En fyraåring och en bäbis, hur bör vi lägga upp växelvis boende hos pappa?
Hej, jag hoppas jag kan få svar här!
Det är så att jag (mamman) och barnens pappa separerade under den sista graviditeten. Nu är lillebror 5 månader, å vi har sagt att efter sommaren ska dottern som är 4 börja bo varannan vecka, eller liknande, det som passar henne bäst. Men jag har lite funderingar på hur hon kommer ta det att lillebror får vara med mamma hela tiden? Tror du det kommer påverka henne, eller är hon bara glad att få vara hos pappa mer än hon är nu? (Hon är alltid väldigt ledsen när han varit här, å säger flera gånger varje dag att hon saknar honom, att hon vill att han ska flytta hit igen.) Hon är hos honom varannan helg nu, å han har henne en-två gånger i veckan efter jobbet någon/några timmar.
Å mitt andra huvudbry är hur hon kommer ta att lillebror ska börja bo med henne hos pappa sen. Först över dagen, sen nån/några övernattningar, men ändå. Hans hus är hennes "nya hem" och hon har fått ha honom och rummet för sig själv i över ett år, å sen ska lillebror börja klampa in?
Borde jag vara orolig för detta? Hon kommer vara ca 5 år när lillebror ska börja "skolas in" hos pappa. (OM pappa lyckas bli lite mera intresserad av anknytning, för det krävs ju lite engagemang från hans sida som han inte lyckats visa sin son ännu.. 5-10min / vecka är ju inte idealiskt..)
Är bara så rädd att syskonens anknytning till varandra kommer skadas på nåt sätt? Att hon kommer vara svartsjuk/avundsjuk på lillebror.. Jag vet ju inte ens om hon VERKLIGEN fattat att de har samma pappa? Hon har ju så sällan sett dem tillsammans..
Kan du lugna ett oroligt mammahjärta?