• Quickman

Betraktar du dig själv som överintelligent?

Jag tycker det är intressant att väldigt många man stöter på betraktar sig själva som överintelligenta. Jag vill veta på hur ni ser på er själva.

Jag själv är medlem i mensa sedan fyra år tillbaka. Jag nådde till den översta percentilen, vilket motsvarar en IQ på 135 eller mer. Mensas test kan inte räkna mer än så. Jag betraktar mig dock inte som överintelligent även om jag anser att min förmåga att tänka konsekvent är snäppet över genomsnittet. Det finns fortfarande mycket jag inte förstår som andra kan, därför är jag inte överintelligent.

Så mitt svar:

Mitt IQ-test vittnar om att jag är överintelligent, men jag anser det inte själv.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Betraktar du dig själv som överintelligent?
  • Jordubbenröd
    Jordubbenröd skrev 2012-09-09 14:57:58 följande:
    .... Oskyldig
    Kan tillägga att på mensas Internet test kan man högst få 130 någonting. Men gör man det personligen där får man se ännu längre om så behövs.

Eftersom det finns en tråd att man inte ska skryta över sin intelligens och jag håller med. Men här frågas det, så kan nämna att det är minst 140... Sen får ni fantisera vad mitt IQ kan ligga på. 

Mer säger jag inte...Flört

Tycker intelligens säger väldigt lite om människan. Man ska inte haka upp sig på det. Människans känsloliv är det som beror, inte siffror i IQ!
  • hernameispekka
    Jordubbenröd skrev 2012-09-09 15:02:38 följande:
    Kan tillägga att på mensas Internet test kan man högst få 130 någonting. Men gör man det personligen där får man se ännu längre om så behövs.

Eftersom det finns en tråd att man inte ska skryta över sin intelligens och jag håller med. Men här frågas det, så kan nämna att det är minst 140... Sen får ni fantisera vad mitt IQ kan ligga på. 

Tycker intelligens säger väldigt lite om människan. Man ska inte haka upp sig på det. Människans känsloliv är det som beror, inte siffror i IQ!
    Bara testade för skojjs skull. 

Och håller med dig helt. Som jag skrev. IQ är bara en sorts intelligens. 
  • Nape

Jag är nog medel. Ganska bra läshuvud men dålig på att lösa problem.

• Jordubbenröd
    Jordubbenröd skrev 2012-09-09 15:02:38 följande:

Kan nämna mitt sambo har detsamma, en mycket klok människa, men det av andra orsaker. Han är den vänligaste jag känner, alla tycker om honom, finns ingen som tycker något annat än gott!
  • Jordubbenröd

Sen har det inte alls att göra någonting med hur jag är som person.

Är väldigt impulsiv, agerar först och tänker oftast sen, spontan, tycker inte om att sätta upp begränsningar för mig själv, har en tendens att leva mycket i nuet.

Att jag sen är duktig på att snabbt se logiska förklaringar i symboler och liknande säger KNAPPAST någonting. Bara så alla vet. 

• hernameispekka
    Jordubbenröd skrev 2012-09-09 15:32:11 följande:
    Sen har det inte alls att göra någonting med hur jag är som person.

Är väldigt impulsiv, agerar först och tänker oftast sen, spontan, tycker inte om att sätta upp begränsningar för mig själv, har en tendens att leva mycket i nuet.

Att jag sen är duktig på att snabbt se logiska förklaringar i symboler och liknande säger KNAPPAST någonting. Bara så alla vet. 
    Och jag är helt tvärt om. Klurar mycket, är väldigt inrutad och gillar plugga och göra listor etc. Och jag har lägre IQ än du så inget har med något att göra...
  • Jordubbenröd
    hernameispekka skrev 2012-09-09 15:33:32 följande:
    Och jag är helt tvärt om. Klurar mycket, är väldigt inrutad och gillar plugga och göra listor etc. Och jag har lägre IQ än du så inget har med något att göra...
    EXAKT!!
  • Pelle Polis

Varför har de flesta personer här, som har fått höga poäng på IQ-test, så otroligt stort behov att kalla andra för idioter, dumma och korkade? Handlar det om ett självhävdelsebehov? Lika viktigt som att vara intelligent är det ju att vara ödmjuk och godhjärtad. Det som spelar roll i slutändan, när man ligger på sin dödsbädd och ser tillbaka på sitt liv, är ju om ens leverne har bidragit till att göra världen en liten gnutta bättre eller sämre.

Jag tror att ni skulle må bättre inombords om ni slutar se ner på andra människor och istället fokuserar på att de har andra fina egenskaper. Pröva att meditera på begreppet medkänsla. Det gör gott för själen.

• hernameispekka
    Pelle Polis skrev 2012-09-09 16:24:11 följande:
    Varför har de flesta personer här, som har fått höga poäng på IQ-test, så otroligt stort behov att kalla andra för idioter, dumma och korkade? Handlar det om ett självhävdelsebehov? Lika viktigt som att vara intelligent är det ju att vara ödmjuk och godhjärtad. Det som spelar roll i slutändan, när man ligger på sin dödsbädd och ser tillbaka på sitt liv, är ju om ens leverne har bidragit till att göra världen en liten gnutta bättre eller sämre.

Jag tror att ni skulle må bättre inombords om ni slutar se ner på andra människor och istället fokuserar på att de har andra fina egenskaper. Pröva att meditera på begreppet medkänsla. Det gör gott för själen.
    Vem har skrivit något annat?
  • Pelle Polis
    hernameispekka skrev 2012-09-09 16:29:06 följande:
    Vem har skrivit något annat?
    Har du läst tråden? Det är flera som använder begreppen idioter, dumma och korkade om personer som inte kan kliva in i deras huvud och förstå deras abstrakta och komplicerade tankebanor. Jag tycker bara att det är onödigt att uttrycka sig så. Jag får en olustig känsla i magen av sådant beteende. Egentligen är jag väl inte så känslig, men jag tycker bara att det är märkligt att personer som försöker framhäva sig som bättre  än andra, inte kan bete sig bättre.
  • hernameispekka
    Pelle Polis skrev 2012-09-09 16:43:51 följande:
    Har du läst tråden? Det är flera som använder begreppen idioter, dumma och korkade om personer som inte kan kliva in i deras huvud och förstå deras abstrakta och komplicerade tankebanor. Jag tycker bara att det är onödigt att uttrycka sig så. Jag får en olustig känsla i magen av sådant beteende. Egentligen är jag väl inte så känslig, men jag tycker bara att det är märkligt att personer som försöker framhäva sig som bättre  än andra, inte kan bete sig bättre.
    Ne, bara senaste sidan och ts typ. Okej, vad fånigt! Att det kan vara svårt att diskutera komplicerade saker med mindre smarta personer förstår jag MEN att hålla på att kalla någon idiot och sånt är fånigt och drygt!
Svar på tråden Betraktar du dig själv som överintelligent?