Iam skrev 2012-07-21 11:04:23 följande:
Jag förstår hur du tänker, men håller inte med dig.
Barnet i TS har en närvarande pappa, en som är både biologisk och mentalt pappa.
Då är det inte jämförbart med ett adopterat barn som inte har någon som helst relation till eller vetskap om den biologiska pappan.
Jag är bonusmamma och min bonusdotter har flera gånger tagit upp att hon vill kalla mig mamma. Hon anser att jag är som en mamma i den här familjen, där hennes riktiga mamma inte är med. Jag pratade med henne och sa att jag är NN och att hon kan älska mig och jag kan älska henne som om hon vore min, men hennes mamma kan jag aldrig bli. Sen bad jag henne tänka lite till om det var jätteviktigt, eller om vi kanske kunde ha ett smeknamn istället som var bara hennes och mitt.
Anledningen till att jag inte bara gapade "ja och amen" när hon ville kalla mig mamma är för att jag kan sätta mig in i sitsen av att vara mamma och att mitt barn kallar en annan kvinna för mamma. Det skulle svida rejält kan jag tänka mig.. Och då vill jag respektera den känslan så långt det går och så länge det inte går ut över barnet.
Förstår absolut hur du tänker också! Men TS skrev ju själv att barnets "riktiga" pappa träffar barnet en gång i månaden och ibland ändå mer sällan. Var 6e vecka kanske?
Medan "bonuspappan" är där varje dag och agerar (förhoppsningsvis) pappa i alla lägen, inte bara en gång var sjätte vecka. Hur långt vill man då dra detta med blodsband? På något sätt känner jag, att den person som faktiskt lever med barnet i vardagen och agerar fadersgestalt, får bli kallas pappa om denne vill det, eftersom han faktiskt axlar den rollen. Sen att den finns en biologisk pappa som som träffar barnet ibland, gör faktiskt inte denne "mer" till pappa, tycker jag.
När man sedan pratar om adoptivbarn så finns ju inte den biologiska föräldern med och barnet adopteras kanske bort som väldigt liten. Men sedan finns det ju de fall där ett barn har bott med sina biogiska i flera år, och plötsligt dör de biologiska föräldrarna, när barnet är ex. tre år. De nya som adopterar, ska dessa kallas då mamma & pappa, eller bara vid namn resten av livet? Och om de bara ska kallas vid namn , ska barnet då gå miste om att få ha en Mamma & pappa?
Som sagt, jag förstår hur du menar skillnad mellan adoptiv & bonusbarn. Men samtidigt tycker jag inte alltid att det biologiska är den största faktorn, om den biologiska faktiskt inte är särskilt närvarande medan en bonusförälder är det. I detta fall förstår jag att bonuspappan vill kallas pappa, han gör ju allt pappa-jobb. Medan den biologiska bara träffar sitt barn 10-12 ggr per år, men ska ändå kallas pappa för att han gjorde barnet.