• Xadime

Från sova 2 ggr till 1 på dagen?

Hur gick det till när era gick från sova två till en gång per dag? Ålder? Krånglade det och hur tacklade ni det? Min är 10 mån och mycket strular nu. Vet inte om det är utvecklingsfasen eller förändrat sömnbehov... Svårt att somna på dagen och börjat sova kortare pass på dagen. Sover bra på nätterna numera, 11 h i sträck. Det är bara nån månad det varit så. Somnar oftast hyfsat lätt på kvällen, ibland svårare. Vaknar 6, sover 9 ca 1:15-1:30 och vid 13:30-14 i ca 45 min-1:20. Sover 2-2:30 totalt.

• Svar på tråden Från sova 2 ggr till 1 på dagen?
  • Turboplingen

Vi märkte på sonen på kvällen att han blev svårlaggd då tog vi bort en vila. Senare blev han svårlaggd igen och då sänkte vi så han sov 1 timma middag. Då va han runt 1,5 år

• Xadime

Han började bli lite trött vid 16 men var ändå på gott humör och han somnade snabbt kl 18. Blir intressant och se om han sover till 6 som vanligt eller vaknar tidigare. Vaknar han 5 lär det bli 2 sovningar imorgon. Ska försöka ta det som det kommer bara och han kommer säkert behöva sova 2 ggr vissa dagar och vissa inte.

Det luriga är om han sover en kortare lur men det blir för långt till läggdags men för mycket med en till...

Tack för råden!

• Sockerråtta

Xadime, jag tror hon var ungefär 10 månader. Vi fick några dagar återinföra två sovstunder då hon var så trött att hon grät för minsta lilla, men sen var det bara att byta tillbaks till ett sovpass igen. Så var beredd på att ni kanske får backa tillfälligt till två sovstunder och sen påt igen! Lycka till!

• Xadime

Ja det får vi va beredda på :) Blir klurigt att boka in nåt man ska göra en speciell tid framöver! Idag höll vi honom vaken lite längre på fm till 11 och sov till 13. La honom 18:20 men blev nog lite sent för det blev bökigt och somnade först 19:00... Var på kalas på em så han var nog lite övertrött idag :( 19 är ju dock inte sent så sover han till 6 är han nog pigg imorgon igen. Annars blir det två sovningar.

Känner mig lite taskig som håller honom vaken när han är trött på fm men vad ska man göra...

• Sockerråtta

Jag vet, man känner sig verkligen taskig Men man får försöka tänka att det är för allas bästa...

• Natulcien
    Xadime skrev 2012-07-29 19:42:09 följande:
    Ja det får vi va beredda på :) Blir klurigt att boka in nåt man ska göra en speciell tid framöver! Idag höll vi honom vaken lite längre på fm till 11 och sov till 13. La honom 18:20 men blev nog lite sent för det blev bökigt och somnade först 19:00... Var på kalas på em så han var nog lite övertrött idag :( 19 är ju dock inte sent så sover han till 6 är han nog pigg imorgon igen. Annars blir det två sovningar.

Känner mig lite taskig som håller honom vaken när han är trött på fm men vad ska man göra...
    Vi gick över från två till ett sovpass när sonen var ca 13 månader. Men ända från ca 11 månader så hände det att han bara sov en gång ibland. Så vi varvade egentligen med 1-2 sovpass under en ganska lång period innan vi definitivt gick över till ett sovpass.
    Men vi följde honom så gott det gick, och var flexibla, och vi höll honom aldrig vaken, utan han fick sova när han blev trött. På så sätt blev vi aldig låsta av hans tider...för han hade inga bestämda tider.
    Men ibland så valde vi att väcka honom om eftermiddagspasset blev för sent.
  • Xadime

Igår sov han bara 1,5 h på dagen, em gick bra, sov drygt 11 h inatt men idag (efter 3 dagar med sova en gång) så var han trött kl 9. Så det är väl precis så här det blir :) några dagar en gång och sen två gånger igen.

Skönt att inte ha (oftast) några tider att passa!

