• Anonym (snälla hopp!)

Boende förälder vill flytta till annan ort och ex-et vägrar...

Hej.

Jag behöver rådfråga er som har lite kött på benen i frågan.

Jag är boende förälder och ex-et är med största sannolikhet en psykopat  som har avlägsnat mig från mitt sociala nätverk och menar på att han tänker hindra mig från att flytta från min nuvarande bostadsort.

Nu känner jag att jag inte orkar kämpa ensam utan min familj och vänner och vill flytta närmare dem för min och mitt barns skull. Jag har nyligen fått vetskap om att det kanske inte är säkert att det blir lyckat att gå vidare till tingsrätten med min problematik då de kanske inte godkänner en eventuell flytt även om det är sträcker sig inom samma stad.

Någon som kan bidrag med lite info i frågan? Jätte tacksam för all info jag kan få!

PS: Angående psykopatin, snälla häng inte upp er på det. Det har varit en lång process att komma fram till detta och jag är så tacksam över att ha ett namn på dilemmat!

• Svar på tråden Boende förälder vill flytta till annan ort och ex-et vägrar...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-27 07:45:59 följande:
    Jo jag ska flytta men han ska oxå flytta han ska flytta till Kävlinge.  Han bor i Lund. O jag i Helsingborg.
    han bor ju inte med barnet så du har ju inget med hans flytt att göra. den som ska godkännas är den som har barnen boende hos sig.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-07-27 07:35:59 följande:
    Men han bor inte i samma stad som mig o jag godkände inte det. Jag skrev inte på papper. Vi har en stor vådnadstvist.
    Ang detta, du behöver aldrig godkänna en VUXEN persons flytt. Eller rättare sagt du kan aldrig neka en vuxen person att flytta var den vill, men ett barn man har gemensam vårdnad om har båda föräldrarna rätten att säga nej. Då blir det en tvist som avgörs i domstol om det vill sig illa.
    Men eftersom du som sagt inte försvårar på något sätt så är det ingen fara för din del att skicka in adressändring fr barnet utan hans underskrift.
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-07-27 08:33:12 följande:
    Ang detta, du behöver aldrig godkänna en VUXEN persons flytt. Eller rättare sagt du kan aldrig neka en vuxen person att flytta var den vill, men ett barn man har gemensam vårdnad om har båda föräldrarna rätten att säga nej. Då blir det en tvist som avgörs i domstol om det vill sig illa.
    Men eftersom du som sagt inte försvårar på något sätt så är det ingen fara för din del att skicka in adressändring fr barnet utan hans underskrift.

Oki tack.
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-07-27 07:51:10 följande:
    Aha ok, ni bor inte på samma ort = det blir ingen skillnad i hans hämtningar/lämningar? Då riskerar du (antagligen) ingenting eftersom du inte försvårar hans umgänge. Om flytten till Kävlinge försvårar så är det hans problem eftersom han flyttar. I Kävlinge bor sambons mamma fö (Tror jag jag är lite senil på sånt där som ortsnamn, har bara varit där en gång än)

SupersurasunkSara skrev 2012-07-27 08:04:09 följande:
    Tror det faktiskt eg behövs en underskrift, men du kan skicka in flyttanmälan iaf, de tar kontakt med honom om det behövs och vägrar han kommer de antagligen bara att skita i det då du inte försvårar på något vis. Ev ringer de dig och då är det ju bara att du säger som det är, att han ändå inte träffar barnet hemma hos sig utan i Hbg, med stödperson.

Alltså ska barnet flytta så ska båda föräldrarna godkänna barnets flytt om det så är in i grannlägenheten barnet ska flytta. Godkänner inte ena föräldern flytten utan väljer att stämma på boende och vårdnad då har den som flyttat gjort fel vilket kan komma att straffa sig vid en dom i tr. Att sitta och säga att det blir nog bra ts är fel för det har du ingen aning om eller hur. Jag vet flera fall där mamman flyttat blev stämd och fick dom emot sig för de resonera som du! Så alltså ts du kan förlora vilket sensmoralen flesta gör om man läser domarna i sådana här mål men självklart gör du som du vill. Men jag fattar inte din start du bor i hbg ska flytta till Gbgq för att komma närmare din släkt? Jag bor i hbg så stort är det inte att du kan få stöd iallafall av släkt
  • Anonym (snälla hopp!)

Anonym:

Tråkigt med din burdusa attityd i dina svar. Gömmer du dig bakom din anonymitet för att kunna vara så otrevlig? Fegt är ordet!

SupersurasunkSara:

Tack för ditt svar. Vilket ----- system!

• Anonym
    Anonym (snälla hopp!) skrev 2012-07-27 21:15:09 följande:
    Anonym: Tråkigt med din burdusa attityd i dina svar. Gömmer du dig bakom din anonymitet för att kunna vara så otrevlig? Fegt är ordet! SupersurasunkSara: Tack för ditt svar. Vilket ----- system!

