• Jag och mitt mammaliv

Somnar bara med hjälp av bröstet...

Hej! Har en liten kille som bara kan somna med hjälp av mitt bröst!! Vaggas han till sömns i famnen och läggs ner vaknar han efter 5 minuter!! Stoppar jag in tutten i munnen på honom somnar han på två minuter, jag kan ta bort tutten och han sover vidare i 3-4 h innan han ammas igen! När han ammas på natten kan jag lägga ner honom halvvaken och få honom somna med hjälp av nappen men på kvällen går alltså detta inte!! Är det ngn annan som haft det så?? Hur blev det sen??

• Svar på tråden Somnar bara med hjälp av bröstet...
  • Familjelycka

Båda mina somnade bara vid bröstet som små. De slutade med det av sig själva när jag trappade ner på amningen och började med mat.

N född 2009 & M född 2011
  • lövet2

Ja, det är ju liksom det normala sättet för en baby att somna. Alla mina barn utom ett har somnat så, och det har automatiskt ändrat sig när jag slutat amma sedan ...

• Natulcien

Vad bra att han somnar så bra vid bröstet! Det är inte alla bebisar som gör det. Men det är ju det absolut smidigaste sättet att söva en liten bebis på! Glad
    Så amma du till sömns så länge det bara går.
    Jag ammade sonen till sömns första halvåret ungefär. Sen kunde han inte längre somna av amningen, så vi fick ligga bredvid och buffa i rumpan och stryka över ryggen istället. Det tog ju längre tid, så jag hade gärna ammat till sömns längre...

• Jag och mitt mammaliv

Ja jag tänker också att man måste göra det som funkar bäst för stunden...och att när jag trappar ner amningen så löser det sig! Vill ju gärna att min man ska kunna natta också men det går säkert när vi börjar med flaska vid sista målet... Har en större kille som från två veckors ålder bara åt ersättning och han somnade vid flaska sen la man ner honom men vid 6 månaders ålder somnade han av sig själv så det kanske löser sig ;)

• Natulcien
    Jag och mitt mammaliv skrev 2012-07-25 12:13:52 följande:
    Ja jag tänker också att man måste göra det som funkar bäst för stunden...och att när jag trappar ner amningen så löser det sig! Vill ju gärna att min man ska kunna natta också men det går säkert när vi börjar med flaska vid sista målet... Har en större kille som från två veckors ålder bara åt ersättning och han somnade vid flaska sen la man ner honom men vid 6 månaders ålder somnade han av sig själv så det kanske löser sig ;)
    Klart det löser sig! Glad
  • Jag och mitt mammaliv

Jag har verkligen en stark oro inför att det inte ska lösa sig...mår egentligen inte bra av amningen och alla hormoner så skulle gärna sluta och gå över helt på ersättning men vet då inte hur jag ska få min son att somna eller kunna trösta honom... Vad tror ni??

• MeAndBaby

Jag ammade till sömns fram tills förra veckan då sonen fyllde 8 månader och jag var trött på att vakna 4 gg/natt och amma. Inte bra för bebisars tänder när de fått dem samt att magen behöver vila på natten. Så jag jobbar hårt på det, och det ÄR jobbigt när bebisen lärt sig att det ska vara så. Skulle börjat tidigare än vid 8 mån känner jag.

Söver honom när han är mätt och trött med hjälp av gungtassar på spjälsängen samt napp. Tid kan det ta, men det gäller att inte ge sig. Vid 4-5 på morgonen blir det en amning som jag hoppas ska bli senare och senare sen.  

• Jag och mitt mammaliv

Han tar inte napp men vi har börjat med att min man ger 50 ml ersättning i flaska efter sista amningen..efter det är han så mätt och trött att jag kan lägga ner honom i sängen, klappa lite på honom sen somnar han..så ett steg på vägen i alla fall!

• Nyfiken2012

Du menar alltså att ni ge ersättning för att han inte ska somna vid bröstet, som är det naturligaste i världen. Ja, mkt ska man höra. Tänk att folk måste skapa problem.

• dripdrop

Det är inte dåligt för tänderna att amma på natten. Bröstet hamnar långt in i munnen och mjölken får nästan ingen kontakt med tänderna. Mjölken har till och med antibakteriell veckan! Så det är ingen anledning till att sluta amma på natten/vid insomning.

