• Anonym

Är jag garanterad vårdnad om han är dömd för misshandel - på mig!?

Hej

Jag och min fd sambo väntar barn ihop till hösten.
    Det var en oplanerad graviditet som skedde trots skydd och vid ett enda tillfälligt samlag.

Vi hade redan gjort slut efter att han misshandlat mig, inte grovt, men upprepat och blev dömd för detta. Vi sågs av en slump efter att han kommit ut och dumt nog hamnade vi i säng. Idiotiskt ja, men det var en gång och sen har vi verkligen brutit. Dock blev jag gravid och märkte inget förrän väldigt sent.
    Jag kommer behålla barnet men är jag garanterad egen vårdnad om jag begär det i och med hans dåliga register?
    Självklart vill jag inte utsätta barnet för en man med våldstendenser och skulle aldrig gå med på umgänge utan övervakning, om ens det!

Snälla döm mig inte, för det som skett, jag vill göra det bästa av situationen och skapa en så trygg framtid som möjligt för mitt barn och mig!

• Svar på tråden Är jag garanterad vårdnad om han är dömd för misshandel - på mig!?
  • Anonym (barnens rättighe)

Jag skulle bry mig mer om mitt barns liv och hälsa än lagen..

• Anonym (Zorro)
    h8him skrev 2012-07-26 18:12:50 följande:
    Jag dömer dig inte. Det är inte alls min mening. Däremot har jag väldigt svårt att förstå dig. Och jag fattar inte alls ditt resonemang om att han skulle vara så potentiellt skadlig mot barnet när du skriver att han är farlig när han är full, samtidigt vet du nu att han är det jämt, han söker ingen hjälp men ändå är du villig att utsätta dig för (enligt dig) enorma risker genom att träffa honom enskilt och ha sex med honom efter att han dömts och straffats.

Jag dömer inte som sagt. Jag har svårt att förstå vad som gör honom så farlig just för barnet att du inte ens kan tänka dig låta honom ha umgänge.

Det måste finnas hemska saker som har hänt efter ni hade sex, efter han kom ut som du inte berättar om (vilket i så fall är förståeligt) för jag kan inte förstå varför du är så rädd just nu när du inte var det när du blev gravid.

Jag tror inte man låter pappan ha umgänge med barnet utan att en kontaktperson är med ifall han missbrukar och inte är nykter när han ska träffa barnet. Det är inte lämpligt att han umgås med barnet när han är berusad och aggressiv. Att TS tagit risker genom att ha sex med honom är inte förmildrande när det gäller hans möjlighet till umgänge.
  • h8him
    Anonym (Zorro) skrev 2012-08-04 02:15:22 följande:

Jag tror inte man låter pappan ha umgänge med barnet utan att en kontaktperson är med ifall han missbrukar och inte är nykter när han ska träffa barnet. Det är inte lämpligt att han umgås med barnet när han är berusad och aggressiv. Att TS tagit risker genom att ha sex med honom är inte förmildrande när det gäller hans möjlighet till umgänge.
    Det är ändå umgänge, även om ev. umgängesstöd är med.

Sen behöver det bevisas att han dricker, är aggressiv mot barnet osv för att ts ska kunna neka umgänge utan risk för konsekvenser.
  • Anonym (Zorro)
    Anonym (jurist) skrev 2012-07-27 17:26:31 följande:
    När ifrån är de fall du känner till? För normsättningen kring under vilka omständigheter man kan döma ut gemensam vårdnad har ändrats.
    Tror du man man döma gemensam vårdnad i ett fall som TS?

Hur gör man med umgänget när pappan är bostadslös och har misshandlat mamman så att han har umgängesförbud?
  • Anonym (Zorro)

# 44 ...tror du man kan döma gemensam vårdnad... ska det vara.

• Anonym (hemskt)

I regel spelar väl inte det att han misshandlat mamman större roll? Det blev jag tillsagd iaf- att även om han misshandlat mig (när jag var gravid) så måste jag ske skillnaden mellan vad han gjort mot mig och vad han gjort mot barnet!

