• JhjärtaK

Tips på att söva, och få att fortsätta sova, svårsövd 4 månaders!

Hej!

Jag har en dotter på 4 månader som alltid haft väldigt svårt att komma till ro och sova. I dagsläget så söver vi henne i famnen eller selen genom att göra knäböj och inte ens när hon precis är på väg att somna är hon avslappnad och lugn utan spänd in i det sista typ.

Hon vaknar dessutom alltid efter max 45 min på dagen om hon inte sover på mig eller maken i bärselen men så känner jag inte att vi kan fortsätta. Vi har testat att ligga bredvid henne och stoppa in nappen eller lägga en hand på henne osv när hon börjar vakna till efter 40 min men i nio fall av tio så hjälper det inte utan hon vaknar till och vi måste återigen söva om henne i selen med knäböj. Hon är alltså inte utsövd efter dessa 45 min utan blir snabbt trött och grinig om vi inte söver om  henne. Och på oss kan hon utan problem sova i 2 timmar, förutsatt att vi halvligger ner i ett tyst rum.

Hon gillar inte vagnen eller att åka bil. Hon gillar inte att ligga på mage heller. På dagarna eller kvällarna kommer hon inte till ro av amning heller utan det är enbart på natten som hon kan somna av amning.  

Jag behöver tips helt enkelt på hur man kan få henne att komma till ro eftersom vi vill köra "somna utan gråt"-metoden där man skall lägga barnet sömnigt och avslappnat men inte sovandes.

Behöver även tips på hur man kan förmå henne att sova längre pass utan att sova på oss.

Hoppas att någon där ute kan hjälpa!

• Svar på tråden Tips på att söva, och få att fortsätta sova, svårsövd 4 månaders!
  • JhjärtaK

Det låter onekligen lovande. Tror att min mor har en någonstans så jag får se om vi kan låna den och testa

• JhjärtaK

Puffar igen för det måste bara finnas något mer sätt än pilatesboll eller "gilla läget" eller är vi helt körda?

• DaBejb

Youtuba Happiest baby on the block. Köp Vyssan lull tassar. Gå i sele och damsug. Sätt igång hårfönen. Sjung, viska.
    Lycka till!

• kixan

Vad bär ni henne i? Ett bra bärdon kan nog göra att det blir lättare att gilla läget.
    Runt 4-5 månader har jag börjat bära mina på ryggen istället eftersom det är mycket lättare. Runt 7-8 månader har det börjat gå att lägga ner bebisen när hon somnat och (iaf ibland) kunde hon sova vidare då. I skrivandes stund sitter hon (drygt 1½ år nu) på min rygg i selen och sover, men jag ska snart gå och lägga henne i sängen. :)

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • JhjärtaK

Vyssan lull har vi, kan ev hjälpa till att hålla henne sovandes över 45-minutersgränsen.

Vi har en bb miracle, köpte en ergobaby men hennes ben verkar vara för korta för den och vi pallar inte att köpa nyföddsinlägget då man generellt enbart har det fram till 4 månader. Hon verkade inte uppskatta att sitta i grodposition kan man säga så det blir till att lämna tillbaka den selen och kanske köpa en ny om någon månad och testa då igen.

kixan: hur sov/somnade er dotter på nätterna om ni först vid 7-8 månader kunde lägga ner henne utan att hon vaknade? Sen vill vi ifrån att behöva söva henne i selen då det är ruggigt jobbigt att ta på sig den mitt i natten och göra knäböj för att hon skall kunna somna.

Fick idag rådet från BUP att börja använda skrik-metod mer eller mindre. Inte lämna henne ensam dock utan sitta bredvid och prata lugnande och vagga henne i sängen typ. Tror dels dock inte att det skulle fungera på vår dotter, hon skulle bara fortsätta skrika tills hon kräktes typ och dels vill jag verkligen inte behöva använda mig av skrik-metoder för innerst inne känns det inte som en bra idé.

• kixan

prova igen med ergon, hon gillar den säkert bättre när hon vuxit till sig. se till att göra något också när hon sitter i den första gångerna, typ gå på promenad eller något.
    på nätterna sover hon med oss och somnar om av amning, det funkade för det mesta när hon var yngre också.

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • DaBejb

Lägg bebisen i vagnen innan den är trött. Ge napp och en snuttefilt. Jag brukar lägga min buse på sidan när han börjat suga på nappen och pilla med sin nalle. Sen brukar han oftast somna efter lite pillande. Annars vaggar jag vagnen. Detta funkar dock endast de gånger jag lägger honom innan han börjat bli gnällig och skrikig. Tror du det kan vara nåt?

• JhjärtaK

Hon tycker inte om vagnen tyvärr, oavsett när vi lägger ner henne och nappen tar hon sådär och den räcker inte för att lugna henne.

Vi skall testa nu att göra mindre, inte så kraftiga, knäböj i selen så att hon förhoppningsvis vänjer sig vid att det är ok att slappna av och somna i vår famn även om vi står nästan stilla.

Önskade så att dottern somnade av amning men icke

• MyFanny

Se det på den ljusa sidan, vilka vältränade lår ni kommer få! Skrattande

Vet att det är jättejobbigt när de inte vill sova. Kan trösta er med att hon förmodligen kommer ur denna fas snabbare än ni tror! Hon behöver närheten nu och känner sig trygg med gungandet, låt henne få det. Det går över! Lovar :)

• JhjärtaK

Vältränade lår javisst men knäskador på köpet tyvärr. Både jag och maken har kassa knän.

Vi vill bryta en negativ trend. I början somnade hon utan problem i selen men sen krävdes knäböj och sen napp dessutom och sen allt kraftigare knäböj. Så nu blir det försiktigare knäböj och hon får nöja sig med att vara nära och gunga lite lätt.

