• Bettina

Kan man begära pengar tillbaka när barnet blivit sjukt på charterresan?

Hej
    Min son, 21mån blev sjuk på flygresan ner till Turkiet i juli.
    3 dagar med närmare 40 graders feber, läkare tillkallades akut och han fick penicillin och annan medicin. Ordinerades (läkarintyg) 1 dags sängläge samt att vara inomhus i ytterligare 2 dagar.
    Det innebar att vi hade 2 dagar kvar av vår 1 veckas charterresa att njuta.

Eftersom att resan blev delvis förstör, kan man begära att delar av resan återbetald från resebolaget, eller hur det går till?

Någon som vet?
    Var hittar man annars denna typ av information?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kan man begära pengar tillbaka när barnet blivit sjukt på charterresan?
  • hotten

man skall alltid gå till dr första sjukdagen, för att få det på papper! Man vet ju aldrig hur dålig å långvarig en feber tex kan bli.. å då är det ju dumt att inte få intyg för hela sjukperioden.

• evaoregon

Jag känner de som har en extra reseförsäkring via hemförsäkringen (det kostar inte mycket extra) och som fått ersättning för flera resor då någon blivit sjuk.  

• hotten
    evaoregon skrev 2012-08-05 16:48:23 följande:
    Jag känner de som har en extra reseförsäkring via hemförsäkringen (det kostar inte mycket extra) och som fått ersättning för flera resor då någon blivit sjuk.  
    jo men som sagt då måste man ändå vara sjuk mer än halva resan, med intyg.
     Jätte bra med de extra i hemförsäkringen, för oss 3 pers kostar det ca 500.- per år å gäller för hur många resor som hellst under året å utan självrisk. Dessutom ingår avbeställningskydd både för utlanndsresor å innom landet (tex om man bokat stuga/hotell osv å blir sjuk) 
  • hotten

man måste verkligen sätta sig in i försäkringar å överväga för varje resa. Hemförsäkringen (hellst med den extra) räcker ju i de flesta fall men vi brukar ta resebolagens extra oxå OM det är en riktigt dyr resa per dag sett (för att man får även om syftet med resan förstörts). eller tex om man reser med någon vän då gäller hemförsäkringen visserligen men om vännen är sjuk mer än halva resan så blir ju min resa oxå förstörd till stora delar å har vi då resebolagens extra så får vi båda en ny resa.. inte bara vännen

• evaoregon
    hotten skrev 2012-08-05 18:13:55 följande:
    jo men som sagt då måste man ändå vara sjuk mer än halva resan, med intyg.
     Jätte bra med de extra i hemförsäkringen, för oss 3 pers kostar det ca 500.- per år å gäller för hur många resor som hellst under året å utan självrisk. Dessutom ingår avbeställningskydd både för utlanndsresor å innom landet (tex om man bokat stuga/hotell osv å blir sjuk) 
    Jo, det är möjligt att det är så, men de som jag känner har fått flera "gratisresor" på så vis.  De är noga med att läkaren på resemålet skriver hur länge den sjuke måste ta det lugnt och vila.  
  • hotten
    evaoregon skrev 2012-08-05 19:53:24 följande:
    Jo, det är möjligt att det är så, men de som jag känner har fått flera "gratisresor" på så vis.  De är noga med att läkaren på resemålet skriver hur länge den sjuke måste ta det lugnt och vila.  

gratis/ny resa får man inte på nått bolag om man inte har intyg för över halva resan... Vilket dina vänner säkert haft.

Just därför är det viktigt att gå till dr direkt man blir sjuk. 
  • evaoregon
    hotten skrev 2012-08-05 20:57:37 följande:

gratis/ny resa får man inte på nått bolag om man inte har intyg för över halva resan... Vilket dina vänner säkert haft.

Just därför är det viktigt att gå till dr direkt man blir sjuk. 
    Ja, jag tror någon i familjen varit sjuk hela eller en stor del av resan flera ggr.  Helt klart ska man gå till läkare så fort som möjligt för att få mesta möjliga ersättning.
  • Karlstadtös

Vi fick tillbaka priset för sonens resa (400 kr) samt vård av barn för de dagar han var sjuk, men tror det var tre dagar karens eller något sånt. Fick tillbaka ca 8000 kr av ca 25000. Han var sjuk en vecka av två. Först fick vi bara för ena föräldern, men vi överklagade och fick rätt. Vår som låg på sjukhus, så självklart var vi där båda två.

• Bettina

Tack för så många svar.
    Vi håller på att skriva till försäkringsbolaget.
    Håller tummarna.
    Kram på er och tack ännu en gång.

• Gladskit

Min son blev sjuk när vi var iväg för några år sen, tror han var fyra år då.
    Han fick luftrörskatarr och hög feber och ordinerades vistelse på rummet totalt sex dygn, vilket vi fick intyg på.
    Vi blev ersatta för de sex dygnen för honom + en vuxen i och med att han inte kunde vara själv på hotellrummet.
    Separata reseförsäkringar tar vi aldrig utan vi tar tillägget på hemförsäkringen istället och det täckte även detta.
    Hoppas att det går bra för er TS!
Svar på tråden Kan man begära pengar tillbaka när barnet blivit sjukt på charterresan?