• apa4ewer

Svårt med amning men båda vill....

Liten översikt/genomgång först:

Har son som nyligen kom till världen.
    Har försökt amma honom redan från dag ett.
    Jag försöker minst två gånger om dagen och vi båda kämpar med det.

När jag låg inne på BB så försökte flera barnmorskor hjälpa honom att få till amningen rätt.
    Han  börjar med att söka, sedan försöker han bita till lite och när det inte går för honom att få mjölk och bröstet inte åker in självt utan att han suger så blir han ilsken, frustrerad och skakar på huvudet och börjar gråta.

Har lyckats få till amningen några gånger sen han föddes men om bröstet åker ut så är det kört.

Jag har även provat att amma med en sån där gummi grej som man sätter på bröstvårtan så han skulle kunna få bättre grepp men den har han också svårt med. Flaskan däremot tog han på direkten. 

Hittills har jag mestadels fått pumpa med en handpump som jag fått låna från en barnmorska då såna nästan aldrig längre används. Sedan häller man över i flaska och det går hur bra som helst.

Några TIPS eller RÅD över hur/ vad man kan göra för att hjälpa/underlätta eller få honom att inte tappa tålamodet så fort?????

Snälla vill verkligen kunna få igång amning och blir tacksam för alla råd och hjälp jag kan få. 

• Svar på tråden Svårt med amning men båda vill....
  • ccecy

Vet inte vad jag skall säga riktigt men du kan ju försöka ge bröstet även om du inte vet att han är riktigt vrål hunrig då kanske han har tålamod med att de kanske krågnlar lite! :) huvudsaken är att du håller dig lugn om du skall amma, man skall inte stressa då blir det bara jobbigare, utan sätt dig ner i lugn och ro med din son, du kanske kan fråga hjälp på bvc, dom brukar ha bra tips, och sedan kan du ju pröva lägga dig ner och se om han tar bättre då, och är brösten hemst spända när du skall försöka amma kan du handmjölka ur lite så lär det lättare att få grepp :)  Hoppas de börjar gå bättre och du är duktig som iaf försöker! :) jag hade tur att få det att fungera rätt fort efterförlossningen hade problem på bb men sen tog det sig till sist(ammar fortfarande och hon blir 7månader i augusti)! man blir inte en dålig mamma bara för att man inte ammar! 

• Mimmi85

Man ska ju helst inte flaskmata innan amningen är etablerad. Det är en annan teknik att ta flaskan så det är därför. På BB gav de därför inte med flaska utan gav ersättning i en kopp. På BB sa dom att peta på barnets näsa med bröstvårtan. När jag gjorde det flrstod hon att hon skulle suga tag. Har hört att man kan kittla lite under foten också för att uppmärksamma barnet.

• apa4ewer

Tack för råden. Jag tror att all ska få välja hur de vill göra och jag vill amma då man slipper krångla med pumpar och flaskor. Det blir även billigare så kommer kämpa så mycket det går.

• apa4ewer
    Mimmi85 skrev 2012-07-31 23:24:34 följande:
    Man ska ju helst inte flaskmata innan amningen är etablerad. Det är en annan teknik att ta flaskan så det är därför. På BB gav de därför inte med flaska utan gav ersättning i en kopp. På BB sa dom att peta på barnets näsa med bröstvårtan. När jag gjorde det flrstod hon att hon skulle suga tag. Har hört att man kan kittla lite under foten också för att uppmärksamma barnet.
    Jo försökt med att pilla på kinden, näsan, foten och smeka händerna på honom men han vägrar ta emot. 
    Han söker ju och försöker greppa men det går inge vidare och jag har försökt så gott det går.

Var barnmorska som sa att han skulle prova om flaska gick bättre. 
  • Annelie 76

Har inga råd om amning men däremot om pumpning. Bröstmjölk är ju det som är viktigt, inte hur den kommer in i bebisens mun...

Jag köpte en Meleda Freestyle och pumpade i 6 månader. Gick väldigt bra, både för mig och bebis. Köpte pumpen via Blocket då den är dyr att köpa ny.

• Maria Myran

Jag har precis samma problem. Exakt som du beskriver, har dock fått det att funka med plastgrejnappen man sätter över bröstvårtan nu, fast att få henne att ta min egen vårta är helt stopp, hon blir jättefrustrerad och arg. Gapar och skakar huvudet fram och tillbaka. Har försökt ovanstående saker oxå, nu har det gått så pass långt att hon blir arg direkt om inte plastgrejen är på. suck :( Det tråkiga med den är ju att hon får ju i sig så mkt luft...

• Lena

Du kan prova att få igång flödet först så hen känner maten rinnandes, det kan dock bli väldigt söligt.