Det att han riktade in sig på magen och hotade med att skada oss båda hade ju inget med barnet att göra visst. . . 

Etiken i dagens familjerättssystem är fruktansvärt hemskt!

• Anonym (jurist)
    Anonym (Zorro) skrev 2012-08-05 22:54:26 följande:
    Tror du man man döma gemensam vårdnad i ett fall som TS?

Hur gör man med umgänget när pappan är bostadslös och har misshandlat mamman så att han har umgängesförbud?
    För det första. Iom att föräldrarna inte är gifta kommer vårdnaden tillfalla modern. (Föräldrabalken 6 kap 3§) Om mannen vill ha delad eller egen vårdnad får han processa om det (förutsatt att mamman motsätter sig det, är de övrens behövs ingen process) Rätten kan inte döma ut gemensam vårdnad om båda föräldrarna motsätter sig det. (FB 6:5). Så delad vårdnad ska kunna komma ifråga måste mannen kräva det. (återigen, förutsatt att hon inte vill) Skulle han kräva det måste rätten fortfarande ta hänsyn till om föräldrarna bedöms kunna samarbeta om barnet. (FB 6:5) Att pappan har slagit mamman innebär inte i lagens mening att han nödvändigtvis är en dålig pappa, men det bör definitivt tala för samarbetssvårigheter dem emellan. Med reservation för att jag bara vet det som framkommit i tråden har jag svårt att se att gemesam vårdnad skulle dömas ut i ett sånt här fall.

Möjlighet till sk umgängesstöd finns enligt FB 6:15c, det innebär att en person från socialstyrelsen delar vid umgänge med den andra föräldrern. Ett sådant umgängesstöd måste beslutas av domstol. Umgängesstöd bör så vitt jag förstå åtminstone bli aktuell vid överlämning mellan föräldrarna om den ena föräldern har umgängesförbud med den andra så att de slipper mötas.    

• Anonym (Zorro)
    Anonym (jurist) skrev 2012-08-06 13:44:35 följande:
    För det första. Iom att föräldrarna inte är gifta kommer vårdnaden tillfalla modern. (Föräldrabalken 6 kap 3§) Om mannen vill ha delad eller egen vårdnad får han processa om det (förutsatt att mamman motsätter sig det, är de övrens behövs ingen process) Rätten kan inte döma ut gemensam vårdnad om båda föräldrarna motsätter sig det. (FB 6:5). Så delad vårdnad ska kunna komma ifråga måste mannen kräva det. (återigen, förutsatt att hon inte vill) Skulle han kräva det måste rätten fortfarande ta hänsyn till om föräldrarna bedöms kunna samarbeta om barnet. (FB 6:5) Att pappan har slagit mamman innebär inte i lagens mening att han nödvändigtvis är en dålig pappa, men det bör definitivt tala för samarbetssvårigheter dem emellan. Med reservation för att jag bara vet det som framkommit i tråden har jag svårt att se att gemesam vårdnad skulle dömas ut i ett sånt här fall.

Möjlighet till sk umgängesstöd finns enligt FB 6:15c, det innebär att en person från socialstyrelsen delar vid umgänge med den andra föräldrern. Ett sådant umgängesstöd måste beslutas av domstol. Umgängesstöd bör så vitt jag förstå åtminstone bli aktuell vid överlämning mellan föräldrarna om den ena föräldern har umgängesförbud med den andra så att de slipper mötas.    

Tack för bra svar!
  • Anonym (***)

Hej TS!

Lyssna på Anonym (jurist).

Vid födseln av ditt barn kommer du att få enskild vårdnad så länge du inte skriver på för gemensam.
    Papper för faderskapet ska undertecknas och då krävs ju för det första att han dyker upp för att göra detta och sen verkligen skriver under. På vissa platser sker detta på socialkontoret och på vissa hos familjerätten etc.

