• Anonym

folkbokföring och underhåll?

om mitt barn skriver sig hemma hos mig och bor mestadels hos mig.
    är det bara ringa försäkringskassan då för att jag inte längre ska betala underhåll till den andre föräldern? 

• Svar på tråden folkbokföring och underhåll?
  • Anonym

det vikta e väl i slutändan att slippa betala underhållet ;)

• Anonym

vill ju inte ha barnet boende hos mig bara för att få bidrag heller ;)

• Anonym

om banret folkbookförsig hos mig, får jag studiebidraget automatiskt utbetalat till mig då? (efter att anmält konto dvs)

• Anonym
    FrökenKanSjälv skrev 2012-08-04 16:12:11 följande:
    Du kan nog inte få studiebidraget utbetalt till dig om du inte är vårdnadshavare.
    sjuk!
    så barnet kan bo hos mig men den andre föräldern får studiebidraget?? 

tips vart man kan läsa på om detta? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-05 11:04:48 följande:
    sjuk!
    så barnet kan bo hos mig men den andre föräldern får studiebidraget?? 

tips vart man kan läsa på om detta? 
    Du kan inte heller ha barnet boende hos dej om vårdnadshavaren vägrar..
  • FrökenKanSjälv

Sista anonym:
    Du har ju helt rätt! När barnet är 16 år så behöver inte båda vårdnadshavarna skriva under flyttanmälan utan det räcker att barnet och ena vårdnadshavaren skriver under. Men om ts inte är vårdnadshavare så krävs den andra förälderns underskrift.

• Anonym
    FrökenKanSjälv skrev 2012-08-05 12:01:20 följande:
    Sista anonym:
    Du har ju helt rätt! När barnet är 16 år så behöver inte båda vårdnadshavarna skriva under flyttanmälan utan det räcker att barnet och ena vårdnadshavaren skriver under. Men om ts inte är vårdnadshavare så krävs den andra förälderns underskrift.
    barnet  16-18 år eller vårdnadshavaren skriver under, se länk!

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flytta/flyttainomsverige/flyttanmalan.4.76a43be412206334b89800018531.html
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-05 19:48:30 följande:
    Sätter sej vårdnadshavaren på tvären så blir det ingen flytt ändå... Barnet är inte myndig.
    ok... :(
    då blir det väl familjerätten då... hoppas slippa! 
  • Anonym (felfel)
    Anonym skrev 2012-08-05 19:48:30 följande:
    Sätter sej vårdnadshavaren på tvären så blir det ingen flytt ändå... Barnet är inte myndig.

Inte så bra att sprida massa felaktig information. Enl 30 § Folkbokföringslagen har ett barn som fyllt 16 år rätt att själv göra anmälan. Detta alltså oavsett vad vårdnadshavarna säger.
  • Anonym

Men har ni barnet minst lika mycket..så behöver ju ingen betala underhåll. Behöver inte ändra folkbokföringen för det.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-06 10:40:02 följande:
    ok... :(
    då blir det väl familjerätten då... hoppas slippa! 
    Familjerätten bestämmer inget..de kan prata med er. Men om du ska ha något dömt..måste du till riktiga rätten. Och de dömmer ju sällan till ens fördel(om båda är normala) utan då kan de tycka att man ska ha barnet lika mycket. Då slipper du underhåll iofs.
  • Anonym

Studiebidraget går väl till barnet,när det fyllt 16?

• FrökenKanSjälv

Studiebidraget går till boendeföräldern tills barnet fyller 18. Jag har fått två olika brev om det under sommaren eftersom ett av barnen precis fyllt 16. Men när de fyller 18 så kommer det utbetalningslappar direkt till barnet.

• Anonym
    FrökenKanSjälv skrev 2012-08-09 19:09:23 följande:
    Studiebidraget går till boendeföräldern tills barnet fyller 18. Jag har fått två olika brev om det under sommaren eftersom ett av barnen precis fyllt 16. Men när de fyller 18 så kommer det utbetalningslappar direkt till barnet.
    stämmer
Svar på tråden folkbokföring och underhåll?