• Bettina

Kan man begära pengar tillbaka när barnet blivit sjukt på charterresan?

Hej
    Min son, 21mån blev sjuk på flygresan ner till Turkiet i juli.
    3 dagar med närmare 40 graders feber, läkare tillkallades akut och han fick penicillin och annan medicin. Ordinerades (läkarintyg) 1 dags sängläge samt att vara inomhus i ytterligare 2 dagar.
    Det innebar att vi hade 2 dagar kvar av vår 1 veckas charterresa att njuta.

Eftersom att resan blev delvis förstör, kan man begära att delar av resan återbetald från resebolaget, eller hur det går till?

Någon som vet?
    Var hittar man annars denna typ av information?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kan man begära pengar tillbaka när barnet blivit sjukt på charterresan?
  • Teodorra

Beror väl på vilken försäkring ni har och om ni informerade bolaget när det hände...tror jag.

• Rainbow Dash

Min bror fick hela resan återbetald av försäkringsbolaget när något liknande hände dem. Kolla vad ni har för skydd med er.

• magelita80

Du kan aldrig få det av charterbolaget. Har du tecknat extra försäkring när du köpte resan? Isf. Kan du få från försäkringsbolaget. Det kan även ingå i hemförsäkringen men villkoren är oftast lite hårdare , tex maxbelopp, karens och ordinerat sängläge.

• Ängelii

Du får vända dig till ditt försäkringsbolag, antingen om du köpte en försäkring via ditt resebolag eller via din hemförsäkring. På läkarintyget måste det stå om ni blev ordinerade att stanna inne.  

• Lacey

Det går via dit försäkringsbolag, men ni kan bara få ersättning för de dagar som det finns läkarintyg för.

• Bettina

Tack för svar.
    Ja det står på läkarintyget att han ordinerades sängläge samt att han skulle stanna inomhus i ytterligare 2 dagar..
    Vi har ingen extra försäkring än den vi har i hemförsäkrningen.
    Kanske något att tänka på tills nästa gång man är ute och reser.

Jag får kontakta dem.

Tack för hjälpen

• Lacey

Om resan är kortare än 30 dagar så brukar det skydd man har i hemförsäkringen räcka.
    Har trygg hansa och både fått ersättning vid sjukdom och försenat plan.

• Alexi
    Bettina skrev 2012-08-04 20:55:19 följande:
    Tack för svar.
    Ja det står på läkarintyget att han ordinerades sängläge samt att han skulle stanna inomhus i ytterligare 2 dagar..
    Vi har ingen extra försäkring än den vi har i hemförsäkrningen.
    Kanske något att tänka på tills nästa gång man är ute och reser.

Jag får kontakta dem.

Tack för hjälpen
    Har ni betalat resan med något kort som har extra försäkring då?
  • Indiansommar

Jag åkte på bronkit på gran canaria förra året och hade en reseförsäkring. Då slapp jag betala mina läkarbesök , fick taxiresan tor till apoteket betald, medicinen betald +  ny resa för mig! Så jag kan varmt rekommendera reseförsäkringen nästa gång ni ska ut och resa. Det kan bli mycket dyrt om man måste lägga ut pengar för alla läkarbesök mm. Jag hade en självrisk på ca 1500 kr i min hemförsäkring. 
    Du kommer inte att få en ny resa för hela familjen, utan bara ersättning för barnets resa eller max barnet + 1 vuxen har jag för mig och det är inte säkert att du får en helt ny resa heller utan bara får ersättning för de dagar ni inte kunde utnyttja semestern. Hemförsäkringsbolagets regler är mycket hårdare än reseförsäkringens ersättningsregler. 

• hotten

Hade ni haft extra försäkring genom resebolaget så hade ni fått tillbaka en dags andel (den dagen han ordinerades vila) för barnets dygns resepris + en förälder. och ni hade fått 2 halva dagsandelar (de han inte fick visstas ute) för han och en vuxen. 

Det låter som att ni besökte läkare först 3 dagen? då intyget är skrivet så? iallafall OM det hade stått 3 dagar sängläge pgav 40 g feber och sedan de ytterligare dagarna, så hade mer än halva resan gått förlorat och ni hade fått en ny resa för helafamiljen (- ev extra saker ni betaklat som avbeställningskydd, reseförsäkring osv) Då får ni 65% av resans pris i handen eller en ny resa för fullt belopp, resan skall göras innom 1 år till valfri destination (ni betalar mellanskillnaden om resan blir dyrare).

Men då ni INTE har extra försäkring , utan hemförsäkringen så får ni inget (annat än läkarbesöken, taxiresor, medeciner med eller utan självrisken beroende på hurdan hemförsäkring ni har). Om mindre än halva resan gott förlorad. Men även här KAN DET I VISSA BRA HEMFÖRSÄKRINGAR, tex om man har extra reseförsäkring i sin hemförsäkring. Gå att få en ny resa till hela familjen OM mer än halva resan gått förlorad (dvs att ni har intyg på sängläge för de 3 dagar han hade hög feber + 1 dag extra. (totalt 4 dagar av 7, fast charter brukar ju vara 8 dagar å då skulle det bli exakt ½ så det kanske inte hade gett nått ändå)

Skillnaden är alltså att det i hemförsäkringen inte ges dagsandelar vid kortare sjukdomar/händelser, utan mer än halva resan skall ha blivit förlorat och intygas med sängläge eller sjukhusvisstelse.
    Hemförsäkringar har heller inte "syftet med resan blir förstört" dvs du kan inte få nått för de 2 dagar han ordinerats att vara innomhus (inte visstas i solen antar jag, brukar det stå) då det inte är sängläge.  Vilket du du får om du hade resebolagens extra försäkring.   

Svar på tråden Kan man begära pengar tillbaka när barnet blivit sjukt på charterresan?