• Xadime

Hittills kan jag tala om att det går super med sova en gång även om han haft ett återfall ;) han är gladare, mer utsövd, mer aptit och sovit längre nätter (19-07:40, dock välling 04:40-05:00) Lillen är i harmoni och det är ju mycket enklare allting :) sover han minst 2 h på dagen verkar allt gå som smort och somnar snabbt varje gång! Förut var det mycket gnugga ögon vid matbordet fast nyss sovit men inte nu!

• Natulcien
    Xadime skrev 2012-08-02 13:10:17 följande:
    Hittills kan jag tala om att det går super med sova en gång även om han haft ett återfall ;) han är gladare, mer utsövd, mer aptit och sovit längre nätter (19-07:40, dock välling 04:40-05:00) Lillen är i harmoni och det är ju mycket enklare allting :) sover han minst 2 h på dagen verkar allt gå som smort och somnar snabbt varje gång! Förut var det mycket gnugga ögon vid matbordet fast nyss sovit men inte nu!
    Låter bra! Glad
  • gavagai

Mika sov två gånger per dag tills hon skulle börja i förskolan vid drygt ett och ett halvt års ålder. Då kom vi på att vi vi kanske måste börja vänja henne vid att bara sova en gång, vilket de gjorde på förskolan. Jag vill minnas att det gick ganska smidigt då, och att hon helt enkelt började sova längre på natten istället av sig själv. Ville mest bara nämna det som ett exempel på någon som sov mycket på dagen relativt sent. Mika har nog alltid sovit ganska mycket.

• BinaBurner

Helt plötsligt blev sonen, då 13 månader, väldigt svårlagd på kvällarna. Han kunde somna framåt kl 22 och hur vi än försökte så fortsatte det så. Efter någon vecka eller två kom vi på att han kanske sov för mycket (han har alltid sovit förhållandevis lite), så vi tog helt enkelt bort den sena vilan och fördröjde förmiddagsvilan med någon timme. Det gick supersmidigt för oss. Nu vid 15,5 månader vaknar han mellan 6:30 och 7:30 och somnar runt kl 20. Dagvilan är på 45 minuter till två timmar och brukar bli så att han är vaken 4-5 timmar före den och 6-8 timmar efter.

• nozpa

Vid 13 månader. Hon var svårlagd på kvällen i ungefär 1 vecka. Då tog vi bort den ena vilan, så nu vilar hon ca 2 timmar mitt på dagen. Aldrig efter kl 15. (Ibland inte alls, om vi inte är hemma). Och så sover hon som vanligt under natten. 19-09.

• Xadime

Det är härligt med en bebis som sover 12 h i sträck på natten! Och 2-2,5 h på dagen! Åh vad bra det känns att vi provade ändra rutinerna. Han sover mer timmar än förut och är mer nöjd som jag skrev tidigare! Underbart! Jag var så tveksam innan för man läser ju för mycket och överallt stod det att först 1-1,5 år börjar de sova en gång men det är ju så olika.

• Vinterankan

Ja man ska lite på ens eget sunda förnuft angående vad barnen behöver utefter hur de mår och inte läsa för mycket om hur "snittets" behov är. 

• Schessi
    Xadime skrev 2012-08-06 19:37:33 följande:
    Det är härligt med en bebis som sover 12 h i sträck på natten! Och 2-2,5 h på dagen! Åh vad bra det känns att vi provade ändra rutinerna. Han sover mer timmar än förut och är mer nöjd som jag skrev tidigare! Underbart! Jag var så tveksam innan för man läser ju för mycket och överallt stod det att först 1-1,5 år börjar de sova en gång men det är ju så olika.
    Xadime, jag har exakt samma problem med min kille! Kan du berätta lite hur du gjorde?
  • SailorGirl

Jag skulle nog tro att en timme per sovpass är en bättre början, TS. 10 månader låter lite för litet i mina öron för bara en sovstund, men alla barn är ju olika.

Vår dotter började sova en lur vid 14-15 månader. Då började vi med att fördröja den första luren lite varje dag och låta henne sova lite längre. Samtidigt behöll vi sluttiden för den andra luren, men gjorde den kortare och kortare eftersom vi försköt starttiden.

