• Anonym (Barnlös)

Hur tar man beslutet om att bli ensamstående mamma via insemination?

När jag var liten så visste jag att jag skulle ha 3 barn, det bara var så. Vi skulle bo i en stor villa på landet utanför stan och ha husdjur. Någon man fanns aldrig i mina drömmar. 

Men så kom jag in i tonåren och min barnlängtan blev allt starkare, jag försökte lura mig till en graviditet men misslyckades och insåg att det inte alls var vad jag ville. Jag ville vänta tills jag läst klart på högskola och jag skulle hitta den rätta under mina år på utbildningen, så fort jag var färdigutbildad så skulle jag söka jobb och vi skulle få barn ihop så snabbt det bara gick. Vi skulle ha vårt första barn när jag fyllt 23 år eftersom jag alltid velat ha barn tidigt. 

Idag är jag 24 år, jag har haft 6 olika relationer under min tid på högskolan men i alla relationer har jag vantrivts. Mina förhållanden med dessa 6 män har varit underbara, men så fort vi flyttade ihop tog förhållandet slut efter bara några veckor/månader. Alla 6 förhållanden slutade på samma sätt. Vi bråkade allt mer ju längre vi bodde ihop och i och med bråken tappade vi känslorna för varandra. 

Jag har insett att jag inte står ut med att bo ihop med en man. Eller ja, inte dessa 6 män i alla fall och de har alla varit olika till både utseende och personlighet. 2 av dem skulle bli riktigt bra pappor och jag ville verkligen ha barn med båda två av dem men jag tappade känslorna (ofrivilligt) för båda efter bara några månader. 

Jag började fundera på insemination redan på högskolan. Jag vet att man kan göra det i Danmark och det känns som det optimala då jag aldrig lyckats ha en längre relation utan bråk eller att tappa känslorna. Jag tror det är mig det är fel på, eftersom några av dessa män har varit alldeles underbara men jag har ändå inte klarat av att behålla känslorna eller undvika bråk. Jag vill så gärna ha en familj med mamma, pappa, barn, men jag vill såklart inte att mina barn ska bli skilsmässobarn. Men det är också svårt att komma överrens om man är två som har barn när det gäller barnuppfostran etc.

Men å andra sidan är inte insemination det optimala heller. Det kostar att åka till Danmark och inseminera sig och jobbet som ensamstående är dubbelt så tufft. Jag vet inte ens hur jag skulle klara att försörja oss om jag skulle bli mammaledig osv. men jag har längtat efter barn sedan jag var 13 år och nu är jag 24 år. Jag har haft jobb i snart 2 år. Att inte ha någon pappa är värre än att ha skilda föräldrar, och att vara ensamstående måste vara väldigt tufft. Jag vill gärna ha barn före jag fyller 30 år. 

Hur bestämmer man sig för om man ska skaffa barn på egen hand via insemination eller ej? Jag vill ha stöd och råd från er som varit inne på dessa vägar och jag vill veta vilken väg ni tog. Åkte ni till Danmark? Gav ni upp drömmen om barn? Väntade ni tills ni hittade den rätta? Hur bestämde ni er? 

Ni får gärna länka till svenska dokumentärer om kvinnor som blivit gravid/ fått barn genom insemination. 

• Svar på tråden Hur tar man beslutet om att bli ensamstående mamma via insemination?
  • Anonym
    Anonym (barnlängtan) skrev 2012-07-25 11:23:41 följande:
    Hej!
    Jag är snart 41 år o för 3 år sen blev jag singel,efter ett långt förhållande där mannen inte ville ha barn.
    Då kände jag att livet var slut, så stor var sorgen o jag trodde att jag aldrig skulle få barn.
    Flera runtomkring mig pratade om insemination i Danmark, men jag kände att det inte var något för mig.
    Jag ville ha en Pappa till barnet, någon att längta med o  glädjas med  o någon att trösta när det inte går som man tänkt. Därför skulle jag aldrig kunnat lura mitt ex till att bli Pappa mot sin vilja, hur mycket jag än längtade efter barn själv i många år. Det ska vara en engagerad Pappa som vill det lika mycket som jag.
    Nu har jag haft turen att träffa en underbar man o vi har försökt få barn i 2 år, med 2 missfall på vägen.
    Nu är jag gravid igen, det är fortfarande tidigt, men vi hoppas att det ska vara vår tur nu!
    Jag tycker att du är väldigt ung för att redan tänka på insemination. Det är ett alternativ, men jag tycker att du skulle kunna vänta några år o kanske du har turen att träffa någon som passar dig.
    Lycka till !
    Jag tror att du skulle bli en jättebra mamma med ditt resonemang, även om du är lite för gammal för mitt tycke. Jag hoppas att allt går vägen i alla fall och att ni ska få behålla ert lilla pyre! Lycka till!
  • Anonym (barnlängtan)
    Anonym skrev 2012-07-25 12:45:29 följande:
    Jag tror att du skulle bli en jättebra mamma med ditt resonemang, även om du är lite för gammal för mitt tycke. Jag hoppas att allt går vägen i alla fall och att ni ska få behålla ert lilla pyre! Lycka till!
    Tack!!
    Så länge man får visa leg. på systemet så ser man i alla fall förhoppningsvis inte så gammal ut!Flört

