• Thuren

Varför är dagens föräldrar så otroligt veka/blödiga?

Hej familjeliv, första inlägget och kanske sista, jag har inga barn, vet inget om barnuppfostran, men jag har en undran.

När jag var liten, och det var bara ca 20 år sedan, så var det fullt normalt att föräldrar sa åt sina barn på skarpen även när andra såg på, det var alltså fullt acceptabelt att skälla ut ett barn som betett sig dumt i t.ex. en matbutik.

Idag är det beteendet nästan helt borta, det är betydligt oftare man ser ett barn _totalt dominera_ sina föräldrar genom att totalt skita i dessas bedjan om "men snälla kevin kom hit nu" eller "sluta gör <x>" följt av ett totalt ignorerande från barnen som glatt synar föräldrarnas bluff, för de vet att inga represalier eller disciplin ligger bakom föräldrarnas ord.

Jag är inte för aga, absolut inte, och även "vanlig" barnuppfostran kan definitivt vara för hård, men idag verkar det som att det är obalans åt andra hållet, dagens barn verkar inte få några gränser alls satta av sina föräldrar.

Är det här ett uppfostringssätt som är påhejat av "experter" på barnuppfostran? Är det för att ni är rädda för att verka för hårda mot era barn som ni vägrar stoppa dem trots att de tydligt är den dominanta parten i ert "förälder-barn"-förhållande? Är det inte dags att det läggs lite mer fokus på vad barnen och samhället mår bra av på sikt, istället för att tävla i curlande och i att ösa pengar över barnen? Jag har väldigt lite hopp för de ungar som växer upp under dagens uppfostringskultur där minsta tår bör bemötas av totalt kapitulation från föräldrarna, för barn ska ju såklart aldrig få känna av att något i livet är jobbigt...

Kommentarer på det? Jag är medveten om att jag säkert låter jättebitter och cynisk, men det är för att tydligt få fram min poäng, jag är medveten om att det finns bra föräldrar också, men ärligt talat verkar det vara mer sällsynt än motsatsen.

• Svar på tråden Varför är dagens föräldrar så otroligt veka/blödiga?
  • lövet2

Min teori är att många föräldrar lider av dåligt samvete. Om de separerat, så har de dåligt samvete för barnens skull. Om de jobbar, så har de dåligt samvete för att barnen är på dagis. De har dåligt samvete för att de inte orkar eller har tid att engagera sig i alla ungarnas lekar eller sporter. Och så kompenserar de för sitt dåliga samvete genom att curla och alltid försöka hålla barnen nöjda och glada ...

• Leiben

Men man vet också idag att kränkningar i längden inte leder till något bra. Förr hänvisade man till yttre regelsystem men nu vill man att barn inte ska lyda för att de blir rädda utan i så fall för att de förstår VARFÖR de bör göra eller inte göra på ett visst sätt. Lära sig ta ett välgrundat eget beslut som kommer "inifrån". 

Bemöt även barn så som du själv vill bli bemött dvs med förståelse och respekt.

Däremot INTE sagt att man inte inte får bli arg eller sätta gränser eller vad man nu vill kalla det. Det är ju jätteviktigt att föräldrar visar sina barn alla känslor. 

Jag tycker INTE att barn ska få styra saker de inte klarar av eller ta beslut de inte förstår konsekvenserna av och då får man vara beredd på en kamp.

Svar på tråden Varför är dagens föräldrar så otroligt veka/blödiga?