• johnjohn

skadar lite smisk?

pratade för ett tag sedan med en tjej född 92 men även pratat med lite andra tjejer som varit födda mitten av 80talet  där alla dessa tjejer fått smisk under uppväxten.  samtliga tycker det varit bra och att de inte tagit skada av det och vissa tycker tom att det är okej att ge barn lite smisk.

känns lite mer som att det är lite mer accepterat bland yngre människor att ge lite smik, vad tycker ni,

är det någon av er som fått smisk under uppväxten hur ser ni på de, bra eller dåligt ?
    någon här som kanske gett smisk? 

• Svar på tråden skadar lite smisk?
  • RosaBabyfilt

Jag har också erfarenheten av att många vuxna säger att de fick smisk som barn (vissa har till och med fått betydligt mer än "bara" smisk) men anser ändå att de antingen har "förtjänat det" eller "inte tagit skada av det idag". Tyvärr tar det mer skada psykiskt än folk tror, och bara för att några anser att de inte tagit skada av det betyder det inte att majoriteten som blivit utsatta för barnaga inte har tagit skada av det. Mina båda föräldrar har tagit skada av det, medan min man inte har tagit skada av det (enligt honom). Allting är upp till personen själv, och överlag skadar barnaga mer än föräldrar och barn ibland förstår.

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • politikern

Fattar inte hur någon kan tycka det är ok att slå en person som är i så kraftig beroendeställning och underläge som ett barn är. De är ju hel t försvarslösa!!

• Tygtiiger

Vet du vad ts? Det finns nätforum för folk som gillar BDSM. Det finns GOTT om välskriven porr på nätet (gratis!) som handlar om smisk, både i hetero- och homosexuella relationer. Varför inte surfa runt efter det istället för att fiska efter taffliga spankingberättelser på ett föräldraforum?

För smisk i en relation mellan två vuxna som båda samtycker till det som sker är säkert bra, men när en vuxen smiskar ett barn i uppfostringssyfte är det bara dåligt. På alla sätt.    

Krupke, we've got problems of our own!
  • Simon 681

Ja, det finns rätt klara rön om att det är skadligt. Hursomhelst så blir även de allra flesta smiskade barn normala. Länken mellan våld, även smisk några gånger i veckan och socialt beteende senare i livet är ungefär lika klar som mellar rökning och cancer.

Rekomenderar denna video:

">

• eber4

Ha ha. Ännu ett försök att skapa sig b runktråd. Lite väl genomskinligt den här gången TS

• korfu08

Har aldrig fått smisk och skulle aldrig komma på tanken att ge mitt barn smisk är helt emot aga, barn är försvarslösa och tror verkligen inte att de blir bättre uppfostrade för det tvärtom tror jag alla tar skada av det, även om man inte tycker det.

• Det är bara jag

Jag fick smisk ibland på rumpan när jag var riktigt, riktigt olydig och det var ett sätt att markera att "nu är det nog!". Jag har absolut inte tagit skada av det. Det är skillnad på smisk och misshandel!

• Meghan
    Det är bara jag skrev 2013-08-21 15:01:14 följande:
    Jag fick smisk ibland på rumpan när jag var riktigt, riktigt olydig och det var ett sätt att markera att "nu är det nog!". Jag har absolut inte tagit skada av det. Det är skillnad på smisk och misshandel!
    Intressant, kan du utveckla din teori angående att det är skillnad på smisk och misshandel?!

Hur hårt får man smiska någon innan det blir misshandel, och vem avgör det; du som smiskar eller den som blir smiskad???
    Dessutom, bara för att du inte känner att du tog skada, hur kan du avgöra att den du slår inte tar skada??

För mig är det ALDRIG ok att slå eller misshandla ett barn och det är precis vad smisk är enligt min mening!!
    Det finns väldigt många andra fungerande sätt som är humana att markera att "nu är det nog" ........

• Hämliga polisen

Jag är polis. Där står i lagen att man inte får smiska barn. Jag gör det inte. Jag tänkter inte anmäla er som gör det. Jag vet att vissa gör det. Men jag kan ta er om vi får en anmälan hoss polisen. Det är bara bra om ni INTE gör det. En utskällning kan jag säga att det får man . Det brosar på vad ni säger. Man får inte svära åt barnet. Då lär barnet sig att svära. Tex om barnet ritar på väggen. Då kan man säga NEJ med en arg,bestämd och hög röst. Sen kan man be barnet att gå upp på sitt rum. Sen är det ok att ge den utegångsförbud eller lekförbud. Jag tycker att minst i 2 väcker kan man ge barnet förbudet. Det är olika med olika föräldrar.

Detta är bara ett tips för föräldrar som undrar.

• Hero77

Men smisk behöver väl inte jämföras med barnaga? Man daskar dem lite i stjärten, du slår dem ju inte gula och blå.

• Nomanisanisland

Smisk mot barn är en form av barnmisshandel och kränkning av barn och är man vuxen och att ha barn är man också vuxen nog att begripa att set inte finns någon ursäkt för någotdera.

Hero77 skrev 2014-10-31 14:56:50 följande:

Men smisk behöver väl inte jämföras med barnaga? Man daskar dem lite i stjärten, du slår dem ju inte gula och blå.

• Nomanisanisland

Enda skillnaden är att all misshandel inte är smisk, men allt smisk av barn ör misshandel.

Det är bara jag skrev 2013-08-21 15:01:14 följande:

Svar på tråden skadar lite smisk?