• Mellanmjölkens land

Frukost hemma innan förskolan?

När jag går upp på morgonen måste jag ha frukost direkt. Vaknar inte riktigt förrän jag ätit och är jag fysiskt aktiv före frukost blir jag ofta illamående.

Min sambo är tvärt om. Han behöver sin morgondusch men frukosten hoppar han ofta över.

Dottern verkar vara nån blandning. Hon äter helst direkt på morgonen (även om hon precis har ammat) men klarar sig även ett tag.

Om ett par veckor börjar hon förskola. Tanken är att börja 07:30 och frukost där är vid 8:00. Vi kommer gå upp 06:00-06:30 och jag kommer definitivt äta frukost För närvarande äter vi samma sak, dvs sockerfria flingor och mjölk. Välling är ingen favorit.

Skulle ni ge frukost? Eller är det bättre att låta henne sova lite längre?

• Svar på tråden Frukost hemma innan förskolan?
  • Gladskit

Jag behöver också något i magen på morgonen. Men eftersom sonen äter frukost på förskolan 9 dagar av 10 kan jag ju inte dra duka upp en massa här hemma och äta själv, när inte han ska äta. Så jag brukar ta en proteindrink innan vi går, sen fyller jag på med en smörgås senare på jobbet.
    Vi är morgonpigga, går upp vid 06:15 och gör oss i ordning. Lämnar på förskolan vid 06:50-07:00 och så äter barnen där vid 07:15.

Jag tycker det beror dels på sömnen, är det bra om hon sover lite längre eller pallar hon att bli väckt?
    Och sen om du ger henne lite frukost hemma, äter hon på dagis ändå? Eller blir det halvdant på båda ställena så att säga, så att hon blir hungrig snabbt igen sen?
    Att gå upp vid 06:30 och inte äta förrän vid 8 känns lite långt, så något litet borde hon få i alla fall.

• Your Mama Bear

Prova er fram! Det finns ju inte heller något som säger att ni måste göra exakt likadant varje dag, tänker jag. Vissa morgnar behöver hon kanske sova ut och andra stiger hon upp tidigare och behöver frukost.

• Your Mama Bear

Om hon ammar på morgonen är hon ju inte tom i magen. Jag märker att min son gärna väntar en stund med frukost och det kan nog bero på att han nästan alltid börjar dagen med att tutta.

• FrkJenny

Jag skulle gett något litet. Och haft dialog med förskolan och justerat tiden/mängden efter hur det fungerar för henne där.

Det är svårt att tillgodose de barn som äter tidig frukost hemma och inte är hungriga till förskolans frukost. Även om vi stöttar upp med frukt på förmiddagen så är det långt till lunch om hungern infaller tidigt.

• Mellanmjölkens land
    FrkJenny skrev 2012-07-29 13:50:09 följande:
    Jag skulle gett något litet. Och haft dialog med förskolan och justerat tiden/mängden efter hur det fungerar för henne där.

Det är svårt att tillgodose de barn som äter tidig frukost hemma och inte är hungriga till förskolans frukost. Även om vi stöttar upp med frukt på förmiddagen så är det långt till lunch om hungern infaller tidigt.
    Får göra det. Vi hade tänkt försöka få in rutinerna lite nu medan det fortfarande är semester och då är det ju bra om man har nån fundering om hur man ska göra

Nu ser det ut så här:

Frukost när hon vaknar (06:30-8:00)
    ca 9:30 är det mellanmål (smoothie, ett par smörgåsrån, en macka eller liknande). Gick hon upp väldigt tidigt blir mellanmålet tidigare
    Lunch 11-12:30 beroende på hur dagen ser ut och hur pigg hon är. Det har successivt blivit tidigare och ligger just nu på ca 11:30 även om det blir senare vissa dagar.
  • Bite me

När mina barn har fått börja kl 6.30 har de fått äta något litet hemma innan, eftersom är frukost på förskolan är kl 8. Dom kan ha fått tex kex med smör och ost, eller en lite yoghurt eller någon frukt, för storätare har de ju inte direkt vart vid kl 05.45 på morgonen.

Your inner knowing is your only true compass
  • Höstbebis2010

De få gånger sonen börjat tidigt på förskolan och är där över frukosten så har han ändå fått en tallrik gröt hemma och sen fått med sig frukost ändå, så äter han så mycket han vill där.

• cosinus

Mina barn har bara ätit hemma så länge de ätit välling. Sen har de ätit frukost på dagis.

Men de behöver inte frukost direkt. På helgerna kan de vara vakna 2 timmar innan de kommer på att de ska äta.

Jag hade provat låta henne sova, märker du att hon är hungrig låt henne få en banan eller så i vagnen på vägen till dagis.

• Mellanmjölkens land

Vi har löst det så att jag går upp senast ca 6:20. Är dottern vaken när jag går upp får hon lite frukost med mig, annars väcker vi henne vid 6:40 och då finns det ingen tid för frukost

• miss mli

Sonen åt alltid lite välling innan dagis, så att han inte skulle åka iväg med helt tom mage. Sen åt han frukost där när han kom dit. Nu skriver du ju iofs att ditt barn inte gillar välling så då har jag nog inget råd att ge. Det var väldigt smidigt för oss iaf :)

Svar på tråden Frukost hemma innan förskolan?