Medusan skrev 2012-07-29 15:11:00 följande:
Min 5-åring har fått morepa-junior under en lång tid. Vi har märkt skillnad åt det positiva hållet. Det är väldigt dyrt dock och han har bara fått en om dagen istället för 2 pga det och jag letar just nu efter ett billigare alternativ som kan fylla en liknande funktion. Kanske kan Little Ms Chatterbox tipsa mig

Jag ska ärligt erkänna att jag inte har räknat på vilka som är billigast per dagsdos mellan de olika sorterna men jag vet att det är billigast att beställa över nätet än hälsokostbutikerna på stan´. Det finns billigare alternativ, men då är det lite olika sammansättningar mellan oljorna. Och om man även tänker i aspekterna var fisken är fiskad nånstans, hur processsen går till att utvinna Omegan. Om det är ett hållbart och ekologiskt företag. En del produkter är väldigt svåra att få reda på hur de gör och att spåra fisken. Det är enkelt men tex PlusEPA mini, Eye Q och Eskimo kids. Det är därför som jag föredrar de produkterna.
Om man väljer tex Eye Q så neutrala kapslar billigare än Tuggisar och flytande är ännu dyrare. Det har med tillverkningskostnad och att flytande Omega utsätts syrets skadliga påverkan så fort man öppnat flaskan. Syret gör att Omegan oxiderar (härsknar). Oxidationen hämmas lite genom att tillsätta vitamin E, det finns naturligt i rapsolja.
Rapsolja är också rik på Omega-3, och valnötter. (Jag har för mig att du är vegetarian, stämmer det?) Annars är ju makrill, sill och lax bra Omega-3rika fisksorter.
Rekommendationerna för att få i sig Omega så det ska räcka för en normalpersons dagsbehov så ska man äta fet fisk 2-3 ggr/v. Men om behovet är större så behöver man ju kanske äta det dubbla med fisk. Äter man inte fisk så får man nog lite svårare att tillfredsställa behovet. Valnötter tror jag räcker med 1-2 msk/dag för att få Omega-3.
Sen är ju ett annat alternativ, om man skriver/ringer till tillverkaren/distributören och frågar om de kan sponsra er.
Vad är de viktigaste för er att få effekt hos er son? Sömnen, humöret, koncentrationen eller aggressioner?
Det är lättare att veta vad man ska rekommendera om man vet vad föreffekt ni vill ha.