• Anonym (undrar)

Gemensam vårdnad-vad innebär det?

Har fått inbjudan till familjerätten för att bekräfta faderskap. Tydligen ska man också meddela om man önskar gemensam vårdnad. Kanske en konstig fråga men kan jag missgynnas av delad vårdnad i något skede? Jag är modern och får ju enskild vårdnad om jag inte samtycker, om jag förstår rätt?

• Svar på tråden Gemensam vårdnad-vad innebär det?
  • Anonym (ensam vårdnad)
    Iam skrev 2012-08-18 16:17:42 följande:
    Det var nog det dummaste jag någonsin sett skrivet i text! 
    Stämmer det inte med aktuell lagstiftning  eller?
  • Iam
    Anonym (ensam vårdnad) skrev 2012-08-18 16:45:37 följande:
    Stämmer det inte med aktuell lagstiftning  eller?
    Det fanns en gång en lag som sa att kvinnor inte fick rösta, det fanns även en lag som sa att kvinnor inte fick förvärvsarbeta... Betyder det att du ansåg att kvinnor skulle finna sig i att inte ha rättigheter som männen hade? 
    Eller är det snarare så att du anser att det är bra att lagstiftningen ändrades?  
  • Anonym (ensam vårdnad)
    Iam skrev 2012-08-18 16:27:58 följande:
    Jo men du svarade på det jag skrev, och det jag skrev hänvisades till att någon skrivit att om man som man vill ha gemensam vårdnad får man väl se till att vara gift med mamman när barnet föds. 

DET var det mest idiotiska jag sett i skrift. 
    Så du tycker det är i sin ordning  att man slår sin gravida hustru sönder och samman,  så att hon känner sig tvungen att skilja sig  -  och ändå ska man ha rätt till gemensam vårdnad om barnet man lika väl kunde ha sparkat ihjäl?
  • Anonym (Tips)

För att gemensam vårdnad ska fungera krävs det att ni klarar av att samarbeta kring alla stora beslut gällande barnet. Nu vet jag inte vilken sorts relation ni har men om ni känner varann väl och du tror att ni kommer att klara av att samarbeta är det väl schysstast att gå med på gemensam vårdnad. Om du känner dig osäker är det bäst att avvakta tills du märker i praktiken att samarbetet flyter på innan du skriver under för gemensam vårdnad. Det är lättare att senare gå med på gemensam vårdnad än tvärtom. Det är i princip omöjligt att få ensam vårdnad när man väl har gemensam.

• Iam
    Anonym (ensam vårdnad) skrev 2012-08-18 16:49:05 följande:
    Så du tycker det är i sin ordning  att man slår sin gravida hustru sönder och samman,  så att hon känner sig tvungen att skilja sig  -  och ändå ska man ha rätt till gemensam vårdnad om barnet man lika väl kunde ha sparkat ihjäl?
    Ehh, plocka gärna fram där jag har skrivit att det är ok att misshandla sin gravida fru så kan jag sen säga att jag tycker det är i sin ordning. 

Om du däremot vill ha en diskussion tycker jag att du steppar ur sandlådan och slutar lägga ord i min mun som inte ens är i närheten av det som skrivits.
  • Iam
    Anonym (Tips) skrev 2012-08-18 16:49:31 följande:
    För att gemensam vårdnad ska fungera krävs det att ni klarar av att samarbeta kring alla stora beslut gällande barnet. Nu vet jag inte vilken sorts relation ni har men om ni känner varann väl och du tror att ni kommer att klara av att samarbeta är det väl schysstast att gå med på gemensam vårdnad. Om du känner dig osäker är det bäst att avvakta tills du märker i praktiken att samarbetet flyter på innan du skriver under för gemensam vårdnad. Det är lättare att senare gå med på gemensam vårdnad än tvärtom. Det är i princip omöjligt att få ensam vårdnad när man väl har gemensam.
    Men vad ska pappan göra då om mamman inte samarbetar? 
    Då antar jag att han ska kräva enskild vårdnad från början då oxå, för att inte riskera samarbetsproblem längre fram? 
  • Anonym (ensam vårdnad)
    Iam skrev 2012-08-18 16:38:27 följande:
    Om du har ensam vårdnad kan du flytta barnet och han kan inget säga. 
    Du kan byta skola för barnet och han kan inget säga.

Han har inget juridiskt inflytande över sitt barn - det har du.
    Alltså kan du styra honom genom barnet. Inte ett helt ovanligt förfarande.

Om du dessutom anser att en man måste gifta sig med barnets mamma för att få ta del i beslut kring barnet... Så vad är det om inte att styra mannen?

Kom in i matchen nu!  
    Skrev knappast att han måste gifta sig,  jag menade   att har  han gift sig  -  det finns män som är väldigt angelägna om att gifta sig med sin kvinna -  så bör han sköta sig så  att kvinnan vill vara kvar i äktenskapet åtminstonde tills barnet är fött.   Föds barnet av gifta föräldrar får båda vårdnaden,  sådan är vår lagstifning.

