modsey skrev 2014-06-27 17:25:38 följande:
nej barn i varma länder "lider" lika mycket av av värmen som nordiska barn som kommer dit. Hur de hanterar det beror såklart på hur väl föräldrarna agerar. Förövrigt så ser man visst nyfödda utländska barn på stränderna runt medelhavet. faktiskt mer än nordiska nyfödda ( då de flesta familjer inte brukar resa utomlands med helt nyfödda, utan de brukar vara 5-7 månader de flesta i alla fall)
Det är också mer vanligt att vi nordbor skyddar barnen mer mot solen än "invånarna".
jag kom nyss hem från en resa vid Medelhavet på en plats där det är ganska ovanligt med nordiska turister.
Man kunde dock urskilja dem genom att de barnen ex hade hatt och UV kläder vilket lokalbefolkningens barn inte hade.
Jag har heller aldrig upplevt det panikscenerna du beskriver med hysteriskt skrik och stress med mina barn som små, vare sig hemma faktiskt eller då vi rest.
Och min undran som du beskriver var ingen undran, för i vår familj har liksom hela familjens behov räknats och inte bara spädbarnens. Storasyster 3 år minns ex en solresa vi gjorde då hon var liten och lillebror var 8 månader. Han minns såklart inget men hade det bra där och då precis som storasyster. och vi.
Håller helt med dig!
Jag har som sagt rest med min yngste sen han var åtta månader o min äldste sen han var tre år (de är nu fem resp. tio år) o jag har heller aldrig upplevt något av det som den tidigare skribenten beskrev ang. skrik o panik o att stå i hettan o vänta på transferbussen o att barnen "släpas" hit o dit mellan stranden o hotellet.
Vi har rest utomlands 1-2 ggr per år de senaste sju åren (både charter o reguljärt så att säga) o inget av mina barn har någonsin skrikit eller gråtit vare sig på flyget eller i transferbussen.
Inte heller i väntan på bussen eller för att det har varit för varmt.
Inte heller har de skrikit när vi har varit på skidsemester i svenska fjällen o vi har åkt bil i fem timmar (längre än flygresan till Medelhavet) o det har varit 20 grader kallt i fjällen.
Om föräldrarna tar det lugnt så kan jag liksom inte se att barnen "släpas" någonstans. Mina barn har varit nöjda o glada vare sig vi har varit vid Medelhavet, i Stockholm, svenska fjällen eller i den mindre västmanländska ort där vi bor!
Jag håller även med dig ang. att hela familjens behov räknas - om jag o äldsta sonen blir glada o nöjda över en veckas sol- o badsemester så har jag gjort bedömningen att lillebror också är glad o nöjd, vilket han även har varit.
Båda mina barn minns de resor de har gjort sen 2-3-års åldern - men å andra sidan så förstår jag inte denna hysteri med att barnen måste minnas allt man gör?! För så som någon skrev så är det ju inte någon mening med att fira vare sig jul, födelsedagar eller gå till lekparken då innan tre års ålder om barnet ändå inte minns något - eller hur menar man??
Det gäller väl att njuta o ha det bra just då - o jag personligen anser att det mer än väl är semester även fast man reser med småbarn; för mig är det t.ex semester att slippa matlagning, tvätt, städning o regn o ytterkläder, o att kunna vara med barnen i värmen (vare sig det är 25 eller ´35 grader) o sola o bada o äta god mat o bara ha tid att umgås.