• Quickman

Betraktar du dig själv som överintelligent?

Jag tycker det är intressant att väldigt många man stöter på betraktar sig själva som överintelligenta. Jag vill veta på hur ni ser på er själva.

Jag själv är medlem i mensa sedan fyra år tillbaka. Jag nådde till den översta percentilen, vilket motsvarar en IQ på 135 eller mer. Mensas test kan inte räkna mer än så. Jag betraktar mig dock inte som överintelligent även om jag anser att min förmåga att tänka konsekvent är snäppet över genomsnittet. Det finns fortfarande mycket jag inte förstår som andra kan, därför är jag inte överintelligent.

Så mitt svar:

Mitt IQ-test vittnar om att jag är överintelligent, men jag anser det inte själv.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Betraktar du dig själv som överintelligent?
  • katalysator

Mensas intelligenstest (och andra motsvarande) testar ju en väldigt väldigt liten del av det som gör att en människa framstår som intelligent/smart, så jag sätter inte särskilt stort värde vid dem Tungan ute Det är därtill överlag roligare att umgås med folk som är intellektuella och bildade snarare än intelligenta.

• lovegivespower
    Quickman skrev 2012-07-23 13:29:20 följande:
    Faktiskt riktigt illa. När man själv är smart inser man hur dumma alla andra är. Man tvingas höra på dumma människors åsikter och att försöka övertyga dem är praktiskt taget omöjligt. Jag lider till exempel mer av din dumhet än vad du själv gör
    Hur vet du att puss är dum? Du skriver ganska klumpigt dock...
  • Unger
    Quickman skrev 2012-07-23 13:29:20 följande:
    Faktiskt riktigt illa. När man själv är smart inser man hur dumma alla andra är. Man tvingas höra på dumma människors åsikter och att försöka övertyga dem är praktiskt taget omöjligt. Jag lider till exempel mer av din dumhet än vad du själv gör

ZING!
  • lövet2

Nej, jag är precis lagom intelligent anser jag. Däremot har jag ett par nära släktingar som är överintelligenta, vilket jag definierar som "lite för intelligenta för sitt eget bästa". Av någon anledning brukar överintelligens sällan kombineras med sunt förnuft ...

• Quickman
    lovegivespower skrev 2012-07-23 13:31:06 följande:
    Hur vet du att puss är dum? Du skriver ganska klumpigt dock...
    Hade du varit intelligent skulle du kunna urskilja vad som är sarkasm och inte. Eftersom Puss gav mig ett spydigt svar så gav jag ett tillbaka. Ironiskt nog så bevisar du även min tes, för att som överintelligent måste man ständigt förklara sådana saker. Folk kan inte tänka ut det själv. Rynkar på näsan 
  • lovegivespower
    Quickman skrev 2012-07-23 13:34:44 följande:
    Hade du varit intelligent skulle du kunna urskilja vad som är sarkasm och inte. Eftersom Puss gav mig ett spydigt svar så gav jag ett tillbaka. Ironiskt nog så bevisar du även min tes, för att som överintelligent måste man ständigt förklara sådana saker. Folk kan inte tänka ut det själv. Rynkar på näsan 
    Okej tack... du verkar vara en väldigt trevlig person.
  • Quickman
    lovegivespower skrev 2012-07-23 13:36:08 följande:
    Okej tack... du verkar vara en väldigt trevlig person.
    Varsågod.
  • Pudding

Ännu en som vill skryta med sin IQ-poäng... och fler kommer väl att dyka upp i tråden. 

Svar på tråden Betraktar du dig själv som överintelligent?