Tyvärr finns det män som slappnar och känner sig säkra på kvinnan när de ringmärkt henne och därefter behandlar henne väldigt illa.  
  • Iam
    Anonym (ensam vårdnad) skrev 2012-08-18 16:55:41 följande:
    Skrev knappast att han måste gifta sig,  jag menade   att har  han gift sig  -  det finns män som är väldigt angelägna om att gifta sig med sin kvinna -  så bör han sköta sig så  att kvinnan vill vara kvar i äktenskapet åtminstonde tills barnet är fött.   Föds barnet av gifta föräldrar får båda vårdnaden,  sådan är vår lagstifning.

Tyvärr finns det män som slappnar och känner sig säkra på kvinnan när de ringmärkt henne och därefter behandlar henne väldigt illa.  
    Precis som det finns kvinnor som känner sig säkra och börjar bete sig illa. 

Jag beklagar det du råkat ut för, för med ditt hat mot män måste det vara hemskt, men du kan inte döma ut alla andra män efter det.  
  • Anonym (ensam vårdnad)
    Iam skrev 2012-08-18 16:52:53 följande:
    Ehh, plocka gärna fram där jag har skrivit att det är ok att misshandla sin gravida fru så kan jag sen säga att jag tycker det är i sin ordning. 

Om du däremot vill ha en diskussion tycker jag att du steppar ur sandlådan och slutar lägga ord i min mun som inte ens är i närheten av det som skrivits.
    Jag skriver utifrån mina erfarenheter,   jag känner inte till andra debattörers erfarenheter.
  • Iam
    Anonym (ensam vårdnad) skrev 2012-08-18 16:59:34 följande:
    Jag skriver utifrån mina erfarenheter,   jag känner inte till andra debattörers erfarenheter.
    Nja, du antar att jag tycker saker som jag aldrig ens varit i närheten av att skriva. 
    Så du behöver nog lära dig att skilja dina erfarenheter från alla andras åsikter.
    Framför allt behöver du nog inse att alla män inte är misshandlande svin och behöver därmed inte tas ifrån vårdnaden.  
  • Anonym (ensam vårdnad)
    Iam skrev 2012-08-18 16:57:00 följande:

Jag beklagar det du råkat ut för, för med ditt hat mot män måste det vara hemskt, men du kan inte döma ut alla andra män efter det.  
    Jag kan förstå  varför vissa kvinnor väljer ensam vårdnad,   det kan finnas skäl  som kvinnan inte vill torgföra   överallt och i alla sammanhang,   att klargöra det är syftet med mina inlägg,
  • Barbamamah
    Iam skrev 2012-08-18 11:21:49 följande:
    Jag kan inte uttala mig om din situation, jag vet inte hur du har det. Eller hur någon annan har det.  Men som i det fall som diskuteras här, där det finns en pappa som vill vara närvarande, men mamman vill inte dela med sig... Det ÄR förkastligt och egoistiskt och rakt av barnmisshandel. Ändå sitter det massor med kvinnor som hejar på detta beteendet. Och inte en enda inser att det enda dom ropar amen till är barnmisshandel!  

Du skyller allt på kvinnors egoism när det egentligen handlar om mänsklig egoism. Det finns inte någon priviligerad grupp som släppt ifrån sig sina privilegier frivilligt någonsin i människohistorien. Kvinnor är inte på något sätt varken ädlare eller svinigare än männen. Det är ungefär lika stor sannolikhet att kvinnorna släpper ifrån sig makten i familjen frivilligt som männen i styrelserummen skulle göra det. Sluta utmåla kvinnorna som bovarna över ett patriarkalt samhällssystem. Det är skrattretande.
  • Iam
    Barbamamah skrev 2012-08-18 17:24:23 följande:
    Du skyller allt på kvinnors egoism när det egentligen handlar om mänsklig egoism. Det finns inte någon priviligerad grupp som släppt ifrån sig sina privilegier frivilligt någonsin i människohistorien. Kvinnor är inte på något sätt varken ädlare eller svinigare än männen. Det är ungefär lika stor sannolikhet att kvinnorna släpper ifrån sig makten i familjen frivilligt som männen i styrelserummen skulle göra det. Sluta utmåla kvinnorna som bovarna över ett patriarkalt samhällssystem. Det är skrattretande.
    Det finns mycket i ditt resonemang som är skrattretande, men eftersom jag vis av erfarenhet vet att du och jag inte kan diskutera när vi inte står på samma sida så kommer jag heller inte att försöka. 
    Det är bättre att vi enas när vi kan det, och låter bli att försöka när vi inte kan det.  
  • Anonym (ensam vårdnad)
    Iam skrev 2012-08-18 16:53:44 följande:
    Men vad ska pappan göra då om mamman inte samarbetar? 
    Då antar jag att han ska kräva enskild vårdnad från början då oxå, för att inte riskera samarbetsproblem längre fram? 
    Det finns pappor som ringer den nyförlösta kvinnan  tre dagar efter att deras barn fötts och utlovar vårdnadstvist och att de skaffat advokat,  absolut.....  
  • Anonym (ensam vårdnad)
    Iam skrev 2012-08-18 16:57:00 följande:

Hur mycket  kvinnan än pucklar på mannen är  det svårt att föreställa sig att hon på så sätt fysiskt  kan skada det väntade barnet,  eller.....
  • Barbamamah
    Men vad ska pappan göra då om mamman inte samarbetar?  Då antar jag att han ska kräva enskild vårdnad från början då oxå, för att inte riskera samarbetsproblem längre fram? 

