Någon som kan ana hur rätten skulle döma?
Jag och mitt barns pappa separerade för nåt år sedan.
Vi separerade i "samförstånd". Han mår psykiskt dåligt och har diagnoser. Han skrev över vårdnaden till mig självmant eftersom vi båda tyckte det var enklare eftersom jag har barnet på heltid och han inte orkar bry sig så mycket om hen. Då slipper han skriva på papper mm utan jag kan göra det själv. vi hade gemensam vårdnad när vi bodde tillsammans.
jag har barnet på heltid. Han har dagumgänge 1-2 ggr/v. I samförstånd. Ingen utredning är gjord, inget juridiskt är skrivet.
Mitt x, barnets pappa, har psykiskt misshandlat mig under hela tiden. Han använder rätt mycket av detta på barnet också. Vi provade att han skulle ha nattumgänge en period i början men det funkade varken för barnet eller för pappan då ingen mådde bra av det. Pappan kan inte se risker för ett barn samt att han inte förstår hur barn fungerar utan tror att barnet kan tänka som en vuxen vilket ger många trygghetsproblem och säkerhetsproblem när barnet är hos honom.
Vi är alltså överens i dagsläget men jag känner (av olika anledningar som jag inte vill gå in på här) att det så småningom kommer krävas en juridisk bestämmelse om hur barnet ska ha sitt umgänge.
Jag har bevis i form av kompisar och släktingar som hör hur han beter sig mot barnen och mig. I övrigt har jag inga bevis mer än allt det jag skrivit upp att han sagt och gjort. Dock har ju inte han bevis om motsatsen heller.
Hur troligt är det om han stämmer mig på vårdnaden och umgänge att han får som han vill?
Jag läste någon jurist som skrev att rätten sällan dömer till MER umgänge än det tidigare varit och om han tidigare skrivit på att vårdnaden ska vara hos mig samt att jag tar allt ansvar för barnen, att det troligaste är att vårdnaden får vara kvar hos mig. Dock känns inte det så för mig när jag läser här på FL, känns som om rätten alltid dömer till gemensam vårdnad samt utökat umgänge mot barnets vilja hur hemskt det än är hos den andra föräldern.
Jag är rädd att han förstör vårt barn för framtiden. Jag vill inte ta bort allt umgänge men jag vill ha det begränsat så han inte hinner göra för "mycket skada". Psykisk misshandel är inget jag vill utsätta mitt barn för! Det räcker med det han utsatt mig för, då det sitter hårt i mitt sinne och jag kommer behöva jobba hårt med det i framtiden. Jag är ändå vuxen och förstår...hur ska då ett barn må??