• Anonym (Spara)

    Hur mycket matpengar för 2 vuxna & 2 barn?

    Ska försöka spara till en budget. Våran har gått åt när min man var sjukskriven
    Vi har efter alla räkningar och bensin, aktiviteter för barnen ( hockey osv, ) 6000 kr kvar. Ganska mycket. Så tänkte att vi kan lägga undan iallafall 2000, kanske mer..

    Tips? Tankar? Hur gör ni?

  • Svar på tråden Hur mycket matpengar för 2 vuxna & 2 barn?
  • Xlr8

    2 vuxna å 2&4 år.
    1500-8000 kr månaden beror på om jag snöar in på bå specifik matlagning. 

    För att få en låg matbudget att hålla.
    1. Max 20-25% kött och 75-80% pasta ris å potatis.
    2. Max 7 ingredienser ( salt, peppar, rapsolja ej inkluderat)
    3. Proteiner och kolhydrater blandas alltid innan servering. Alla kommer alltid ta mer av Proteiner annars och allt spricker.
    4. Havregrynsgröt till frukost varje dag. 
    5. Många kommuner har planterat frukt träd på kommunens mark ingen käkar dom. Tex Västerås =körsbärsträd överallt. 
    6. Grannar med för mycket äpplen.... gör mos, must mm.

  • me33

    Det är en röd tråd igenom att generellt alla här underskattar utgifterna.

    Ingen tar med jul-skinkan eller midsommar-sillen. 

    Det är riktigt dyrt idag ifrån mataffären, jag längtar tills sommaren drar igång så man kan sätta igång ordentligt med odlingarna.

  • Anonym (Hungrig)

    Runt 8 tkr i månaden för två vuxna och två barn. För 1,5 ,år sedan räckte det med cirka 6 tkr.

  • Anonym (,ujö)

    Hoppas på att få ner summan nu när vi ha flyttat och har en stor frys, innan fick vi handla minst en gång i v. 


    När barnen var små månadshandlade jag kan man säga. Jag lärde mig när kött etc var billigt i de olika affärerna (förvånansvärt ofta kommer extrapriserna tillbaka med samma mellanrum) och så köpte jag det och planerade måltiderna utefter det. 


    Första månaden blev rätt dyr då 'allt' skulle bunkras upp, men sen blev det billigt då jag alltid hade något att ta ur frysen så jag kunde vänta in extrapriserna. Jag bor med Coop, Willys, Matarket (men handlar typ aldrig där) Lidl (samam där handlar sällan) och Ica i princip på väg hem från jobbet. Ica och Matarket får jag åka en annan väg till bara, men ingen större skillnad i längd. 


    Har Ica billig pasta bunkrar jag det, Coop har också ofta bra priser för medlemmar osv. Grönsaker och sånt köps vartefter. Tex smör brukar ha lång hållbarhetstid, jag kollar datumen och vet att det går ett visst antal paket per månad, så det köper jag och ställer på hög i kylen så många vi hinner använda innan utgångsdatum. 

    Ska även börja baka mer bröd (för jag har tiden och har ett recept som är gott och superenkelt, behöver inte jäsa) det är ju löjligt att betala 40 kr för en limpa! Många affärer har ju även höjt priserna mer än de måste, bara för att de kan. En som säljer till butiker som jag känner blev skitsur för han hade höjt så lite han kunde för att klara sig men märkte att den lokala butiken höjde sina priser till kund med mer än det tredubbla.

  • Tornhöken
    Anonym (,ujö) skrev 2023-02-18 15:47:16 följande:

    Hoppas på att få ner summan nu när vi ha flyttat och har en stor frys, innan fick vi handla minst en gång i v. 


    När barnen var små månadshandlade jag kan man säga. Jag lärde mig när kött etc var billigt i de olika affärerna (förvånansvärt ofta kommer extrapriserna tillbaka med samma mellanrum) och så köpte jag det och planerade måltiderna utefter det. 


    Första månaden blev rätt dyr då 'allt' skulle bunkras upp, men sen blev det billigt då jag alltid hade något att ta ur frysen så jag kunde vänta in extrapriserna. Jag bor med Coop, Willys, Matarket (men handlar typ aldrig där) Lidl (samam där handlar sällan) och Ica i princip på väg hem från jobbet. Ica och Matarket får jag åka en annan väg till bara, men ingen större skillnad i längd. 


    Har Ica billig pasta bunkrar jag det, Coop har också ofta bra priser för medlemmar osv. Grönsaker och sånt köps vartefter. Tex smör brukar ha lång hållbarhetstid, jag kollar datumen och vet att det går ett visst antal paket per månad, så det köper jag och ställer på hög i kylen så många vi hinner använda innan utgångsdatum. 

    Ska även börja baka mer bröd (för jag har tiden och har ett recept som är gott och superenkelt, behöver inte jäsa) det är ju löjligt att betala 40 kr för en limpa! Många affärer har ju även höjt priserna mer än de måste, bara för att de kan. En som säljer till butiker som jag känner blev skitsur för han hade höjt så lite han kunde för att klara sig men märkte att den lokala butiken höjde sina priser till kund med mer än det tredubbla.


    Jag tror också butikerna höjer mer än vad de borde. Handlarna passar på att sko sig på inflationen, de har något att skylla sina höjningar på. Det är helt orimligt att vissa varor har gått upp med 40 %. 
  • Anonym (Helt rätt)
    me33 skrev 2023-02-11 20:59:48 följande:

    Det är en röd tråd igenom att generellt alla här underskattar utgifterna.

    Ingen tar med jul-skinkan eller midsommar-sillen. 

    Det är riktigt dyrt idag ifrån mataffären, jag längtar tills sommaren drar igång så man kan sätta igång ordentligt med odlingarna.