• Mysanochmimer

Det som underlättar vid jobbigare perioder eller när man byter "sätt" brukar vara att köra mantrat "det blir bättre det blir bättre det blir bättre"

Själv satt jag i soffan och guppade dottern i famnen på förmiddagen tyst muttrandes om att hon för några dagar sedan slockade så sött av amningen utan problem men nu VÄGRAR.

Men jag vet att om en vecka kan det vara tvärsom igen

• JhjärtaK

Ja alla säger ju att det blir bättre men här har det tyvärr bara blivit sämre känns det som men nån gång måste ju även det vända. Det jag oroar mig för nu är att hon helt skall sluta somna av nattamningarna och att de skall bli fler än två som i dagsläget. Man blir verkligen förstörd av att kränga på sig en sele kl 3 på natten vilket blir fallet när hon inte somnar av amningen. Men varför måla fan på väggen

• tosvald 79

Vår dotter som nu är drygt tre år var lite som er. Sov inte i bilen och vägrade vagn. Vi hade oxå bärsele. Det som funkade för oss var att gå fort med bestämda steg runt i rummet/ huset med tunga hälar 
    Men det började vända runt 4 månader, så håller tummarna att det blir så för er med. Hon började då acceptera vagnen så smått, om man gungade den över tröskeln och sjöng samtidigt. Sen satte vi hjul på spjälsängen för att få henne att somna där. Har nu en son på 4 månader som går att söva i vagn och spjälsäng men som däremot vaknar 6-8 ggr/natt.... Har börjat med somna-utan-gråt och hoppas på att det ska bli bättre!

Nellie 090320 Oscar 120406
  • Inna

Låter EXAKT som vår son! Förutom att han vaknade efter 30 minuter istället...Flört Sina första fyra månader levde han mer eller mindre i selen. Jag håller med, de blir helt enkelt inte utvilade av 30-45 minuter! Vi kunde inte heller lägga ner honom dagtid (funkade nattetid däremot, men sov dåligt generellt) men det blev bättre kring 4-5 månader ungefär men vi kämpade mycket för att få det åt det hållet. Vår kille gillade inte heller att ligga på mage dagtid, men när vi testade att ha honom sovandes på mage dagtid (när vi satt bredvid) så märkte vi att han blev mycket lugnare då, tror han kände sig tryggare på mage. När han var 6 månader körde vi Tassmetoden och det funkade jättebra på honom! 

• JhjärtaK

Inna: intressant att er son inte heller gillade att vara på mage men sov bättre så. När hon ligger och sover på oss i selen så sover hon ju faktiskt på mage.

Hur fick ni honom att somna på mage dock? Eller sövde ni honom först och la på mage sen? Och hur gjorde ni det isf, känns krångligt och svårt att lägga ner henne på mage utan att hon vaknar :-/

Sömnen är riktigt dålig nu. Nu vaknar hon dessutom varje eller varannan timme hela nätterna. Hon är generellt inte så svårsövd då, man stoppar in nappen, håller nere hennes armar och gungar sängen. Men själv får man ju INGEN sömn för jag hinner inte somna om innan hon börjar vakna till igen. Känns helt hopplöst

• Inna
    JhjärtaK skrev 2012-08-07 08:59:23 följande:
    Inna: intressant att er son inte heller gillade att vara på mage men sov bättre så. När hon ligger och sover på oss i selen så sover hon ju faktiskt på mage.

Hur fick ni honom att somna på mage dock? Eller sövde ni honom först och la på mage sen? Och hur gjorde ni det isf, känns krångligt och svårt att lägga ner henne på mage utan att hon vaknar :-/

Sömnen är riktigt dålig nu. Nu vaknar hon dessutom varje eller varannan timme hela nätterna. Hon är generellt inte så svårsövd då, man stoppar in nappen, håller nere hennes armar och gungar sängen. Men själv får man ju INGEN sömn för jag hinner inte somna om innan hon börjar vakna till igen. Känns helt hopplöst
    Usch, jag vet hur det är... jag önskar jag hade ett supertips för alla sömnproblem men vi har haft så mycket strul med hans sömn så jag vet inte vad. När vi började köra Tassmetoden så resulterade det i att han kunde somna själv när vi la ner honom, både på dagen och på natten, hade aldrig hänt innan! Men efter ett tag kom han in i någon utvecklingsperiod och blev sjuk samtidigt och då slutade det att funka. Nu är han 11 månader och vi söver honom på axeln på dagen, lägger ner honom i sängen på mage och stoppar in nappen och då sover han. På kvällarna jobbar vi på att lägga ner honom mer och mer vaken (han har inte napp på nätterna) i mörkt rum efter nattning och det gör vi framsteg på. Kan väl kalla det en hemsnickrad lära-sova-metod... 

För oss var det ett så stort framsteg när han var 4-5 månader och vi äntligen överhuvud taget kunde lägga ner honom dagtid så det gjorde oss inget att vi var tvungna att söva honom. Idag är han ju tyngre så vi vet att vi borde jobba på att lära honom somna själv dagtid med men som du säger, när man själv är trött orkar man inte ta tag i det... Ett tag sövde jag honom genom att lägga ner honom trött i spjälsängen och gunga med vyssanlull-tassarna, det kanske skulle vara nåt? Och sen när rutinen har satt sig minska tiden ni gungar?

Annars tycker jag att ni kan kolla på någon sovmetod som passar er, de brukar ha bra tips!
Svar på tråden Tips på att söva, och få att fortsätta sova, svårsövd 4 månaders!