Nej, det går inte med dagens lagstiftning som automatiskt ger modern ensam vårdnad då föräldrarna är ogifta. Men det är väl knappast mammans fel.
  • Barbamamah
    Men vad ska pappan göra då om mamman inte samarbetar?  Då antar jag att han ska kräva enskild vårdnad från början då oxå, för att inte riskera samarbetsproblem längre fram? 

Vi skulle väl i princip lika gärna kunna ha ett system som automatiskt gav männen enskild vårdnad vid samarbetsproblem mellan föräldrarna. Eller varför inte lottning? Eller till den bäst lämpade efter en gedigen utredning från socialtjänsten med prognoser på mammans och pappans framtida lämplighet. Anledningen till att det dock inte är så är att det för det första skulle vara praktiskt ogenomförbart och för det andra kunna ha hemskare konsekvenser än dagens system.
  • Iam
    Barbamamah skrev 2012-08-18 19:16:50 följande:
    Nej, det går inte med dagens lagstiftning som automatiskt ger modern ensam vårdnad då föräldrarna är ogifta. Men det är väl knappast mammans fel.
    Som jag skrivit innan så har det funnits många korkade lagar, så som att kvinnor inte ska få rösta eller förvärvsarbeta. Men med lite sunt förnuft och utveckling har dessa lagar avskaffats. På samma sätt hoppas jag att lagstiftningen uppdateras kring dessa frågor. 
    För jag antar att du inte tycker att det var korkat att ändra dessa lagar, eller hur?  
  • Barbamamah
    Iam skrev 2012-08-18 19:29:10 följande:
    Som jag skrivit innan så har det funnits många korkade lagar, så som att kvinnor inte ska få rösta eller förvärvsarbeta. Men med lite sunt förnuft och utveckling har dessa lagar avskaffats. På samma sätt hoppas jag att lagstiftningen uppdateras kring dessa frågor.  För jag antar att du inte tycker att det var korkat att ändra dessa lagar, eller hur?  

Fast nu ser ju lagstiftningen ut som den gör. En ogift nybliven mamma kan välja att behålla den enskilda vårdnaden eller överlämna dem till pappan vid samarbetsproblem. Om mamman är egoist behåller hon vårdnaden själv. Om hon inte är egoist och försöker se till sitt barns bästa så tvingas hon till att försöka göra en bedömning och jämföra av sin egen och den andra förälderns lämplighet som vårdnadshavare och fatta beslut baserat på detta. Vilket jävla ansvar. För det första är det orimligt att kräva av en mamma att klara av att göra en opartisk bedömning av lämplighet som vårdnadshavare när hon själv är insyltad och/eller saknar självinsikt och dessutom kanske inte ens känner pappan och hans kvaliter och förmågor och för det andra att sedan agera altruistiskt och eventuellt överlämna vårdnaden till pappan. Knappast den enskilda kvinnans fel att det ser ut som det gör. Snarare lagstiftningens fel i så fall. Men hur man skulle kunna utforma lagstiftningen och hur man bäst försöker förhålla sig till den redan existerande är två vitt skilda diskussioner.
  • Anonym (ensam vårdnad)
    Barbamamah skrev 2012-08-18 20:09:20 följande:
    Fast nu ser ju lagstiftningen ut som den gör. En ogift nybliven mamma kan välja att behålla den enskilda vårdnaden eller överlämna dem till pappan vid samarbetsproblem. Om mamman är egoist behåller hon vårdnaden själv. Om hon inte är egoist och försöker se till sitt barns bästa så tvingas hon till att försöka göra en bedömning och jämföra av sin egen och den andra förälderns lämplighet som vårdnadshavare och fatta beslut baserat på detta. Vilket jävla ansvar. För det första är det orimligt att kräva av en mamma att klara av att göra en opartisk bedömning av lämplighet som vårdnadshavare när hon själv är insyltad och/eller saknar självinsikt och dessutom kanske inte ens känner pappan och hans kvaliter och förmågor och för det andra att sedan agera altruistiskt och eventuellt överlämna vårdnaden till pappan. Knappast den enskilda kvinnans fel att det ser ut som det gör. Snarare lagstiftningens fel i så fall. Men hur man skulle kunna utforma lagstiftningen och hur man bäst försöker förhålla sig till den redan existerande är två vitt skilda diskussioner.
    Mamman kanske slipper avgöra det hela själv om  hennes ex begär vårdnaden.   Då blir ju båda föräldrarna utredda av "proffs",  barnets omgivning;  förskola/skola,  släkt och vänner blir utfrågade,  ev.  nya partners också.
Svar på tråden Gemensam vårdnad-vad innebär det?