JhjärtaK skrev 2012-08-07 08:59:23 följande:
Inna: intressant att er son inte heller gillade att vara på mage men sov bättre så. När hon ligger och sover på oss i selen så sover hon ju faktiskt på mage.
Hur fick ni honom att somna på mage dock? Eller sövde ni honom först och la på mage sen? Och hur gjorde ni det isf, känns krångligt och svårt att lägga ner henne på mage utan att hon vaknar :-/
Sömnen är riktigt dålig nu. Nu vaknar hon dessutom varje eller varannan timme hela nätterna. Hon är generellt inte så svårsövd då, man stoppar in nappen, håller nere hennes armar och gungar sängen. Men själv får man ju INGEN sömn för jag hinner inte somna om innan hon börjar vakna till igen. Känns helt hopplöst

Usch, jag vet hur det är... jag önskar jag hade ett supertips för alla sömnproblem men vi har haft så mycket strul med hans sömn så jag vet inte vad. När vi började köra Tassmetoden så resulterade det i att han kunde somna själv när vi la ner honom, både på dagen och på natten, hade aldrig hänt innan! Men efter ett tag kom han in i någon utvecklingsperiod och blev sjuk samtidigt och då slutade det att funka. Nu är han 11 månader och vi söver honom på axeln på dagen, lägger ner honom i sängen på mage och stoppar in nappen och då sover han. På kvällarna jobbar vi på att lägga ner honom mer och mer vaken (han har inte napp på nätterna) i mörkt rum efter nattning och det gör vi framsteg på. Kan väl kalla det en hemsnickrad lära-sova-metod...
För oss var det ett så stort framsteg när han var 4-5 månader och vi äntligen överhuvud taget kunde lägga ner honom dagtid så det gjorde oss inget att vi var tvungna att söva honom. Idag är han ju tyngre så vi vet att vi borde jobba på att lära honom somna själv dagtid med men som du säger, när man själv är trött orkar man inte ta tag i det... Ett tag sövde jag honom genom att lägga ner honom trött i spjälsängen och gunga med vyssanlull-tassarna, det kanske skulle vara nåt? Och sen när rutinen har satt sig minska tiden ni gungar?
Annars tycker jag att ni kan kolla på någon sovmetod som passar er, de brukar ha bra tips!