rosagubben skrev 2012-07-21 12:46:21 följande:
Bukspottkörtelcancer har hon, hon har haft det i 4år, och nu kan läkarna inte lägre göra något för henne, inga strålningar, inga behandlingar öht. Så detta blir troligtvis vårt sista år med henne, nu får hon bara massa smärtstillande mediciner i princip.
Hon pratade med hemsjukvården och de ska skicka hit dietisten, så ska hon försöka fixa fram näringsdrycker med andra smaker än choklad.
Glöm chockladen. Man är KONSTANT illamående vid pancreas sjukdom, och att få in smak av chocklad i munnen äcklar!! Man får kväljkänslor, och då har man ändå inte svalt eländet.... Svart vinbär rekomenderar jag, enda jag fick ner utan att kräkas upp det.
Sen har man också problemet med att man tål inte fett som pancreas patient. Det är liksom inte bara att dricka grädde, för då får man stoaré istället, och riskerar att bli uttorkad, förutom att man förvärrat värkfrekvensen oerhört. Jag förstår tanken från dig TS, men den funkar inte i verkligheten. Den gör inte det...
Jag kan bara ge rekomendationen, ge henne det ni vet att hon tycker om, och som ger störst chans att hon äter mer av. Se till att hon får lång tid vid måltiderna. ( framförallat att hon fått något mot illamåendet INNAN hon börjar äta ) Söt dryck är bra ( utan kolsyra, och inte för "stark". Lingon, Äpple/Päron brukar gå bra, så man inte blir sur i magen ) , får man ner även om man mår illa. Min favorit är grillad kyckling ( utan skinn ) skivad gurka, melon skivor och keso, med lingon dryck. Det går bra att äta nästan jämt. Vissa dagar då man mår bättre, får man försöka fika mellan måltiderna. Då gäller fika bröd och sötad dryck.
Men i övrigt.. Det är ett HELVETTE till sjukdom, och ännu värre när det sätter sig i pancreas, för du får så många följd problem. Gallan blir helt knäpp, och har man inte stoare får man gallare, vilket inte heller är så trevligt... Men det absolut viktigaste är att ni finns där HOS henne.. Många ggr är det skönt att bara få distansiera sig mot sjukhuslivet, och ligga och lyssna på folk som bara pratar "vardagliga" saker/nyheter.. Även om man själv inte orkar delta i samtalet. Men det är mkt tacksamt.. Om hon orkar, få bli utskjuten i en rullstol i friska luften en stund. Njuta av solen.. Få hjälp att få bli duschad någon gång, om hon inte orkar själv. Känns fräscht. Och på sjukhus kan man få sitta och duscha... Men det är oundvikligt med pancreas sjukdom. Man ser ut som en beltsen fånge.. Och man vet att man ska dö.. Och många gånger är det nog inte rädslan för döden som tynger en, utan sorgen över att inte få leva vidare... Och just därför kan det vara skönt att få någon "allmänt lugnande" ovanpå vanliga medecineringen.
Är så ledsen för din skulle TS, men det är dom råd jag kan ge..