Min dotter har alltid somnat bra vid bröstet och gör det fortfarande vid 21 månader. Det är så jäkla smidigt att kunna söva henne var som helst! Dessutom helt naturligt och nyttigare än all välling, ersättning och plastnappar.

• Maxbox

Jag ammar min 19 månaders till sömns. Hon älskar att lägga sig (till skillnad från storebror som aldrig kunde somna till bröstet och aldrig gillat att somna). Hon rusar till sängen när hon är trött och somnar på ett par minuter. Är jag inte hemma så kan hon somna utan, men betydligt senare och med större möda. Jag vet att hon kommer sluta amma till sömns, och sluta amma öht när hon är mogen för det, så jag är bara jättenöjd över att hon somnar nöjd och belåten.

• sanakan

Jag håller inte med om att man ska söva med hjälp av bröstet så länge det bara går... Min tjej är 9 månader och kan inte somna själv, för att jag alltid har ammat, låtit henne somna vid bröstet, och lagt nere henne i sängen sovandes. Lägger vi ner henne i sängen i vaket trött tillstånd blir hon GALEN och skriker tills hon tappar andan/klöks, hur mycket vi än försöker buffa/sjunga/gosa/tassa... Vi har sövt henne utan bröst några gånger men då genom att gunga i famnen, en skrikgråtande bebis som till sist somnar för att hon är trött av att gråta. Känns INTE bra. Jag är ingen påhejare av skrik-metoder då man låter bebisen skrika sig till sömns utan vill att hon ska klara att somna själv på ett lugnt sätt.

Därför har jag nu (efter tips från boken "Somna utan gråt") börjat göra så att jag tar loss henne från bröstet när hon inte längre suger lika ihärdigt, men fortfarande är vaken! Då blir hon sur och börjar gnälla. Jag gungar och sjunger. Börjat hon gråta får hon bröstet igen. Femte gången bara gnäller hon lite och sen somnar hon själv, utan tutten i mun. Då lägger jag nere henne...

Detta är bara steg 1 för att lära henne att somna själv... Snart måste vi försöka lägga ner henne i sängen i halvvaket tillstånd. Sedan vaket... Verkar inte funka hittills, hon blir tokig.

Allt detta hade varit lättare om man börjat med "ta loss från bröstet"-metoden när hon var 4-5 månader. Nu förstår hon mycket mer och vet att vi är i rummet, vet hur hon kan använda skrikandet för att man ska ta upp henne eller ge bröstet. Hade varit lättare att lära henne somna själv tidigare!

På dagarna måste jag gå promenad ELLER låtsas gå promenad i hallen med speldosan på, med vagnen... Kan inte få henne att somna på annat sätt (har slutat amma på dagen).

Så ett tips är att vänja barnet att somna själv, även fast ni ammar! Kanske amma lite tidigare, och sen göra en "somna"-rutin då barnet på ett lugnt sätt somnar själv i sängen...

Vi får se om hon någonsin kan somna själv i sin egen säng utan att gråta :(

• sanakan

Glömde säga att jag alltså alltid måste vara hemma för om min sambo skulle lägga henne blir det detta skrikgråt tills hon somnar av utmattning, gråtandes. Vill sluta amma för att kunna vara borta nån gång...

Hon gillar inte välling. 

• Flickan och kråkan

TS, de flesta bebisar är "sådana". har haft två . Jättesmidigt när de somnar lätt med bröstet .

Sanakan: Jag förstår att det kan vara jobbigt när det blir så. Vi har alltid sjalat våra barn, vilket inneburit att de oftast som spädisar somnat ammandes, men ofta även bärandes  och mer och mer bärandes ju äldre de blivit. De har gjort att det funnits ett bra alternativ till amning för pappa. På det sättet var det också lätt att sluta nattamma. Ett tips inför ett nästa barn kanske . Jag är dock inte alls säker på att det blivit lättare för er om ni börjat vid 4-5 månader med Pantleys "pull-it-out"-metod. Har följt ett par "somna-utan-gråt"-trådar och för de flesta har det inte blivit någon egentlig skillnad förrän efter separationsfasen och då brukar det ofta bli lättare oavsett vad man gjort tidigare. Även i exemplen i Pantleys bok så är hennes metod framgångsrik med barn runt året och över......av förklarliga skäl. Handlar om utveckling . Du har ett barn mitt i separationsfasen med allt det innebär .

Svar på tråden Somnar bara med hjälp av bröstet...