3-åring elak mot farmor
Hej,
Undrar varför vår 3-åriga dotter emellanåt stöter bort och är elak mot sin farmor? Min svärmor är och har alltid varit väldigt engagerad i vår dotter och de står varandra nära. Vi träffas väldigt ofta och umgås hela familjen men farmor är också barnvakt då och då. I början när dottern var yngre hade vi en teori om att hon inte vill bli lämnad av oss och därför stötte bort farmor när vi sågs. Men nu vet jag inte vad jag ska tro och behöver råd.
Vi tillrättavisar henne naturligtvis när hon gör så och talar om att det inte är ok att vara elak och att farmor blir ledsen. För det mesta går det att bryta hennes beteende. Det hela blir dock inte bättre av att min svärmor blir riktigt stött och tar åt sig av beteendet. Jag upplever att det bara blir värre av det och har försökt säga till svärmor att inte bry sig så mycket. Vi har bett henne ignorera vår dotter när hon är elak och bara gå därifrån men istället börjar hon tjafsa med henne och fråga varför och försöka resonera med henne. Det går inte bra. Jag upplever det som om att vår dotter inte riktigt förstår själv varför hon är elak. Skulle vilja förstå vad som händer och få råd om hur vi kan hantera det här på ett bra sätt. Vore oerhört tacksam för hjälp! Tack på förhand!
Vänliga hälsningar