• NiclasD

    Vem tar barnen på natten? (en jobbar)

    Med två barn 2år & 5mndr och en förälder som arbetar. Bör den som är hemma med barnen ta båda på natten eller tar man var sitt barn? Hur gör ni? Varför!?


  • Svar på tråden Vem tar barnen på natten? (en jobbar)
  • PetraMunchen

    Enkelt, man stämmer av. Den som orkar tar barnen eller barnet på natten. Ingen orkar ta alla nätter om man har barn som sover dåligt...

  • logg81

    Den som är hemma om dagarna borde väl rimligtvis gå upp och ta barnet som vaknat... 

    Vilken lyx att ha en förälder till... Jag är ensam och vaknar min tös på natten får jag kliva upp varesig jag ska jobba eller inte. Fast... Jag vet inget annat än att vara själv. Kan nog vara ganska skönt att slippa diskussionerna om vem som ska göra vad kl 03.24 på morgonen...


    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Sweno

    Vi har hela tiden kört på varannan natt, men att om en känner sig pigg tar det utan att kräva den natten tillbaka. Det har gått i perioder vem som har haft mest energi. 

  • cosinus

    Vi har gjort så att jag tagit små bebisar som ammat på natten. Pappan har tagt de äldre syskonen, men de har å andra sidan inte gjort något större väsen av sig så det har han fixat även om han jobbat. De större storasyskonen har kommit själv på natten och den som varit kring 2 har sovit i samma rum som pappan från början så inget spring för honom iaf.

    Sen när jag börjat jobba har vi bytt eftersom bebisen krävt mer på natten. Jag har med ett av barnen provat börja jobba heltid och amma några gånger per natt och det var sjukt slitigt och något jag aldrig mer gör om. Det är klart lättare att vara hemma och supertrött än att försöka uträtta något på jobbet när man inte ens vet vad man håler på med. Hemmaarbetet går mer på ryggmärgen och kräver inte så många vakna hjärnceller.

  • Flickan och kråkan

    Vi har samsovit (och gör så fortfarande - de har numera hunnit bli 5 respektive snart 4 år) med båda våra barn, så jag har tagit minstingen så länge han ammats och på andra sätt oftast har haft oroligast sömn och så har pappa tagit det äldre barnet (har inte behövt gå upp eftersom han sovit bredvid, men hållit i handen och liknande). Känns rätt logiskt för min del att den som är föräldraledig med spädbarn tar nätterna med det barnet. Övriga barn delar man på.

  • Mandelskorpan

    Vi har tre barn, jag har tagit den yngsta så länge jag nattammat, pappa har tagit storasyskonen. När jag har slutat nattamma har vi så att säga bytt barn - han tar minsta jag tar storasyskonen. Det har fungerat bra för oss.

  • Mandelskorpan
    Mandelskorpan skrev 2013-01-09 08:01:01 följande:
    Vi har tre barn, jag har tagit den yngsta så länge jag nattammat, pappa har tagit storasyskonen. När jag har slutat nattamma har vi så att säga bytt barn - han tar minsta jag tar storasyskonen. Det har fungerat bra för oss.
    Kan tillägga att jag har tagit den yngsta på natten även när jag jobbat heltid och pappan varit föräldraledig. Vi har alltså låtit nattamningen styra, inte vem som jobbat. Nattammar & samsover så det funkar jättebra. Att vi bytt barn har varit bara för att avsluta nattamningen, inte för att något barn varit mer eller mindre jobbigt.
  • LilaRos

    Jag tar lillen alla nätter utan en i veckan. Den stora på 3 år kommer in till oss och kryper ner så det är inget att göra.
    Vid jobbiga perioder då jag inte orkar alla nätter själv så tar sambon fler nätter än sin ända natt.
    Våra barn sover över lag väldigt bra

  • enLitenEmma

    Vi har alltid delat upp nätterna, mannen tar barnen fram till ca 2 och efter kl 2 tar jag. Funkar bra för oss, man är garanterad några timmars sammanhängande sömn (även om man vaknar så kan man slappna av då man vet att det är den andres tur

  • augustisten

    Jag somnar om lätt och har därför tagit nästan allt på natten. Vaknar maken tre sover han oftast inte mer. Hade vi haft nattstrulande barn hade vi kanske gjort annorlunda, men nu är det oftast korta uppvak som jag knappt märker av (vi samsover med lilla - stora brukar komma på natten).

    Maken går upp fler mornar istället. Det händer sällan att barnen sover längre än till sex så jag har tycker att jag har bästa upplägget. Och det gör som tur är han med. Win, win.

  • hannis

    Hos oss har vi gjort så att när barnet är litet och ammas så tar jag (mamman) nätterna. Då var även jag föräldraledig. När barnet sen blev större och pappan var föräldraledig så tog han nätterna. Den som arbetar behöver mest sömn enligt min åsikt då den andre föräldern kan sova på dagen när barnet sover. (I vårt fall 2-3 timmar per dag)

    Nu när barn nr 2 kommer skall vi göra likadant. Vårt äldre barn på 3 år sover på nätterna så ingen behöver ta hand om honom då.

  • after8

    Alltså ni som skriver att den som är hemma ska ta alla nätter - för den kan sova på dan, 2-3 timmar... kan ni inte tänka utanför er egna lilla box? Mitt första barn sov med 30 min uppvak hela nätterna, gick upp mellan klockan 4-5  under ca 9 månader - och på dagtid sov han 3 pass på 45 minuter per gång... På detta ammades han varannan timme...

    Som jag skrev innan, alla i familjen ska orka och det ser olika ut i varje familj hur man bäst uppnår det. Tackar gudarna för att jag har en man som fattade det. Annars hade jag faktiskt gått under av sömnbrist.

  • hannis

    after8:

    Det var därför jag skrev "hos oss har vi gjort" samt "i vårt fall". Man får ju göra vad som passar ens egna familj och frågan i TS var ju hur vi gör och varför. Skall inte jag få svara på TS fråga menar du?

  • after8
    hannis skrev 2013-01-27 11:19:02 följande:
    after8:

    Det var därför jag skrev "hos oss har vi gjort" samt "i vårt fall". Man får ju göra vad som passar ens egna familj och frågan i TS var ju hur vi gör och varför. Skall inte jag få svara på TS fråga menar du?
    Mitt inlägg var inte riktat direkt mot ditt inlägg! Sorry om det verkade så, pga 2-3-timmars skrivningen. Utan hela tråden, och andra liknande är fyllda av starka åsikter att man ska ta nätterna om man är den som är hemma. Vilket jag bara blir så trött på. Funkar det så rä det väl jättebra, jag menade mest mitt inlägg till folks om inte ens kan förstå att det inte funkar i alla familjer och dömer riktigt hårt rakt av :)
  • MalinEddie

    Vi ser det som en självklarhet att båda föräldrarna är utvilade och mår så bra som möjligt så vi har underlättat för varandra på olika sätt från början, också nattetid.


    Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Vem tar barnen på natten? (en jobbar)