av cancer, har hon opererats för denna cancern? En sån där "whippels operation"?
    Nej, för närhon väl fick diagnosen sa läkaren att hon bara skulle ha 6månader kvar att leva... det var för 4år sedan... Sedan dess har hon fått olika typer av cellgifter och liknande, och även strålning. men nu säger läkaren att det inte längre finns något att göra.
  • hoppitossan

Hej, jag har precis förlorat min pappa i samma vidriga sjukdom. Han kunde inte heller äta och förlorade ca 30 kg på 5 månader! Fy fan rent ut sagt.
    Han åt också varma koppen och ibland mannagrynsgröt. Näringsdryckerna var inte särskilt poppis hos honom heller men jag gjorde en omelett på påskafton som han åt av med god aptit. Det var en ugnsomelett med sparrisstuvning uppe på ( gjord av vispgrädde) kanske kan vara något?

• Jesper f
    rosagubben skrev 2012-07-21 12:46:21 följande:
    Bukspottkörtelcancer har hon, hon har haft det i 4år, och nu kan läkarna inte lägre göra något för henne, inga strålningar, inga behandlingar öht. Så detta blir troligtvis vårt sista år med henne, nu får hon bara massa smärtstillande mediciner i princip. 
    Hon pratade med hemsjukvården och de ska skicka hit dietisten, så ska hon försöka fixa fram näringsdrycker med andra smaker än choklad. 
    Glöm chockladen. Man är KONSTANT illamående vid pancreas sjukdom, och att få in smak av chocklad i munnen äcklar!! Man får kväljkänslor, och då har man ändå inte svalt eländet.... Svart vinbär rekomenderar jag, enda jag fick ner utan att kräkas upp det.

Sen har man också problemet med att man tål inte fett som pancreas patient. Det är liksom inte bara att dricka grädde, för då får man stoaré istället, och riskerar att bli uttorkad, förutom att man förvärrat värkfrekvensen oerhört. Jag förstår tanken från dig TS, men den funkar inte i verkligheten. Den gör inte det...

Jag kan bara ge rekomendationen, ge henne det ni vet att hon tycker om, och som ger störst chans att hon äter mer av. Se till att hon får lång tid vid måltiderna. ( framförallat att hon fått något mot illamåendet INNAN hon börjar äta ) Söt dryck är bra ( utan kolsyra, och inte för "stark". Lingon, Äpple/Päron brukar gå bra, så man inte blir sur i magen ) , får man ner även om man mår illa. Min favorit är grillad kyckling ( utan skinn ) skivad gurka, melon skivor och keso, med lingon dryck. Det går bra att äta nästan jämt. Vissa dagar då man mår bättre, får man försöka fika mellan måltiderna. Då gäller fika bröd och sötad dryck.

Men i övrigt.. Det är ett HELVETTE till sjukdom, och ännu värre när det sätter sig i pancreas, för du får så många följd problem. Gallan blir helt knäpp, och har man inte stoare får man gallare, vilket inte heller är så trevligt... Men det absolut viktigaste är att ni finns där HOS henne.. Många ggr är det skönt att bara få distansiera sig mot sjukhuslivet, och ligga och lyssna på folk som bara pratar "vardagliga" saker/nyheter.. Även om man själv inte orkar delta i samtalet. Men det är mkt tacksamt.. Om hon orkar, få bli utskjuten i en rullstol i friska luften en stund. Njuta av solen.. Få hjälp att få bli duschad någon gång, om hon inte orkar själv. Känns fräscht. Och på sjukhus kan man få sitta och duscha... Men det är oundvikligt med pancreas sjukdom. Man ser ut som en beltsen fånge.. Och man vet att man ska dö.. Och många gånger är det nog inte rädslan för döden som tynger en, utan sorgen över att inte få leva vidare... Och just därför kan det vara skönt att få någon "allmänt lugnande" ovanpå vanliga medecineringen.

Är så ledsen för din skulle TS, men det är dom råd jag kan ge..
  • Micalela

Min svärmor hade med samma typ av cancer. Vi köpte en del smoothis, men man får väl inte dricka för mkt c vitamin om jag inte minns fel.
    Ett tips är att frysa i cocacola, festis och andra drycker, det kan vara gott att ha att suga på. Det finns "pinnar" med en liten tuss som man kan doppa i vätska med.