Det är okej att du tycker men nu är detta mitt jobb så jag vet vad jag talar om men väljer du att lyssna på dem som inte har koll är det självklart upp till dig men då lär du få ett rejält uppvaknande om pappan stämmer dig
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-07-27 14:52:35 följande:
    Alltså ska barnet flytta så ska båda föräldrarna godkänna barnets flytt om det så är in i grannlägenheten barnet ska flytta. Godkänner inte ena föräldern flytten utan väljer att stämma på boende och vårdnad då har den som flyttat gjort fel vilket kan komma att straffa sig vid en dom i tr. Att sitta och säga att det blir nog bra ts är fel för det har du ingen aning om eller hur. Jag vet flera fall där mamman flyttat blev stämd och fick dom emot sig för de resonera som du! Så alltså ts du kan förlora vilket sensmoralen flesta gör om man läser domarna i sådana här mål men självklart gör du som du vill. Men jag fattar inte din start du bor i hbg ska flytta till Gbgq för att komma närmare din släkt? Jag bor i hbg så stort är det inte att du kan få stöd iallafall av släkt
    Om en förälder stämmer för att den andra har flyttat med barnet utan att umgänget försämras/försvåras så KAN visserligen den flyttande föräldern straffas, mest troligt inte då detta ses som fjanterier av den stämmande föräldern. Som jag skrev så kan man skicka in en ounderskriven flyttanmälan, då är det folkbokföringens sak att skicka den till den andra föräldern och/eller fråga varför den inte är underskriven.
    Jag ringde då jag ville flytta 25 mil, gemensam vårdnad, pappan hade inte ens en helg i månaden = jag kunde lugnt flytta och riskerade inget alls mer än ev stämning som inte skulle leda någonstans.
    Varför vågar du inte svara utan att vara anonym när du nu anser att du har rätt?
  • Anonym (snälla hopp!)
    Anonym skrev 2012-07-27 22:07:25 följande:
    Det är okej att du tycker men nu är detta mitt jobb så jag vet vad jag talar om men väljer du att lyssna på dem som inte har koll är det självklart upp till dig men då lär du få ett rejält uppvaknande om pappan stämmer dig
    Det är skillnad mellan att bidra med sina kunskaper i en fråga och mellan att vara burdus. Jag talar om din attityd inte innehållet i det du säger!
  • Anonym (snälla hopp!)

Sen verkar det som att ni har blandat ihop mig TS med en annan anonym som passade på att lägga fram sitt fall i min tråd. Jag är "Anonym (snälla hopp!)" inte endast "Anonym" som skrev från inlägg #9-#23.

• Anonym

Vi vet men vi väljer att svara på andras frågor och funderingar med i din tråd ts. Det är inte emot reglerna! Sen ärdwt bara du som lägger in attityd när du läser det finns en med kunskap i denna tråd som väldigt enkelt förklarat för dig vad som gäller.

SupersurasunkSara skrev 2012-07-27 22:07:38 följande:
    Om en förälder stämmer för att den andra har flyttat med barnet utan att umgänget försämras/försvåras så KAN visserligen den flyttande föräldern straffas, mest troligt inte då detta ses som fjanterier av den stämmande föräldern. Som jag skrev så kan man skicka in en ounderskriven flyttanmälan, då är det folkbokföringens sak att skicka den till den andra föräldern och/eller fråga varför den inte är underskriven. Jag ringde då jag ville flytta 25 mil, gemensam vårdnad, pappan hade inte ens en helg i månaden = jag kunde lugnt flytta och riskerade inget alls mer än ev stämning som inte skulle leda någonstans. Varför vågar du inte svara utan att vara anonym när du nu anser att du har rätt?

Att folkbokföringen skriver ett barn på en adress har inget med vårdnad och boende frågor att göra, som lagen är byggd vid gv kan man oavsett kön förlora vårdnad och boende om man bryter och det måste ts vara beredd på om du sen anser det är fjant får stå för dig för då skall du kanske inte svara för då blir det inte korrekt om du inte ger hela bilden. Anledningen till att man svara anonymt vet du är helt or och helt emot regler på dl att fråga så du har sjunkigt helt i mina ögon.
  • Anonym (snälla hopp!)
    Anonym skrev 2012-07-28 05:21:26 följande:
    Vi vet men vi väljer att svara på andras frågor och funderingar med i din tråd ts. Det är inte emot reglerna! Sen ärdwt bara du som lägger in attityd när du läser det finns en med kunskap i denna tråd som väldigt enkelt förklarat för dig vad som gäller. 
    "Men jag fattar inte din start du bor i hbg ska flytta till Gbgq för att komma närmare din släkt? Jag bor i hbg så stort är det inte att du kan få stöd iallafall av släkt"

Det var detta jag svarade på! Du blandade ihop oss där...

Sen så är det knappast jag som lägger in det där med din attityd. Läs igenom dina inlägg och förställ dig att de är riktade mot dig, när du försöker få svar på något? Ska man använda sig av en översittarstil för att man besitter viss kunskap så kan man bespara sig energin att dela med sig av den!

Du försöker inte heller få en helhetsbild på hela situationen utan pekar ut viss bestämmelse på hur det är trotts att mig veterligen så ser man till helhetssituationen och hur den nekande förälder burit sig åt i olika situationer och vad det har för följder på de inblandade (barnen och den andra föräldern). Detta kan alltså spela sin roll i tingsrätten som jag har förstått det. Men det känns bara olustigt att diskutera med dig och fösöka veta mera. Jag undrar hur mycket erfarenheter du har i din bransch egentligen? Och på vilket sätt är du insatt?
  • Anonym

Ja du ts kontakta ett ombud får du se att du får samma svar som du fått här!

Svar på tråden Boende förälder vill flytta till annan ort och ex-et vägrar...