motvallskärring skrev 2012-08-04 18:02:31 följande:
Fast jag förstår allt ståhej kring det! För det första har jag inte alltid haft den här inställningen, jag har också tyckt att otrohet var det värsta som någon skulle kunna göra mot mig. Jag har full förståelse för att andra ser otroligt allvarligt på det och har starka känslor kring det.
Såklart är det ett moraliskt dilemma hon står inför. Men jag menar att saker som är straffbelagda per definition har en högre allvarlighetsgrad - moraliskt sett - än handlingar som inte är det. Därför blir det enligt mig fel att diskutera dem i det sammanhanget. Däremot har jag inget problem med andra jämförelser som lögner osv.
Otrohet är ju väldigt vanligt. Även om det inte finns några tillförlitliga siffror på exakt hur vanligt det är så kan man nog gissa sig till att ungefär lika många är otrogna som är trogna. Det finns troligtvis tusentals anledningar till varför det hände i varje enskilt fall. Vissa passar absolut bättre i ett icke-monogamt förhållande, andra kanske behöver jobba på sin egen självbild, andra ta sig ur ett destruktivt förhållande etc. Jag håller med om att alla inte har förmågan att bena ut orsaken, att de behöver hjälp att se det av någon som står utanför, men i många fall är det nog självklart varför det händer också. Men visst är det en process att komma igenom det, och det krävs en del självrannsakan. Vilket bara stödjer min tes att TS inte ska göra något förhastat.
Däremot vet jag inte om jag håller med om att det krävs konsekvenser för att man ska inse sitt misstag. Jag tror att det räcker med en rädsla för eventuella konsekvenser, alternativt dåligt samvete för att man faktiskt har sårat någon. Det är ett vanligt tema i trådar här tycker jag. Spänningssökarna som behöver en rejäl näsbränna för att förstå är nog i minoritet.
Länka till den brittiska undersökningen är du gullig, finns det inte en källa så existerar inte siffran...
Som du säger så är vi alla olika och reagerar oxå olika...
Varför vissa reagerar starkt på otrohet , jag kan inte tala för alla andra men i mitt fall så valde jag att skiljas därför att:
1) Tillit: Om jag ska dela mitt liv med någon så måste jag oxå kunna lita på personen , om personen svikt mitt förtroende och ljugit för mig så tycker anser jag att personen intre går att lita på och därmed inte värd att leva med. Om personen ljuger om detta , vad mer ljuger hon om ?
2) Kärlek och respekt: Om jag delar mitt liv med någon så är det av kärlek , älskar jag en person så respekterar jag även personen , om personen medvetet valde att göra något som hon visste skulle såra mig djupt så anser jag att personen inte respekterar mig eller har de rätta känslorna för mig , och därför inte heller värd att slösa bort mer tid av mitt liv på , tid som jag hellre kan lägga på någon annan som älskar och respekterar mig på riktigt.
3) Bilden av människan: Om man lever ihop med en människa så har man oxå gjort sig en väldigt fast bild av personen , någon man gillar , när personen sviker och ljuger så tvingas man omvärdera bilden man har av personen , börjar man ifrågasätta personen , vem är hon egentligen ? Så börjar man oxå ifrågasätta personens handlingar och därmed förhållandet , hur mycket av ens förhållande har varit sanning och hur mycket har varit falskt ? Imitt fall kom jag fram tid att den nya bilden av min dåvarande fru inte längre var någon jag gillade , den jag trodde var en genomärlig och ömsint person visade sig vara en egoistisk , feg , och oärlig människa , dvs någon jag inte gillade , och därmed inte heller kunde leva med.
Jag tror att det oftast krävs konsekvenser för att vi ska lära oss av våra misstag bekräftas av det faktum att vi har lagar och även straff för att dessa lagar ska efterlevas , om alla eller åtminstone de flesta av oss skulle kunna lära oss av våra misstag utan konsekvenser skulle heller inga straff behövas , sorgligt med tyvärr sant.
Det bästa vore naturligtvis om vi skulle kunna rannsaka oss själva och inte göra om det , ock många gör säkert det oxå , men tyvärr tror jag att det oftast krävs konsekvenser för att förmå oss att inte göra om våra misstag.