• Anonym (Ensam vårdnad)

Pappan stämma mig på vårdnaden!

Hej! det är så att jag har ensam vårdnad/ enskild vårdnad om våran dotter hon är snart 1 år. Nu vill han ha gemensam vårdnad o bli vårdnadshavare. Och han ska stämma mig i rätten o lämna in en ansökan om det. Jag går inte med på det, hur ska jag tillväga nu. Ska jag vänta o bara se hur det går? el ska jag lämna in en ansökan i rätten om ensam vårdnad? Mvh

• Svar på tråden Pappan stämma mig på vårdnaden!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-21 21:36:38 följande:
    Jag är nästan 100 på att tingsrätten kan döma till samarbetssamtal. Har för mig att de sa det på famrätt när jag ringde o frågade om råd. Hur vet du det? har du varit i tingsrätten själv i en vårdnadstvist?

Samarbetssamtal bygger på frivillighet man behöver inte gå med på de. Tr kan däremot som ett första steg hänvisa till samarbetssamtal under viss period och sedan ta upp fallet igen och då är det inte frivilligt längre. Ts vill du har hjälp på dina fundringar får du börja svara på frågorna som ställs till dig annars kan vi inte hjälpa dig. Varför anser du att barnet inte mår braav att ha er båda som vårdnadshavare? Vadr du rädd för du skriver anonymt här och vi vet inte vem du är. Varför vill du inte ge pappan gemensam vårdnad? Varför är du den bästa vårdnadshavaren? Ditt sätt här tyder på att du mest är rädd att förlora ev och måsta börja sammarbeta. Ochoa kompromissa interes se barnets bästa att få ha bådasina föräldrar nära sig
  • Anonym (??)

Tingsrätten får enligt lag INTE tilldöma samarbetssamtal!! Tingsrätten kan rekommendera det starkt men det är inte tvingande. Om du som förälder nekar kan dina chanser till ensamvårdnad minska, då ett bra samarbete mellan föräldrarna är förenligt med barnets bästa.

Förekommer hot och hot om våld inom familjen är samarbetssamtal inte att rekommendera. Nej, jag har aldrig varit i vårdnadstvist men studerar juridik - familjejuridik/barnrätt.

• Anonym
    Anonym (??) skrev 2012-07-22 00:33:27 följande:
    Tingsrätten får enligt lag INTE tilldöma samarbetssamtal!! Tingsrätten kan rekommendera det starkt men det är inte tvingande. Om du som förälder nekar kan dina chanser till ensamvårdnad minska, då ett bra samarbete mellan föräldrarna är förenligt med barnets bästa. Förekommer hot och hot om våld inom familjen är samarbetssamtal inte att rekommendera. Nej, jag har aldrig varit i vårdnadstvist men studerar juridik - familjejuridik/barnrätt.

Tingsrätten kan väl besluta om samarbetssamtal om ingen av föräldrarna motsätter sig det.
  • Anonym (??)
    Anonym skrev 2012-07-22 00:37:17 följande:
    Tingsrätten kan väl besluta om samarbetssamtal om ingen av föräldrarna motsätter sig det.
    Nej, dem kan inte besluta MEN starkt rekommendera detta!!
  • Anonym
    Anonym (??) skrev 2012-07-22 00:33:27 följande:
    Tingsrätten får enligt lag INTE tilldöma samarbetssamtal!! Tingsrätten kan rekommendera det starkt men det är inte tvingande. Om du som förälder nekar kan dina chanser till ensamvårdnad minska, då ett bra samarbete mellan föräldrarna är förenligt med barnets bästa. Förekommer hot och hot om våld inom familjen är samarbetssamtal inte att rekommendera. Nej, jag har aldrig varit i vårdnadstvist men studerar juridik - familjejuridik/barnrätt.

Va? Var i lagen står det? Kolla i FB 6:18
  • Anonym
    Anonym (??) skrev 2012-07-22 00:38:22 följande:
    Nej, dem kan inte besluta MEN starkt rekommendera detta!!

Nog kan tr besluta om samarbetssamtal enligt föräldrabalken 6 kap 18 paragrafen allt. Det gjorde dom i vårt fall.
  • Anonym (??)

Ja, 6:18 går självklart att nyttjas... men det hela bygger på frivillighet. Enligt vår lärare/professor i juridik (tidigare arbetat som domare) kan rätten starkt rekommendera samarbetssamtal och om någon av föräldrarna inte dyker upp kan denne inte straffas på något sätt, däremot kan chanserna för ensamvårdnad minska.

Tolkningsutrymme och enskilda fall... där i ligger svårigheten ang samarbetssamtal.

• Anonym
    Anonym (??) skrev 2012-07-22 01:27:06 följande:
    Ja, 6:18 går självklart att nyttjas... men det hela bygger på frivillighet. Enligt vår lärare/professor i juridik (tidigare arbetat som domare) kan rätten starkt rekommendera samarbetssamtal och om någon av föräldrarna inte dyker upp kan denne inte straffas på något sätt, däremot kan chanserna för ensamvårdnad minska. Tolkningsutrymme och enskilda fall... där i ligger svårigheten ang samarbetssamtal.

Ja, precis som jag sa från början alltså. TR kan besluta om samarbetssamtal om ingen av parterna motsätter sig det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-22 00:42:40 följande:
    Nog kan tr besluta om samarbetssamtal enligt föräldrabalken 6 kap 18 paragrafen allt. Det gjorde dom i vårt fall.
    Ok, bra att veta. För vi kommer nog hamna där om något år. Eftersom jag inte kommer skriva på gem vårdnad till en början.
  • Anonym
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2012-07-21 19:11:51 följande:
    oki vad innebär gemensam vårdnad? Vad är umgänge? Är det då barnet ska vara hos sin Pappa? Av olika anledningar kan tyvärr inte gå in på det men jag tycker inte det är lämpligt. Att han ska vara ensam med barnet av olika anledningar. Jag har ensam vårdnad o är vårdnadshavare själv det verkar som han vill oxå vara det, han vill ha gemensam vårdnad. Hur blir det då? Jag undrar mer om barnet ska vara hos han, vad heter det då umgänge? ska jag ansöka om det nu att han ska stämma mig? Har haft det sen födslen ensam vårdnad. Tack alla fina ni för alla svar! Mvh Ensam vårdnad.
    när du har ensam vårdnad så har barnet umgängesrätt med sin pappa. dvs barnet har rätt att vara med sin pappa. det normala är minst 4 dag i månaden, tex varannan helg
  • h8him

Ts, får pappan inte alls träffa barnet regelbundet för dig? Om det är så kan det bli svårt för dig att få behålla enskild vårdnad om han stämmer dig. Det krävs speciella skäl för att neka umgänge alls.

Svar på tråden Pappan stämma mig på vårdnaden!