För att det ska bli tal om gemensam vårdnad så måste han stämma dig. Jag får uppfattning om att han inte har något intresse i barnet. Samma sak med umgänge. Du kan inte NEKA honom men du behöver inte heller uppmuntra honom till umgänge - STOOOOOOR skillnad!!!! Låt honom kontakta dig och säga att han vill träffa barnet. Du tar då omgående kontakt med familjerätten och tror även socialen och förklara omständigheterna och behovet av umgängesstöd. Berätta helt enkelt att du inte litar på hans möjlighet att själv ha hand om barnet baserat på hans missbruk.

Hur han varit mot dig är på sätt och vis irrelevant. Hur mycket han än har misshandlat dig så kan han faktiskt vara en fantastisk pappa (troligtvis inte men så ligger det till).

För att förtydliga... På orten där jag bor mördade pappan till barnet mamman. Han erkände och blev dömd. Under hans fängelsevistelse bodde barnet hos mammans syster som fick tillfällig vårdnad. När han släpptes krävde han att barnet skulle flytta hem till honom som då var vårdnadshavare igen. Tror det eller ej - han fick som han ville och efter en invänjningsperiod flyttade barnet till honom. Han har även lyckats få till att barnet succesivt "kopplades" bort från mammans familj med anledningen att barnet blev ledset som blev så aktivt påminnt av mamman när hen träffade dom. Med detta vill jag säga att det är hur han är mot barnet och inte mot dig som är avgörande så vad du än gör, smutskasta inte honom eller försvåra. Använd dig av dina lagliga rättigheter men som jag också sa... du behöver inte uppmuntra och ringa honom och säga att han måste träffa ditt barn.

Lycka till!

• Anonym

TS, jag har inte läst hela tråden men jag känner din oro. Du har fått bra svar här. Have faith. Du har goda förutsättningar att allt kommer bli bra för dig. Ta emot hjälp. Skapa ett bra liv för dig och ditt barn. Du klarar det. Kärleken till ditt barn kommer växa och blir större än allt.

• Anonym (Ts)

Tack så mycket för uppmuntrande och mestadels goda förhoppningar! Jag hoppas innerligt för barnets skull att han håller det avstånd han nu har tagit. Jag kan förstå att man resonerar i termerna av att bara för att han skadat mig behöver han inte skada barnet. Men å andra sidan tror jag inte hans agg gentemot mig försvinner utan tror risken är större att han använder barnet emot mig istället. Jag överlever, men det är inte rätt någonstans att han eventuellt utsätter ett barn för det!

Ska ta på mig av alla goda råd. Lyckligtvis har jag ett gott nätverk runt omkring som stöttar mig!

• Anonym (Ts)

"Lyckligtvis" har han även en villkorlig dom på 2 år så minsta snedsteg så åker han in igen bums!

• Tonårsmorsan

Sent svar från mig.

Tycker också du ska lyssna på Anonym (jurist) men vill lägga till att en förälder visst kan ha gemensam vårdnad men ändå inte rätt till umgänge. Vårdnad och u,gänge är två olika saker. Det ena ger inte nödvändigtvis det andra. Ibland ger man en förälder vårdnad för att föräldern ska ha rätt att påverka om hen vill att barnet döps, vaccineras, åker utomlands, väljer skola, får tillgång till sjukjournaler osv. 

Visst kan du också kräva att umgänge ska ske med kontakt person men ofta har kommuner väldigt svårt att hitta kontaktpersoner. Ofta fungerar det inte speciellt bra och ofta beviljas man bara bevakat umgänge ett antal gånger för att se om det funkar. Sen blir umgänget obevakat i alla fall. Så jag håller tummarna för dig att han faktiskt åker in igen...

Stå på dig, annars gör någon annan det.
Svar på tråden Är jag garanterad vårdnad om han är dömd för misshandel - på mig!?