    Det har jag också reagerat på. Många har inte en aning vad dom verkligen lägger. 
    I min bankapp finns det en funktion som delar upp kostnader. Det den inte känner till kan man lägga in själv. Jag kollar över 1 år sen kan jag säga vilken månadskostnad jag har. Vissa ,månader hamnar jag på 7000kr andra på 1500kr. 
    Jag handlar nästan allt på kort datum och extra pris så vissa perioder blir det dyrt för man springer på ett kap, men sen har man kött lääänge.
    Bunkrar det mesta och har alltid massor i frysarna. 
    Äter sällan färs eller korv utan mest helt kött och fisk. 
    Man kan om man vill/orkar anstränga sig äta väldigt lyxig o bra mat till låg peng.
    Vi snittar på 4000kr/månad för 2 pers men då äter vi i fiskväg färsk tonfisk, färsk torsk o skaldjur. I köttväg lamm, ankbröst kycklingsteak, texaskotletter m.m
  • Anonym (Veckohandlar)

    Vi handlar för 2000kr varje helg. Två vuxna och två tonåringar 

  • Anonym (Veckohandlar)
    Anonym (Helt rätt) skrev 2023-02-20 10:25:00 följande:
    Det har jag också reagerat på. Många har inte en aning vad dom verkligen lägger. 
    I min bankapp finns det en funktion som delar upp kostnader. Det den inte känner till kan man lägga in själv. Jag kollar över 1 år sen kan jag säga vilken månadskostnad jag har. Vissa ,månader hamnar jag på 7000kr andra på 1500kr. 
    Jag handlar nästan allt på kort datum och extra pris så vissa perioder blir det dyrt för man springer på ett kap, men sen har man kött lääänge.
    Bunkrar det mesta och har alltid massor i frysarna. 
    Äter sällan färs eller korv utan mest helt kött och fisk. 
    Man kan om man vill/orkar anstränga sig äta väldigt lyxig o bra mat till låg peng.
    Vi snittar på 4000kr/månad för 2 pers men då äter vi i fiskväg färsk tonfisk, färsk torsk o skaldjur. I köttväg lamm, ankbröst kycklingsteak, texaskotletter m.m
    Jag är iaf säker. Jag skriver ner varje gång ett köp görs i en matbutik. I bland handlar jag mitt i veckan om det finns ett erbjudande som är bra men då drar den summan bort från nästa veckohandling.
  • Zouxman

    Har ni bara 6000kr kvar, och det ska räcka till mat,kläder och nöjen? Obegripligt för mig att ni ens klarar det på 6000kr. Vi lägger 9-10k på mat och hygienartiklar varje månad, 2 vuxna 3 barn. Vi budgeterar alltid 10k för mat och hygienartiklar varje månad, så efter att alla räkningar är betalda behöver vi ju ca 15.000kr över för att klara en vanlig månad med mat, nöjen och kläder. Har vi inte behövt vabba eller vara sjuka så brukar vi ha ca 20.000kr över när alla fasta utgifter är betalda, och då tycker vi att vi får vända på slantarna och tänka efter vad vi köper för och kläder för att få ihop månaden. Man kan ju inte dra iväg på vilka nöjen som helst ens med vår ekonomi.

  • Anonym (L)

    Jobbar som kock så lagar all mat från grunden även hemma till 2 barn 2 vuxna, samt har framförhållning gör mängder av matlådor. 2000-3000kr max månad. Köper ni andra mkt skräpmat med tanke på (inte alla men några i tråden) deras matbudget låter upp åt väggarna. Ok att inflation är hög men hur mkt onödigt får ni med er hem egentligen.

  • Anonym (Stina)
    Anonym (L) skrev 2023-02-28 10:14:33 följande:

    Jobbar som kock så lagar all mat från grunden även hemma till 2 barn 2 vuxna, samt har framförhållning gör mängder av matlådor. 2000-3000kr max månad. Köper ni andra mkt skräpmat med tanke på (inte alla men några i tråden) deras matbudget låter upp åt väggarna. Ok att inflation är hög men hur mkt onödigt får ni med er hem egentligen.


    Oj men det låter VÄLDIGT lite. 2000 kr per månad för 2 vuxna och 2 barn innebär i runda slängar 125 kr per vecka och person i hushållet. 125 kronor för 7 frukostar, 7 middagar, och åtminstone två luncher per vecka ger en genomsnittlig måltidskostnad på 7 kr. 


    Jag tycker du är väl snabb med att påstå att folk nog spenderar pengar på snabbmat - skulle dock gärna ta del av dina tips för att hålla nere kostnaderna så mycket. Gärna mer specifikt än bara att du lagar mat från grunden för det gör jag med men 2000 kr har jag ingen aning om hur du kommer ner i. 


    Vad kostade den senaste middagen du lagade per portion?

  • Anonym (Stina)
    Anonym (L) skrev 2023-02-28 10:14:33 följande:

    Jobbar som kock så lagar all mat från grunden även hemma till 2 barn 2 vuxna, samt har framförhållning gör mängder av matlådor. 2000-3000kr max månad. Köper ni andra mkt skräpmat med tanke på (inte alla men några i tråden) deras matbudget låter upp åt väggarna. Ok att inflation är hög men hur mkt onödigt får ni med er hem egentligen.


    Jag menar om t ex dina barn dricker ett glas mjölk var  per dag så är bara kostnaden för det 42 kronor per vecka om jag räknar på att en liter mjölk kostar 15 kr. Det är en tredjedel av matkostnaden du säger att ni lever på per person och vecka. 
Svar på tråden Hur mycket matpengar för 2 vuxna & 2 barn?