• Liljekonvaljen

Vad tycker ni om namnet Noah?

Vi tar en omröstning med pojknamn också... I dagsläge är Noah det enda pojknamnet jag kommer på till tredje barnet. Men helt säker är jag ändå inte...

Vad tycker ni?

Har ni förslag på andra fina namn? Inte för ovanliga och konstiga utan ganska vanliga men ändå fina.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Noah?
  • systeryster3

Tycker det är ett jättefint namn, och ett jag själv försöker få med sambon på.

Själv tycker jag att folk är löjliga som ska tycka illa om stavningen med H endast för att de TROR att man vill ha ett häftigt namn eller whatever. Jag väljer det för jag tycker det är fint! Valde ni era barns namn för att vara häftiga eller valde ni något vanligt bara för att inte vara häftiga och sticka ut (som det verkar vara att ni tror att Noah gör)?
    Tycker Noah med H är betydligt finare än utan, då man försöker försvenska något som inte behövs försvenskas.

• Lapsang

Liljekonvaljen: nej det vet jag inte, jag har inte sett ngn officiell statistik på det.. Att ni är utbildade och har valt dessa namn är ju iofs inget som falsifierar hypotesen då den inte är att BARA outbildade väljer dessa namn. Jag känner också flera högutbildade som valt sådana namn, även med "egen" stavning. Vill påpeka också att jag tycker det är fina namn!

• Lapsang

MoaElis: jo visst och jag tycker man ska välja det namn man tycker är fint. Försökte bara förklara vad jag uppfattat att fördomarna handlar om, eftersom ngn undrade.

Men lite intressant är det ju att vi bara anammar namn från högstatusländer och sällan döper våra svenska barn till Abdullah, Svetlana eller Jukka-Pekka..

• Khaleesi

Sen tycker jag att det blir skillnad på uttalet om man lägger på ett H i det här fallet.

Noa = uttalas som det stavas, helt OK.
    Noah = får engelskt uttal "Nöoah", och det känns så fel.

Ungefär som att döpa sin helsvenska unge till [majkel] istället för [mikael]

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Mammatillnoah

Tycker Noah är fint min son heter nämligen precis detta ;)) men jag har i land fått frågan om Noah är en kille eller tjej eftersom namnet kan finnas på båda könen skillnaden är att noa och Noah är till killar och noa är endast till flicka!

• DenNamnbitne

Närmast min åsikt var jättefult, tyvärr. Namnet känns som ett internationellt modenamn, sammankopplat med amerikansk "kultur"-export. Har man anknytning till engelskspråkigt land blir det lite annorlunda. Om man gillar namnet ur biblisk synvinkel finns ju det "svenska" Noak, alternativt utan det överflödiga h-et Noa. Utan h är namnet okej.

• Friedegard
    Liljekonvaljen skrev 2012-07-31 11:19:49 följande:
    Vad är det för fördomar då? Jag tar inte illa upp, är bara nyfiken

Tack alla ni som säger era åsikter - fortsätt med det!
    Det är ju som sagt bara fördomar, eftersom jag inte känner dig och vet inte hur du har det, men okej här kommer det :). 

Mina fördomar om föräldrar som väljer engelska namn, att de är ofta yngre och och ängsliga om att allt ska vara rätt. Måste vara en ny fin vagn och en skylt med barnets namn på.  Hemmet ska vara i shabby chick stil, bara vitt , förutom de obligatoriska souvenirerna från Thailand. En shoppingsemester på Ullared är också ett måste.

Och ska vi ta de taskiga fördomarna så är det har de möjligen en gymnasieexamen och troligen inte en universitetsexamen. 
  • Friedegard
    Liljekonvaljen skrev 2012-07-31 19:36:48 följande:
    Men är det faktiskt så, finns det bevis för det eller är det bara vad folk här på fl tror sig veta??? Har lite på känn det jag nämligen .  Alltså påståendet om att det mest är outbildade människor som döper sina barn till just dessa namn. Själva har vi nog båda två högskoleexamen
    Nej det är klart, det är ju det som ingår i begreppet fördomar att man tror sig veta men orkar inte ta reda på fakta Skrattande
  • Liljekonvaljen
    Friedegard skrev 2012-08-02 23:45:04 följande:
    Det är ju som sagt bara fördomar, eftersom jag inte känner dig och vet inte hur du har det, men okej här kommer det :). 

Mina fördomar om föräldrar som väljer engelska namn, att de är ofta yngre och och ängsliga om att allt ska vara rätt. Måste vara en ny fin vagn och en skylt med barnets namn på.  Hemmet ska vara i shabby chick stil, bara vitt , förutom de obligatoriska souvenirerna från Thailand. En shoppingsemester på Ullared är också ett måste.

Och ska vi ta de taskiga fördomarna så är det har de möjligen en gymnasieexamen och troligen inte en universitetsexamen. 
    Hehe, då måste jag tyvärr säga att i princip inget av det stämde! Haha. Är 32 år, har min gamla skrangliga vagn som två, snart tre barn sovit i. Ingen namnskylt. Hemmet visserligen i ganska mycket vitt och en del shabby chick. Har varit en gång på utlandssemester, då inte till Thailand och har aldrig besökt Ulllared.

Därtill har jag faktiskt gymnasieutbildning och högskoleexamen
  • Selma1966

Fint och sött namn. Men många kollegors barn och barn på sonens dagis heter det så det känns lika uttjatat som mitt eget vanliga tråkiga namn (inte mitt användarnamn här).

• roseh84

Jag förstår inte varför folk tjatar om att Noah skulle vara någon engelsk/amerikansk stavning. På hebreiska stavas det på ett sätt som motsvaras av "Noah" i vårt alfabet (uttalas dock "Noach"). "Noa" är däremot ett flicknamn, ett av de vanligaste i Israel. Jag tycker att Noah är ett ganska fint namn, men det låter inte jättebra med ett svenskt efternamn och är dessutom lite väl vanligt.

Jag ogillar också onödiga h:n, men inte när det gäller namn som Noah, Hannah etc.  

• Bite me
    DenNamnbitne skrev 2012-08-02 22:15:01 följande:
    Närmast min åsikt var jättefult, tyvärr. Namnet känns som ett internationellt modenamn, sammankopplat med amerikansk "kultur"-export. Har man anknytning till engelskspråkigt land blir det lite annorlunda. Om man gillar namnet ur biblisk synvinkel finns ju det "svenska" Noak, alternativt utan det överflödiga h-et Noa. Utan h är namnet okej.
    Noak är försvenskat, det riktigt enligt bibeln är Noah.

Min son heter Noah, med H men vi uttalar det som Noa. Tycker helt enkelt det är finare med bokstaven h
    Your inner knowing is your only true compass
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Noah?