• Vanilla ice queen

Kan du dricka kaffe på kvällen utan att få svårt att somna

Som rubriken lyder så undrar jag om du kan dricka kaffe  (menar då givetvis inte koffeinfritt) på kvällen utan att få svårigheter att sova?

Screw you guys i'm going home!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du dricka kaffe på kvällen utan att få svårt att somna
  • listo

Om jag dricker kaffe just innan jag ska i säng (med "just innan" menar jag <1 timme innan) så har jag inga problem att somna. Dricker jag däremot kaffe ca 3 timmar innan, så blir det svårare att somna. Jag antar att jag är lite långsam på att få ut effekten av koffeinet *S*
    Te har däremot inte samma effekt på mig, det kan jag dricka när som helst utan att det påverkar sömnen.

• Gretella

Absolut. Det sista jag dricker på kvällen är kaffe och det första som dricks när jag vaknar är kaffe.

• MeAngeleyes

Jag kan inte dricka bryggkaffe på kvällen för då somnar jag inte men kokkaffe går bra, har alltid varit så ända sen jag började dricka kaffe!

• Khaleesi
    alice skrev 2012-07-27 00:44:19 följande:
    Det är oftast "åldersrelaterat".

Är man något till åren kommen brukar man inte reagera med insomningssvårigheter på kaffedrickande.
    Det är t o m så att till äldre äldre ger man en liten kopp kaffe på kvällen. Detta för att de somnar lättare
    då.   
    Och jag som trodde att det var tvärtom! Jag (nu 38) har aldrig haft problem med att sova efter att jag druckit kaffe. Däremot kan varken min mamma eller hennes kusin dricka kaffe på kvällen, för då kan de inte sova. Så jag har liksom gått och väntat på att det ska slå till hos mig ocskå, men den enda effekten kaffe har på mig är att jag blir mer kissnödig.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Filuren83
    Themis skrev 2012-07-27 08:46:59 följande:
    Faktum är att enligt en artikel jag läste för flera år sen så är det fler kvinnor som blir trötta av sitt dagliga kaffe än pigga eftersom man bygger tolerans för koffein oerhört snabbt. Så vi borde egentligen inte dricka det alls. Åtminstone inte i syfte att bli pigga. På samma sätt som med nikotin så tror de flesta bara att de blir pigga när de får i sig kaffe/nikotin, medan man i själva verket bara kravlar sig upp från abstinens till den vaken-nivå som en icke-brukare har normalt. På män däremot skulle kaffe i högre grad verka faktiskt uppiggande, enligt den artikeln. Jag håller mig till en kopp kaffe om dagen, för säkerhets skull. Och jag har inte märkt att de som häver två kannor om dagen skulle vara mer effektiva än jag, snarare tvärtom.
    För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.

Jag läste någon artikel som menade att man inte blir effektivare av kaffe jämfört med andra men däremot jämfört med sig själv om man är van vid att dricka det.
  • Ruggugglan

Det beror på. Dricker jag en kopp så märker jag ingen skillnad. Men blir det fler än så får jag problem att somna. Men jag har alltid varit lättpåverkad av koffein.

• cherrycupecake83

Nej jag är nog lite överkänslig för koffein. Får lätt hjärtklappning. Dricker jag kaffe efter klockan 18:00 så vet jag att jag inte kan sova först förrän vid efter midnatt.

• Meowth

Bevisligen eftersom jag tom lyckats somna med en halv kopp i handen. Vaknade lagom blöt i famnen närmare morgonkvisten.

It takes backbone to lead the life you want
  • Khaleesi
    Meowth skrev 2012-07-27 11:25:17 följande:
    Bevisligen eftersom jag tom lyckats somna med en halv kopp i handen. Vaknade lagom blöt i famnen närmare morgonkvisten.
    Oj! Hur kom det sig att du var så totalt slutkörd?
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Pastell

Jag blir snarare trött av kaffe faktiskt. Obestämd

• Kattdamen

Nej, det kan jag inte.

En kopp te, tack.
  • Meowth
    Khaleesi skrev 2012-07-27 11:31:38 följande:
    Oj! Hur kom det sig att du var så totalt slutkörd?
    Jag får perioder då jag knappt sover + vattkoppor som avlöst varandra.
    Det tog knäcken på mig  
    It takes backbone to lead the life you want
  • Ruggugglan

Jag tror att koffein funkar som mkt annat. Kroppen vänjer sig till slut vid koffeinet och då funkar det inte uppiggande.

Svar på tråden Kan du dricka kaffe på kvällen utan att få svårt att somna