Men till saken...alla borde tänka till ordentligt innan de skaffar barn, har jag något att ge, klarar jag det stora ansvaret, har jag ekonomi till det, vill bägge ha barnet osv....
  • Anonym
    Anonym (barnlängtan) skrev 2012-07-25 16:28:11 följande:
    Tack!!
    Så länge man får visa leg. på systemet så ser man i alla fall förhoppningsvis inte så gammal ut!Flört

Men till saken...alla borde tänka till ordentligt innan de skaffar barn, har jag något att ge, klarar jag det stora ansvaret, har jag ekonomi till det, vill bägge ha barnet osv....
    Nej, alltså jag menade mest att JAG nog inte skulle vara pigg nog för barn då. Har full förståelse för andra som helt enkelt inte haft förutsättningarna för det innan Glad

Ja, det kan jag tycka också. Jag tycker att man är egoistisk nog när man sätter ett barn till denna hårda värld. Det minsta man borde kunna erbjuda är trygghet från två föräldrar (sedan om det är man och kvinna, lesbiska etc spelar mig ingen roll), möjlighet till en spännande fritid och möjlighet till sportaktiviteter, ordningssamma föräldrar och ett stabilt hem.
  • CAL

Kan man inte få en spännande, sportaktiviteter och ordningssam förälder / stabilt hem om man bara har EN förälder? Lycka till Ts!

• Anonym
    CAL skrev 2012-07-26 11:25:42 följande:
    Kan man inte få en spännande, sportaktiviteter och ordningssam förälder / stabilt hem om man bara har EN förälder? Lycka till Ts!
    Jo, men man får inte det absolut viktigaste - familj. En familj består av två föräldrar (oavsett om alla vill skrika emot så krävs det en man och en kvinna för att det ska bli barn, även om dessa inte lever tillsammans i en kärleksrelation eller kanske senare separerar) och likaså dessa föräldrars respektive släktled.
  • MickeN1973

Du vet väl om att du inte kan göra dig av med barnen/barnet, som du kan göra med männen?  

• CAL

En familj är inte bara två vuxna och barn! Vars har ni lärt er det? En man och en kvinna som bor ihop utan barn är en familj. Likaså en man och fem barn som bor ihop. Tre kvinnor och en man...

• Anonym (Barnlös)

Jag vill inte ha några diskussioner om vad ni tycker om "inseminationsmammor" eller vad ni kallar dem. Det är bara trångsynta människor som anser att ensamstående kvinnor inte kan bli gravida. Alla barn tänker inte likadant och hellre en förälder (ja, egentligen kan man ju säga två) som önskade barnet än att ha två föräldrar och vara oönskad.

Jag tycker det är egoistiskt att ha anonym donator, men om man har öppen donator tycker jag inte det är något fel alls! Och förövrigt, som jag och många andra säger, det ÄR egoistiskt att skaffa barn. I alla lägen.

• Anonym (hm)

ts, jag känner en tjej som skaffat 2 barn genom insemination i danmark, hon bor ihop med sin bästa kompis (de är barndomskompisar dessutom) så hon har gott stöd både från henne och sin familj och kompisens familj.. (kompisen kan inte få egna barn så hon är så glad över att få vara med och dela!..

det jag ändå vill komma till är:
       1. du är väldigt ung fortfarande, du kanske har 20år till som fertil! :)
    2. jag tycker att du kanske skulle försöka söka terapeutisk hjälp som kan hjälpa dig med dina relationsproblem i första hand - för det är ju där skon klämmer! kan du få hjälp att komma till insikt med varför det blir som det blir med dina relationer och sedan få hjälp att bearbeta med problemet så kanske du kan nå till en lyckad relation i framtiden? :)

önskar dig lycka till!  

• Anonym (nätverk)

Kära TS. Bortse från alla heteronormativa kärnfamiljshetsare och läs mitt inlägg! Jag har en syster samt en vän som båda skaffat barn på egen hand av liknande skäl som dig. Jag vill ge dig input utifrån det jag fått från dem.

Det allra viktigaste du behöver tänka på är att ha ett rejält nätverk omkring dig. Föräldrar, vänner, whatever, men folk som du träffar ofta och som kan och vill knyta an till barnet så att de kan avlasta dig lite då och då. Att vara själv med en bebis dygnet runt är JÄTTETUFFT! Aldrig en sekunds vila, inte tänka på något annat, ständigt närvarande i tankar och kropp, inte bestämma något själv, anpassa sig hela tiden. Barnet kanske sover dåligt (mitt barn har vaknat 10-15 gånger per natt hela sitt första år) och det blir ingen chans till återhämtning som ensamstående. Det gör vem som helst galen, jag lovar.