• MiniStumpan

Testa olika ställningar. Liggamma, ha bebis ben utåt, neråt, ja testa helt enkelt om det finns ställningar där bebis får bra tag och det är bekvämt för dig. Men viktigast av allt är att du låter det ta tid och inte stressar. Se det som fn mysig stund tillsammans. Och testa som nån skrev när han inte är jättehungrig. Och testa några fler gånger under dagen/natten. Lycka till :)

• Höghus

Jag antar att du fått tips om hanburgergreppet. Att du håller i bröstet som en hamburgare och hjälper bebisen att få in bröstet i munnen. Håll kvar under amningen tills det känns att det funkar. En annan bra grej är att amma mycket på natten när bebisen halvsover och börjar suga på ren reflex. Det hjälpte mig mycket när amningen krånglade med mitt första barn. Om det kan vara till någon tröst så brukar de flesta bebisar få till greppet i sinom tid.

• Klycka

Har du provat med amningsnapp? Jagfic en redan på BB och funkar supersmidigt, förvisso behöver man ju ha den med sig hela tiden men bara att stoppa i fickan när man är på språng

• apa4ewer

Jo har provat med amningsnapp. Står i starten.

Provat när han inte är hungrig och provat när han är hungrig.
    Han brukar tom söka jättemycket själv men går inge vidare. :(
    Ska prova med olika ställningar då jag bara provat några. 

• MiniStumpan

Ja men gör det :) Själv har vi lite problem här just nu....min lille kille (som har ammat kanon sen dag ett) har helt plötsligt fått svårt att få bra grepp. Eller snarare hålla kvar greppet...Det som funkar bäst för mig nu är att liggamma. Då kan jag ligga helt still och han tappar inte greppet lika mycket. Sätt på en film, lägg er i soffan så kan han ligga där och öva och gissa hos sin mamma. Lycka till igen :)

• Alexi

Många brukar tycka att det är bra att öva nattetid, när bebisen är lite trött osv. Och att öva två gånger per dag låter väldigt sällan, de flesta nyfödda brukar ju amma minst varje timma.

• apa4ewer

Fick till det med amningen nu. Knepet var att han ville att jag skulle trycka till så bröstvårtan vart platt i det håll som lillen låg åt.

• ccecy
    apa4ewer skrev 2012-08-05 21:35:20 följande:
    Fick till det med amningen nu. Knepet var att han ville att jag skulle trycka till så bröstvårtan vart platt i det håll som lillen låg åt.
    Skönt att de fungerar nu! :) men han lär sig sedan med tiden så slipper du hålla så :) 
  • MiniStumpan
    apa4ewer skrev 2012-08-05 21:35:20 följande:

Kul att höra :) kämpa på.
  • Babblis

Gött att du verkar ha fått till det! Mitt tips för att få babyn att greppa rätt är att ta tag om ditt bröst och "måla" som om det vore en pensel nästan...på näsan över överläppen och över underläppen så att underläppen samtidigt viker sig utåt när han gapar på reflexen som kommer...åsså in med tutten. Det var det sätt som jag tyckte var enklast för att få rätt grepp. Har du inte ont så undrar jag nog om man verkligen är hjälpt av amningsnappen, verkar mer som ännu något som kan krångla.

• apa4ewer

Han har varit jätteduktig och börjat kunna ta bröstet rätt ibland också men ofta så suger han så bröstet blir irriterat och kittlas så det blir svårt att låta honom vara kvar. Han vägrar ta amningsnapp.

• Farfalla

Har bara läst dina inlägg TS.

Sluta omgående med flaskan(!!!) koppmata istället om du vill satsa på amningen. Flaska latar ner bebisen och ger fel suggrepp när det sen ska amma!

Har du "för"mycket mjölk? Prova att pumpa ut lite innan så bröstet blir mjukare och om det rinner för fort i början.

Att det kittlas är när mjölken rinner till fullt normalt :)

Och amma i olika ställningar finn lugnet några dagar när du ammar, ha barnet helst naket och helt hud mot hud stimulerar amningen för er båda.
    Försök liggamma, kudde under armen halvliggandes.. 

Har ni fått kollat tungbandet på lilleman? Det gör det svårt att kunna amma om det är för kort!

Får han ersättning? Isf minska på mängden så han blir mer hungrig och ammar bättre då. Ersättning mättar mer än bröstmjölk..

Lycka till :)

(Har själv pumpat endel under 7månader till sonen, i slutet dock ej fulla mål, han "snuttade/myste" ibland vid bröstet oxå. Dottern ammade jag till hon var 1½år :) )

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • apa4ewer

Jo amningen går jättebra. Allt har redan lyckats gå igång och vi matar både från flaska, och från bröst. Båda fungerar helt utmärkt. 

Tack jag visste inte att det var normalt att det kittlades när han sög. 

Svar på tråden Svårt med amning men båda vill....