Inlägg från: Tonårsmorsan |Visa alla inlägg
  • Tonårsmorsan

Ska jag acceptera att pappan skriver barnen hos sig?

h8him skrev 2012-07-29 17:48:14 följande:
    Ts, har man  växelvis boende så räknas båda som boendeföräldrar även om barnen självklart bara kan ha en mantalsskrivningsadress.

Bor du kvar i gamla gemensamma bostaden?
    Nej, nej, nej. Det är helt fel. En person kan bara vara skriven på ETT ställe. Det gäller även barn med växelvis boende. Det kan spela STOR roll i framtiden.
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Tonårsmorsan

Varning Det kan spel STOR roll var barnet är folkbokfört. Det har betydelse för vilken skola barnet blir placerat på (Vill ni välja skola måste båda vara eniga). Det har betydelse för vart viktig post skickas och det kan ha STOR betydelse om någon av er kommer att flytta i framtiden. Den som har barnet folkbokfört hos sig är kort sagt "huvudförälder" även om barnet bor lika mycket hos bägge. Skatteverket har helt klart gjort fel om de inte underrättat dig om ändringen. Jag tycker absolut inte att du ska gå med på den.

• Tonårsmorsan
    Anonym (Love) skrev 2012-07-31 13:51:02 följande:
    Hur läser du egentligen?
    Vad menar du? Ett barn kan bara vara folkbokfört på ett ställe även om barnet bor växelvis. Den förälder som har barnen folkbokförda hos sig kallas boförälder, den andre kallas umgängesförälder oavsett om barnet bor lika mycket hos bägge.
  • Tonårsmorsan
    mpermper skrev 2012-07-31 13:40:20 följande:
    H8him har rätt tonårsmorsan. Jag vet inte hur du läste, men hon skrev att vid växelvis boende räknas båda föräldrarna boendeföräldrar - helt korrekt - inget underhåll utgår till någon part.

hon skrev också att barmen givetvis bara kan ha en mantalsskrivningsadress - precis som du också påtalar, att man bara kan vara skriven på ett ställe....
    Nej, nej, nej. Oavsett hur mycket barnet bor hos någon av föräldrarna så anses den förälder som har barnen folkbokförda hos sig vara boförälder, den andre föräldern är umgängesförälder. Så är begreppen när man pratar med myndigheter.

Det är inte alla myndigheter som kommer att skicka brev osv till bägge föräldrarna utan boföräldern anses vara huvudförälder och den som får all information. Kallelser från tex VC kommer att gå till pappan inte till ts precis som ts redan märkt osv. OM de i framtiden blir oense om tex skolval så kommer det att spela stor roll vem av föräldrarna som har folkbokföringen.
  • Tonårsmorsan
    h8him skrev 2012-08-10 12:40:50 följande:
    Precis som jag skrev alltså men begreppen boende- och umgängesförälder används inte vid växelvis boende.
    Men hjälp vad pinsamt att du med flera fortsätter att upprepa saker som är helt åt h-vete fel!

Nej, nej och åter nej! Den förälder som inte har barnen boende hos sig klassas i juridisk mening och av myndigheter som umgängesförälder oavsett hur mycket barnet bor var!

www.sosjuristerna.se/Umg.htm

... och snälla du kolla upp fakta innan du sprider mer felaktigheter.
Svar på tråden Ska jag acceptera att pappan skriver barnen hos sig?