• Anonym (lämnad mamma)

Ska jag acceptera att pappan skriver barnen hos sig?

Jag och min före detta sambo har två barn. Han gjorde slut med mig och har nyligen flyttat till en ny lägenhet. 
    Vår överenskommelse är att vi ska ha barnen lika mycket och fortsätta ha delad vårdnad, ingen betalar underhåll till den andra. Ingen av oss kommer heller vara berättigad till bostadsbidrag och vi delar på barnbidragen.

När jag i veckan lämnade barnen hos mitt ex såg jag att en kallelse från VC ang ett av barnet hade kommit hem till honom. Han medgav då att han gjort adressändring även på barnen när han beställde eftersändning.
    Enl exet skedde detta mer eller mindre av misstag då barnens personuppgifter fylldes i med "autofill" då han gjort adressändring åt hela familjen tidigare. Jag vet inte hur mycket jag tror på det, å andra sidan kan jag inte tro att han varit medvetet beräknande då han inte verkar veta något om familjerätt, underhåll och såna saker.

Vi har lyckats lösa separationen utan bittra strider och jag vill förstås för barnens skull att det ska fortsätta vara så.

Samtidigt känns det för mig alltför magstarkt att han lämnar mig, bryter upp familjen, själv blir boendeförälder och gör mig till umgängesförälder. 

Hur skulle ni tänka i min situation?

• Svar på tråden Ska jag acceptera att pappan skriver barnen hos sig?
  • Tonårsmorsan
    h8him skrev 2012-07-29 17:48:14 följande:
    Ts, har man  växelvis boende så räknas båda som boendeföräldrar även om barnen självklart bara kan ha en mantalsskrivningsadress.

Bor du kvar i gamla gemensamma bostaden?
    Nej, nej, nej. Det är helt fel. En person kan bara vara skriven på ETT ställe. Det gäller även barn med växelvis boende. Det kan spela STOR roll i framtiden.
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Tonårsmorsan

Varning Det kan spel STOR roll var barnet är folkbokfört. Det har betydelse för vilken skola barnet blir placerat på (Vill ni välja skola måste båda vara eniga). Det har betydelse för vart viktig post skickas och det kan ha STOR betydelse om någon av er kommer att flytta i framtiden. Den som har barnet folkbokfört hos sig är kort sagt "huvudförälder" även om barnet bor lika mycket hos bägge. Skatteverket har helt klart gjort fel om de inte underrättat dig om ändringen. Jag tycker absolut inte att du ska gå med på den.

• mpermper

H8him har rätt tonårsmorsan. Jag vet inte hur du läste, men hon skrev att vid växelvis boende räknas båda föräldrarna boendeföräldrar - helt korrekt - inget underhåll utgår till någon part.

hon skrev också att barmen givetvis bara kan ha en mantalsskrivningsadress - precis som du också påtalar, att man bara kan vara skriven på ett ställe....

• GeRDiS

Har inte läst hela tråden, men tycker det är konstigt att han kan flytta adressen utan ditt medgivande, när ja flyttade var barnets pappa tvungen att skriva under och godkänna att jag flyttade vår dotters adress, då hade vi gemensam vårdnad,

• Anonym (Love)
    Tonårsmorsan skrev 2012-07-31 11:51:46 följande:
    Nej, nej, nej. Det är helt fel. En person kan bara vara skriven på ETT ställe. Det gäller även barn med växelvis boende. Det kan spela STOR roll i framtiden.
    Hur läser du egentligen?
  • Tonårsmorsan
    Anonym (Love) skrev 2012-07-31 13:51:02 följande:
    Hur läser du egentligen?
    Vad menar du? Ett barn kan bara vara folkbokfört på ett ställe även om barnet bor växelvis. Den förälder som har barnen folkbokförda hos sig kallas boförälder, den andre kallas umgängesförälder oavsett om barnet bor lika mycket hos bägge.
  • Tonårsmorsan
    mpermper skrev 2012-07-31 13:40:20 följande:
    H8him har rätt tonårsmorsan. Jag vet inte hur du läste, men hon skrev att vid växelvis boende räknas båda föräldrarna boendeföräldrar - helt korrekt - inget underhåll utgår till någon part.

hon skrev också att barmen givetvis bara kan ha en mantalsskrivningsadress - precis som du också påtalar, att man bara kan vara skriven på ett ställe....
    Nej, nej, nej. Oavsett hur mycket barnet bor hos någon av föräldrarna så anses den förälder som har barnen folkbokförda hos sig vara boförälder, den andre föräldern är umgängesförälder. Så är begreppen när man pratar med myndigheter.

Det är inte alla myndigheter som kommer att skicka brev osv till bägge föräldrarna utan boföräldern anses vara huvudförälder och den som får all information. Kallelser från tex VC kommer att gå till pappan inte till ts precis som ts redan märkt osv. OM de i framtiden blir oense om tex skolval så kommer det att spela stor roll vem av föräldrarna som har folkbokföringen.
  • h8him
    Tonårsmorsan skrev 2012-08-10 12:31:22 följande:
    Vad menar du? Ett barn kan bara vara folkbokfört på ett ställe även om barnet bor växelvis. Den förälder som har barnen folkbokförda hos sig kallas boförälder, den andre kallas umgängesförälder oavsett om barnet bor lika mycket hos bägge.
    Precis som jag skrev alltså men begreppen boende- och umgängesförälder används inte vid växelvis boende.
  • pigglo

En tanke, vet inte om det redan kommit upp för jag har inte läst alla sidor.

