• Jelenas

Kan det vara autism?

Om jag beskriver min son som:

Leker i stort sett endast med bilar. Ibland bygger han med duplo
    Han tycker iofs om att hålla på med Lottospel och Memory men kan inte koppla ihop två och två eller att lägga bilden på skorna på brickan där skorna också är.

Sover med sina bilar och ska gärna ha en 2-3 st i sängen, har aldrig tyckt om nallar eller liknande.

Hälsar gärna på folk och säger hej men är svår att få kontakt med om man t ex ska spela spel. Tittar dig i ögonen en kort stund och sen är blicken borta.

Kan sitta en bra stund och leka med min Iphone och sköter hela själv. Inkl byter bakgrundsbilder, lägger bud på Tradera och lägger in nya telefonnummer osv osv.

Leker helst för sig själv, ligger oftast på golvet och kör med en bil eller går omkring ute och utforskar.

Det är alltid någon kroppsdel som måste röra sig. Typ tårna viftas det alltid på.

Cyklar inte på 3 hjulingen eller på sin bobbycar utan den ska alltid dras och sen parkeras.

Ibland hittar man bilar fint parkerade men ibland kan man man hitta dom slängda överallt.

Han är en riktig spjuver och ett litet busfrö.

Sen med talet, pratar mest sitt egna språk.

Så vad skulle ni tro? Jag vet att ni absolut inte kan sätta diagnos och som jag skrev i en annan tråd så är bollen lite i rullning med Logoped och en psykolog ska kontaktas, :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-21 19:26
    Ska tillägga att han blir 2,5 år nu i augusti.

• Svar på tråden Kan det vara autism?
  • Kilsbergen

Att din son trots allt tar lite kontakt är ju jättebra! Vi hade också logopedkontakt men det enda hon kom med var att vi skulle testa tecken med sonen för att få igång språket (vilket sonen var helt ointresserad av). Om jag vore dig så skulle jag se till att en utvecklingsbedömning görs av en barnpsykolog. Om psykologen utifrån den anser att din pojke behöver utredas vidare så skickar hon/han remiss till ett np-utredningsteam.

• Jelenas

Vi ska träffa en barnpsykolog, dom har dock semester nu i några veckor till så vi får vänta lite med att få en tid.
    Kör med tecken här hemma med och han har väl snappat upp en del och använder en del med men inte alls mycket. Man kanske kan öva i två min och sen vill han inte mer. Han är inne i en rastlös period just nu. :)

• Kilsbergen

Jag kan tipsa om att försöka nå honom i det han är intresserad av även om du tycker att det är konstiga saker. Försök samspela på andra sätt än med ord, t ex leka tittut, härma ljud han säger för att få honom att säga ljudet tillbaka, gör grimaser, sätt roliga saker på huvudet. Titta i böcker och be honom peka ut saker för att öka ordförrådet. Ofta brukar man ju få som tips att man ska överskölja språkförsenade barn med ord men jag tror att det är helt fel för barn inom autismspektrum. Prata istället med korta enkla meningar som du vet att han förstår. Innan min son började prata så sjöng vi mycket tillsammans och det gillade han verkligen. Vi sjöng t ex vartannat ord i blinka lilla stjärna. Om det är särskilda moment du vill att han ska lära sig (t ex pussla, klä av/på sig, toaträning etc) så kan du testa belöningar som han verkligen gillar (t ex ätbart, rolig leksak, kram). Det används i intensivträning för barn med autism och funkar bra för många. Nu är det ju inte alls säkert att din son har autism men jag skulle tro att detta ändå skulle funka på honom.

• Jelenas

Tack så jättemycket för dina tips. :)
     Ska komma på ett sätt att belöna och se om det fungerar. Vad är ett lämpligt sätt att belöna med. Vill ju inte gärna köra godis. :)

Det jag funderar på är att han härmar gärna saker man gör, t ex om man skrattar fånigt men han gör inga försök till att härma ord.

• Jelenas

Förresten en dum fråga. Är autism, adhd och annat liknande något man kan se på en MR eller CT?

Kom på att Lionel gjorde båda dom två undersökningarna för 1 år sen då han hade problem med vinglighet. De skulle iof bara kolla efter blödningar eller skallskador. Men de hade väl reagerat om de sett något konstigt överhuvudtaget?

• Kilsbergen

Nä jag har aldrig hört att man skulle kunna se det på röntgen el likn. Popcorn är ganska bra och hyfsat nyttig belöning tycker jag. Min son började härma ord när han var runt 2,5 tror jag och nu gör han det jättemycket och har en del ekotal. Jag hoppas att han inte kommer fastna i det för länge... Annars så håller han på att lära sig svara på frågor med ja o nej nu och det är verkligen ett lyft!

• Jelenas

Då försvann det hoppet. Popcorn var bra, men vissa dagar verkar han inte alls vara "autistisk" och andra dagar stämmer allt in om man läser symptomen. Bara hoppas att man får en tid hos psykologen snart så man slipper fundera.

• Kilsbergen

Ja så kände jag med men ju äldre han blev desto större blev glappet jfrt med jämnåriga. Men du, även om min sin har sina diagnoser så är han ändå världens mysigaste. Han kommer nog alltid ha svårigheter inom vissa områden men mycket går att träna upp med rätt förhållningssätt och specifika övningar. Min son har utvecklats enormt det sista halvåret. Det dummaste man kan göra är att stoppa huvudet i sanden, även om det är det man helst vill göra ibland.

• Jelenas

Självklart är det så. Och skulle han ha en diagnos vad det än må vara så tror jag att den är väldigt lindrig och som du säger är han ändå samma gamla vanliga älskade skitunge till son i alla fall. 😃 Vet du, du ska ha stort tack för alla dina råd och stöttande ord trots att vi är långt i från att ens ha kommit till psykologen.

• Jelenas

Tack, jag skickar ett litet meddelande när vi får reda på något. Kram

Svar på tråden Kan det vara autism?