• Liios Familj

London som tjej namn?

Våran dotter är 10 dagar ung, och vi har jätte svårt att komma till ro med vårat namnval. Kanske just för att det är väldigt ovanligt. Hon har fått namnet London, många gillar det men det är oxå väldigt många i den äldre generationen som tycker detta är hemskt att vi gett henne detta namn. Känner oss stressade över om vi valt fel eller rätt namn. Vad är era åsikter om namnet?  Ris som ros

• Svar på tråden London som tjej namn?
  • MrsC74

Vad heter dina barn då snällochgla. ? Hoppas du inte för över din trånga syn på barnen.
    Skrattretande? Du är för tråkig.

• Kattdamen
    snällochgla skrev 2012-07-28 19:29:01 följande:
    Men har vi fått reda på vad London ska heta i efternamn? Jag tycker London inte är vackert men med ett engelskklingande efternamn så blir det ju självklart bättre! London Lundin (tex) däremot låter skrattretande i mina öron.
    Varför berättar inte du vad du heter, så kan vi bedöma det namnet också?
    En kopp te, tack.
  • snällochgla
    Kattdamen skrev 2012-07-28 19:34:56 följande:
    Varför berättar inte du vad du heter, så kan vi bedöma det namnet också?
    Jag har ett helt vanligt namn som passar på en 50+ tant Men förstår inte om TS anmält att dottern ska heta LONDON så det är bestämt!? Man anmäler väl namnet till skatteverket eller någon myndighet av ngt slag!?
  • Tyramyra

Fint! Kanske dock finare om det uttalas på det amerikanska viset.
    PS. Paris Hilton skulle egentligen döpas till London då det var hennes föräldrars favoritstad, men det blev Paris istället!

Har du en bra magkänsla om namnet, go for it!

Jag kan tycka att bert-åke är ett jättefult namn, men inte går jag och säger till gamlingar att deras namn är dåligt-så de borde inte göra samma sak. (även om london inte är fult)

• snällochgla
    Tyramyra skrev 2012-07-29 13:45:36 följande:
    Fint! Kanske dock finare om det uttalas på det amerikanska viset.
    PS. Paris Hilton skulle egentligen döpas till London då det var hennes föräldrars favoritstad, men det blev Paris istället!

Har du en bra magkänsla om namnet, go for it!

Jag kan tycka att bert-åke är ett jättefult namn, men inte går jag och säger till gamlingar att deras namn är dåligt-så de borde inte göra samma sak. (även om london inte är fult)

Ja men om "London" ska uttalas på "det amerikanska viset" så gäller det ju att efternamnet inte är Johansson utan ett amerikanskt/engelskt efternamn. Men man kan ju tänka iofs då att man uttalar Johansson "the american way" också .....??
  • MrsC74

Det går utmärk att uttala namn på
    Olika sätt. Jag har ett mexikanskt efternamn. Tror du jag måste uttala mitt förnamn mexikanskt för det?

• snällochgla
    MrsC74 skrev 2012-07-29 15:46:50 följande:
    Det går utmärk att uttala namn på
    Olika sätt. Jag har ett mexikanskt efternamn. Tror du jag måste uttala mitt förnamn mexikanskt för det?
    Nej inte alls! Det är ju ditt val och grattis om du slipper tjata med folk hela tiden om hur ditt namn uttalas (eller så gillar du det?). Men många idag är ju uppmärksamhets-törstande och ser inga problem i att ha ett namn som folk inte kan uttala. Om jag döper mitt barn till London Karlsson så borde ingen tveka på att hon heter just det. Men om min man är från USA eller England och barnet får hans namn så kanske barnet heter London Brown (tex) . Och nog låter det väl vackrare? London Karlsson versus London Brown?
  • MrsC74

Snällochgla: nej inte direkt. Tycker det är rätt coolt men ovanliga namn Jag är lite mer modern än dig tror jag.
    Folk uttalar mitt namn som de vill. Det är inte livsviktigt förstår du att det blir rätt varje gång. Finns mycket saker i livet som är viktigare än det.

• snällochgla
    MrsC74 skrev 2012-07-29 16:33:57 följande:
    Snällochgla: nej inte direkt. Tycker det är rätt coolt men ovanliga namn Jag är lite mer modern än dig tror jag.
    Folk uttalar mitt namn som de vill. Det är inte livsviktigt förstår du att det blir rätt varje gång. Finns mycket saker i livet som är viktigare än det.
    Nej OK. Det är ju iofs inget val man själv gör utan det gör föräldrarna. Döper man sonen till Tyrone när man heter Nilsson i efternamn eller dottern till Marilyn när man heter Olsson så kan ju barnet inget göra utom att acceptera!?
  • MrsC74

Fattar inte vad du vill säga med ditt inlägg ovan snällochgla...

• Liios Familj
    Agpreg96 skrev 2012-07-23 10:06:35 följande:
    Blir killar som heter milan retade i skolan? Nope! Milan är också en känd stad? Har haft flera milan i min skola, ingen som blivit retad. Sen om ni bor i ett samhälle med endast stroppiga svenskar så kan london vara ett problem. Men ett ställe med blandat me folk kommer de inte bli nå problem. Har världens ovanligaste namn själv, är utländsk, har aldrig blivit retad. :)
    En av våra vänners son heter Ozzy och sen känner vi en annan liten kille som heter Rocky :) 
  • Lekia

Tycker London är ett unisex namn, tufft och coolt. Man vänjer sig snabbt vid "nya" namn. Jag tycker namnet var coolt i allafall. Minst 20% av alla ungar har ju ovanliga namn numera.

• LängtansBlåaBlomma

Blev det en liten London?

Jag är 25 år och kämpar mot PCO
Svar på tråden London som tjej namn?