Men om det skulle vara så att han adressändrat hela familjen vid tidigare tillfälle och därför hoppade barnen med automatiskt när han skulle adressändra. Bode inte då även TS hoppat med automatiskt också?

• Anonym (lämnad mamma)

Uppdaterar - brevbäraren har eftersänt både min och barnens post till den nya adressen. Enligt exet har han inte adressändrat mig, utan detta är ett rent misstag.
    Jag ringde skatteverket som inte hade fått in flyttanmälan från exet än. Troligen har han inte kommit sig för att skicka in den.  Alla är alltså folkbokförda på den gamla adressen fortfarande. Jag fortsätter avvakta.

• YummyMami
    Anonym (lämnad mamma) skrev 2012-08-10 14:21:30 följande:
    Uppdaterar - brevbäraren har eftersänt både min och barnens post till den nya adressen. Enligt exet har han inte adressändrat mig, utan detta är ett rent misstag.

Jag ringde skatteverket som inte hade fått in flyttanmälan från exet än. Troligen har han inte kommit sig för att skicka in den.  Alla är alltså folkbokförda på den gamla adressen fortfarande. Jag fortsätter avvakta.

Det är knappast brevbärarens ide och påhitt att eftersända. Så jag undrar.
    Veckans vägning var UNDERBAR! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • TvåTrollungar
    Anonym (lämnad mamma) skrev 2012-08-10 14:21:30 följande:
    Om han gjord det via internet har han nog inte läst igenom vad han klickat i, (vi har också haft problem med adressändring på nätet). Det blir automatiskt om man inte tittar ordentligt vad man gör att man flyttar på samtliga i hushållet, när vi har flyttat hela familjen och ändrat på nätet har vi bara använt en av våra e-legetimationer och den andra har inte skrivit på något eftersom adressändringen antar att den som ej uppvisar e-legg godkänner flytten i och med att den själv flyttar med.

Så antagligen har han gjort fel och nu kommer alla ni bli skrivna i hans nya lägenhet (men det tar ett tag att registrera) så du måste ringa dit och "häva"er flytt annars måste ni adressändra igen (eller du måste ändra tillbaka och då står barnen redan skrivna på hans nya ställe och då behöver ni helt plötsligt hans underskrivft för att flytta barnen)
  • feelings
    En enkel fråga !

HUR kunde adressen bytas OM du inte skrivit under barnets flyttanmälan?
    Jag tror att vi väntar en flicka till ... Rätt bestämd på den punkten!
  • TvåTrollungar
    feelings skrev 2012-08-10 21:05:30 följande:
    En enkel fråga !

HUR kunde adressen bytas OM du inte skrivit under barnets flyttanmälan?
    om man flyttar hela familjen behövs inte det, då räcker en e-legetimation för att ändra adressen. Han har onekligen råkat flytta adress på samtliga.
  • feelings
    TvåTrollungar skrev 2012-08-10 21:26:20 följande:
    om man flyttar hela familjen behövs inte det, då räcker en e-legetimation för att ändra adressen. Han har onekligen råkat flytta adress på samtliga.
    a okej .. men då är det lätt oxå att rättta till misstaget ju ..
    Jag tror att vi väntar en flicka till ... Rätt bestämd på den punkten!
  • Anonym (lämnad mamma)
    TvåTrollungar skrev 2012-08-10 21:02:44 följande:
    Om han gjord det via internet har han nog inte läst igenom vad han klickat i, (vi har också haft problem med adressändring på nätet). Det blir automatiskt om man inte tittar ordentligt vad man gör att man flyttar på samtliga i hushållet, när vi har flyttat hela familjen och ändrat på nätet har vi bara använt en av våra e-legetimationer och den andra har inte skrivit på något eftersom adressändringen antar att den som ej uppvisar e-legg godkänner flytten i och med att den själv flyttar med.

Så antagligen har han gjort fel och nu kommer alla ni bli skrivna i hans nya lägenhet (men det tar ett tag att registrera) så du måste ringa dit och "häva"er flytt annars måste ni adressändra igen (eller du måste ändra tillbaka och då står barnen redan skrivna på hans nya ställe och då behöver ni helt plötsligt hans underskrivft för att flytta barnen)
    Intressant. Jag ringde ju till skatteverket idag och de hade inte fått in någon flyttningsanmälan alls. Men jag ska kanske försöka ringa adressändring själv i nästa vecka.

Angående vad som är brevbärarens idé kan jag säga att jag har själv jobbat som brevbärare som sommarjobb och det var lätt hänt att man eftersände posten för alla med samma efternamn fastän det bara är anmält för vissa förnamn. Innan man har varit med om sin första utskällning för detta är man inte så uppmärksam, antar jag.
  • Tonårsmorsan
    h8him skrev 2012-08-10 12:40:50 följande:
    Precis som jag skrev alltså men begreppen boende- och umgängesförälder används inte vid växelvis boende.
    Men hjälp vad pinsamt att du med flera fortsätter att upprepa saker som är helt åt h-vete fel!

Nej, nej och åter nej! Den förälder som inte har barnen boende hos sig klassas i juridisk mening och av myndigheter som umgängesförälder oavsett hur mycket barnet bor var!

www.sosjuristerna.se/Umg.htm

... och snälla du kolla upp fakta innan du sprider mer felaktigheter.
Svar på tråden Ska jag acceptera att pappan skriver barnen hos sig?