Min syster tänkte länge och väl innan hon skaffade sitt barn. Hon är nu 34 och barnet snart ett år. Hon säger att om hon visste då vad hon vet nu hade hon väntat ett par år till och hoppats hitta någon att dela föräldraskapet med. Det är mycket svårt att inte ha någon att dela allt med, både det svåra och det härliga. Någon att fundera - hur gör jag i dessa situationer? Vad tycker jag är rätt? Min syster snackade mycket med familj och vänner innan hon bestämde sig och alla intygade att de skulle hjälpa henne med bebisen. Men, när nyföddperioden gick över försvann de flesta. Det är inte så roligt att passa en liten spädis som mest gråter efter mamma. Så, hon är själv. Det innebär att duscha, laga mat, bajsa osv är knepigt att få till i vissa perioder, t ex separationsfasen har varit superjobbig för dem. De som erbjuder barnvakt tänker sig kanske en skojig fyraåring att gå på zoo med. Men det är LÅNGT innan dess du behöver stöd!

Min kompis har ett större barn och är också själv. Hon vill gärna ha fler barn men har sagt att hon ALDRIG I LIVET gör om det själv igen, utan då får det bli med en partner. Som ju är mycket svårare att hitta när man har små barn. Tänk även på det.

Jag har själv ett barn på snart två och jag har inte sovit mer än tre timmar i sträck på två år nu. Jag är ett vrak men hade antagligen legat inne på psyk om vi inte hade varit två vuxna. Tänk på att barnet kan få jobbiga sjukdomar, handikapp, npf osv.

Ledsen om jag verkar negativ, jag berättar bara vad jag ser på nära håll. Inga konstigheter att vara ensam förälder - men tänk på detta med ett vettigt nätverk!

Och en sak till angående nätverk - jag trodde att jag hade ett bra nätverk innan jag fick mitt barn. Men när barnet väl kom insåg jag att många av mina vänner hade en mycket annorlunda syn på föräldraskap än vad jag har. Även om vi såklart är kompisar ändå är det inte människor jag skulle välja som barnvakt. Också viktigt att tänka på.

Jag längtade också efter barn länge länge, och försökte skaffa barn med en rad partners. Jag är mycket glad idag att det inte fungerade. Är 32 och har en fantastisk och stabil partner. Jag hade inte klarat att vara en bra förälder innan 30, helt klart.

Lycka till och hoppas att du kan göra ett val du trivs med!

• Anonym (Barnlös)

Jag behöver inte tänka mer på detta. Jag är tydligen gravid.....

• Anonym (Ja)
    Anonym skrev 2012-07-25 11:10:15 följande:

jag tog beslutet hittade en donator och gjorde det. dock gjorde ja detta hemma med en privat donator. som det finns massa av i hela sverige. blev gravid på andra försöket och om några månader så är det beräknat att komma. jag har aldrig tvivlat elelr tvekat på mitt beslut utan bara är lycklig att få bli mamma igen har ett barn sedan innan som har en pappa med i sitt liv. har levt ensam i flera år och vill ha ett barn till och ge mitt egna barn ett syskon och fick då tips om detta av en vän som gjort detta och sa de är jättebra.

Hejsan. Jag har en lite fråga till dig som gjort inseminationen hemma med donator du själv hittat.
    Hur gjorde du när det kommer till faderskaps utredningen som socialnämden kontaktade dig om? Vad sa du till dom? Antar nämligen att du står som ensam förälder till detta barn 🙂
  • Anonym (...)
    Anonym (Ja) skrev 2025-01-08 19:26:03 följande:
    Hejsan. Jag har en lite fråga till dig som gjort inseminationen hemma med donator du själv hittat.
    Hur gjorde du när det kommer till faderskaps utredningen som socialnämden kontaktade dig om? Vad sa du till dom? Antar nämligen att du står som ensam förälder till detta barn 🙂
    2012...
  • Anonym (Tankar)

Tänker att du fortfarande är ung och har tid om du vill träffa någon och dela barnet med en partner. Men du ska göra det som känns bra för dig och är du redo nu och vill skaffa barn på egen hand, finns det inga hinder. 

Det kan ju hända att du skaffar barn genom insemination och sedan träffar en kille längre fram som blir en fadersgestalt till barnet och älskar både dig och barnet om du vill ha en partner. 

Jag går själv i tanken med insemination om jag närmar mig 37-40, om jag inte träffat en kärlek innan dess som jag vill skaffa barn med, eftersom riskerna ökar sedan och chansen att bli mamma. Vetskapen om att det går att lösa den vägen, ger ändå ett lugn eftersom jag inte vill stressa in i en relation för att klockan tickar. Utan istället fokusera på att träffa en man som jag verkligen vill dela livet med.

Svar på tråden Hur tar man beslutet om att bli ensamstående mamma via insemination?