I matväg vet jag faktiskt inte, kanske riktigt fet yoghurt? Typ meze med lite vaniljpulver? Fett brukar ju göra folk illamående, så ingen hit att trycka i henne massa av det. Näringsdrycken tyckte min svärmor inte heller om :(
    Onemed kom hem med stora lådor och de bara står.

Ta vara på all tid ni får tillsammans, och att hon kanske kommer må bättre!

• rosagubben

Hon ska prova olika näringsdrycker, dem klara varianterna som smakar som juice, istället för dem mjölkbaserade, för då börjar hon alltid hosta och får slem i halsen. 
    Sen ska hon även börja få dropp mer regelbundet typ 2-3ggr/vecka, eftersom hon kände sig så mycket piggare efter den här senaste gången hon fick dropp, så hon vill gärna få det igen, men inte för ofta. För hon tycker att det är jobbigt att gå runt med dropp-ställning + rullatorn(för då måste hon ha hjälp av någon annan som drar droppställning, så fort hon vill gå på toa eller liknande), men dem från hemsjukvården sa att dom ska fixa någon droppställning som man kan sätta fast på rullatorn istället.
    Vi har köpt hem röd mjölk, filmjölk, mannagrynsgröt och varma koppens räksoppa. Vilket svärmor blev väldigt glad över.
    Nu efter droppet har hon faktiskt börjat äta lite bättre, för nu har hon liksom mer ork att försöka äta, innan droppet satt hon mest och petade i maten. Hon äter mest gröt och räksoppa, men det är ju det HON vill äta, och så länge hon äter NÅGOT så är vi nöjda och glada. 
    Men det är läskigt att hon blivit så pass smal som hon blivit, igår kväll kramade jag om henne ordentligt och då kände jag i princip varenda revben på hennes kropp. Hon är i princip bara skinn och ben.

Hon bor ju fortfarande hemma, så min sambo och jag turas om att ta hand om henne, jag är sjukskriven för tillfället pga foglossning, och sen har vi en bekant till svärmor som också kommer över några gånger i veckan för att hjälpa till. När hon är här brukar jag och sambon passa på att ta en promenad eller bara komma hemifrån ett tag, man blir så inlåst liksom och vi har ju knappt någon egentid längre, så det uppskattar vi verkligen. För då får man nya krafter.

Vill tacka igen för alla tips och råd! 

• FIame

Jag tycker själv mannagrynsgröt är gott. Troligen hade det varit ännu godare med mycket grädde och smör.

• Mamma och Mor

Jag skulle vara försiktig med att ge alltför fettrik mat till någon med pancreascancer. Ofta är det så att kroppen, pga cancertypen, inte klarar av att bryta ner fett som kroppen i vanliga fall klarar av. Man kan få tabletter som hjälper till med fettnedbrytningen men de hjälper tyvärr inte alla.
    Ni och er släkting, behöver träffa dietist för att gå igenom kosten. Berika maten och höja näringstätheten kan man göra på flera andra sätt än att ösa på med fett. Som tidigare nämnts kan dropp några gånger i veckan eller så vara ett alternativ.
    Lycka till och jag beklagar det ni drabbats av, cancer är en hemsk sjukdom :(  

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • PearlA

Åh så hemskt det måste vara :/  Beklagar verkligen! 

Vet inte om någon sagt det redan men har ni provat coccosfett?  Det är i princip smaklöst och man kan ha det i allt (kaffe, soppor, m.m m.m).  Vet att de som går på LCHF gärna tillsätter det för att få i sig mer fett. Köps i hälsokost affärer bla.  

• Hannathu

När jag arbetade med specialkoster så gjorde vi ofta panna cotta liknande och smoothies till de som hade svårt att äta ordentligt.
    Deodoriserat kokosfett är kanon att ha i många rätter.
    Kombinationen socker och fett är viktig för att gå upp/ hålla vikten

• rosagubben

Svärmor han slutat svälja helt och hållet, och får nu i sig sin näring enbart via droppet. Så nu finns det ingenting vi kan göra via matfronten längre...

Svar på tråden Döende i cancer, tips på FETTrik mat?