• Xadime

Att väcka honom har aldrig fallit väl ut för oss. Då har han inte varit glad och nöjd resten av dagen. Så att söva honom när han inte är riktigt trött och sen väcka honom kändes inte bra för nån av oss...Nu sover han 11,5-12,5 h per natt och 1,5-2,5 h på dagen. 1,5 h är dock alldeles för lite men då lägger vi honom lite tidigare på kvällen och så sover han mer nästa dag och fixar till det själv utan att verka lidande av det.

Vi passade på att prova en gång när han åt välling en tidig morgon och somnade om och sov därmed längre på morgonen så första luren skulle blivit så sen så vi sköt på den tills han visade att han var redo att sova och sen la vi honom tidigare på kvällen och det gick bra. Han har sovit 2 ggr på dagen 3 dagar av 22 nu så det har gått över förväntan. Jag kände också att oj är han inte för liten men nu sover han fler timmar per dygn, är gladare, mindre gnugga ögon och gäspar typ aldrig, mer matglad osv osv. Så jag kan inte se nåt fel med det!

Men visst håller vi supernoga på tider och rutiner nu för han måste verkligen sova senast 12 och bums efter lunch i säng. Så vi ser till att inget drar ut på tiden eller får va uppe senare än 19 på kvällen.... Då blir det inte nå bra nästa dag så det är en känslig period men fungerar ju när man håller på rutinerna och han mår toppen. Nätter 19-7, ibland till 8 om han äter välling vid 5.... Det är super, förut var det sällan mer än 10,5 h...

• Xadime

Nu har vi fått bakslag på sovandet här. Han började sova kortare nätter och har sovit två ggr ett antal dagar här och var, har gått hyfsat men igår somnade han andra gången för sent och det blev en timme senare på kvällen. Idag gjorde jag nog fel som inte la honom på fm och lät honom sova två ggr men trodde han skulle sova längre mitt på dagen men bara 1,5h. Blev en lång hysterisk övertrött nattning. INTE roligt!

Hur ska man göra egentligen för att det ska bli bäst för honom? Sova hipp som happ två ggr resp en gång och ta det som det kommer dag för dag eller hålla på tider så faller han in i det som tidigare gick så bra? Olika två resp en gång känns ju som noll med rutiner det också... Vill ju bara att han ska få den sömn han behöver och inte bli övertrött :(

• Veritaslux
    Xadime skrev 2012-08-27 20:08:51 följande:
    Nu har vi fått bakslag på sovandet här. Han började sova kortare nätter och har sovit två ggr ett antal dagar här och var, har gått hyfsat men igår somnade han andra gången för sent och det blev en timme senare på kvällen. Idag gjorde jag nog fel som inte la honom på fm och lät honom sova två ggr men trodde han skulle sova längre mitt på dagen men bara 1,5h. Blev en lång hysterisk övertrött nattning. INTE roligt!

Hur ska man göra egentligen för att det ska bli bäst för honom? Sova hipp som happ två ggr resp en gång och ta det som det kommer dag för dag eller hålla på tider så faller han in i det som tidigare gick så bra? Olika två resp en gång känns ju som noll med rutiner det också... Vill ju bara att han ska få den sömn han behöver och inte bli övertrött :(
    Vi har också nu gått över till ett sovpass och upplever att det kan bli lite knöligt ibland, men ser det som en övergångsperiod. En dag var hon jättetrött på eftermiddagen så vi lät henne sova en stund ganska sent men resultatet blev att hon vaknade klockan 02.00 och var vaken en timma, så det var inte superbra lösning...

Vi har anpassat till dagistiderna och där äter de lunch vid 11.00 och sedan sover de vid 12, men det där kan vi variera lite på helgerna beroende på vad vi gör. Huvudsaken är att vi inte lägger dottern för tidigt och det går oftast bra. Har märkt att det bästa är om dottern sover 1,5 timmar men det är inte alltid det blir så. Ibland lyckas vi söva om, men inte alltid. Då hon bli trött på eftermiddagen men vi tänker att det är en övergångsperiod. Vi försöker hålla oss till någorlunda regelbundna tider, verkar vara det bästa.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Från sova 2 ggr till 1 på dagen?